С ол Лейтър имал влечение към чадърите. Те се появяват на снимките на Ню Йорк от средата на миналия век през годините му на работа: розови чадъри, червени чадъри, жълти чадъри. Собствениците им остават скрити под тях, сухи и невидими, заставени от ярките им сенници.
Saul Leiter.
— Badger (@Bertrom) February 17, 2024
Footprints.
circa 1950. pic.twitter.com/8QA5da1DLu
Лейтър, който почина през 2013 г., днес е признат за един от най-големите цветни фотографи на XX век, пионер, който експериментира с цветни диапозитиви, когато повечето професионални фотографи все още са привърженици на монохромните негативи. На фона на приглушения фон на Манхатън от бетон, камък и димящи комини той се фокусира върху мигащите неонови и бонбонени надписи на бръснарници.
Haircut, 75 cents (1956). Photo: Saul Leiter via the Howard Greenberg Gallery. pic.twitter.com/vfujr8Kfeu
— ℌ𝔬𝔯𝔯𝔬𝔯 𝔖𝔠𝔯𝔢𝔢𝔫𝔴𝔯𝔦𝔱𝔢𝔯 (@LAHorrorWriter) February 15, 2024
Абстрактните снимки на Ню Йорк, направени от Лейтър, изглеждат радикални, но са верни на начина, по който всички ние виждаме улиците: фрагментирани от движението, фасадите на сградите, вратите, ъглите и тълпите. Приемайки тази разбъркана, натуралистична гледна точка, Лейтър може да създаде колаж в рамките на един-единствен кадър, който да обхване в движение всички градски елементи. В тези накъсани композиции виждаме пешеходци и полицаи, работници в магазини, разхождащи кучета и строителни работници, но не като конкретни персонажи, а по-скоро като ноти от музикална партитура.
I've been appreciating a bunch of Saul Leiter photos recently, and I don't think I have a true understanding of how colorful (or, frankly, snowy) New York used to be. pic.twitter.com/I2olDrbJpJ
— Salem Hilal (@salemhilal@mastodon.social) (@itstruant) February 20, 2024
Фотографиите на Лейтър често са прекъсвани, обърквани или украсявани - а понякога и трите - от капризите на времето и атмосферните ефекти. Фигурите се виждат през воали от конденз или сняг; такситата се изкривяват и размиват в дъжда; светофар прекъсва снежната буря.
"Прозорецът, покрит с капки дъжд, ме интересува повече от снимка на известна личност", отбелязва той в документалния филм от 2013 г. "In No Great Hurry: 13 Lessons in Life With Saul Leiter".
Saul Leiter. pic.twitter.com/SZRQbGoCOQ
— Joseba (@joseba770) February 21, 2024
Лейтър не е трябвало да бъде фотограф. Той е роден през 1923 г. в строго съблюдаващо еврейско семейство в Питсбърг и от него се очаква да стане равин като баща си, специалист по Талмуда. Всичко това се променя през 1946 г., когато Сол хваща влака за Ню Йорк. Той е на 23 години и иска да стане художник. През по-голямата част от зрелия си живот остава отчужден от баща си.
Пробив в модата
Приятелството на Лейтър с фотожурналиста У. Юджийн Смит го кара да се замисли за фотографията, въпреки че продължава да рисува. В Милтън Кийнс могат да се видят някои от неговите творби на хартия и платна - абстрактни и фигурални картини, повлияни от постимпресионистите и японските графици като Хокусай (друг художник, който обичал дъжда). Макар че Лейтър вижда паралели между средствата, той смята, че картините се правят, а фотографиите се намират.
Неговите частни, сега прочути, тротоарни фотографии не са били това, което го е подкрепяло. От края на 50-те до 80-те години на ХХ век той снима модни снимки за периодични издания като "Куин" и "Бритиш Вог", като се наслаждава на работата, но понякога се оказва ограничен от кратките инструкции от бюрата за снимки.
© Saul Leiter. pic.twitter.com/yQHK4LKk9U
— Roberto d'Cimbro (@RobertoDoCimbro) February 20, 2024
"Веднъж казах на редактора на списанието, че една рисунка на Бонар означава за мен повече от цяла година на Harper's Bazaar. Тя ме погледна с пълен ужас", спомня си той.
"Той не беше просто фотограф, не беше просто художник, той беше поет", казва кураторът на изложбата Ан Морен. Всъщност нетрадиционното боравене на Лейтър с фотоапарата отразява литературните експерименти на неговите съвременници Джак Керуак и Алън Гинсбърг. Неговите фотографии са създадени от остарял филмов материал, странни експозиции, хаотичен фокус и безумни перспективи. Той дори обогатява някои от отпечатъците си с гваш и акварел, за да създаде хибридни фотоживописи.
Package, 1960 by Saul Leiter pic.twitter.com/EMMigrqSF9
— Davenant 📸 (@MarcDavenant) February 14, 2024
Вместо хронологично пътешествие през кариерата на Лейтър, изложбата в МК потапя посетителите във философията му за търсене на красотата в ежедневието чрез комбиниране на периоди, средства и теми. През всичко това прозира неговата чувствителност - усещане за жива случайност.
Поредица от непрекъснати приключения в изкуството
Ранните му черно-бели гравюри - особено портретите на жени - са скъпоценни камъни с близък план и чувствителна обработка, малки прозорци към приятелството. Докато поредицата от голи тела разкрива таланта му да улавя фини и сладки интимности - особено когато е в кадър с дългогодишната си любовница и муза Соамс Бантри - картините му в цитрусови тонове илюстрират постоянните му приключения с четката.
Saul Leiter pic.twitter.com/GH1hfvTMNy
— Renato Maestri 🇮🇹🇨🇭 (@renato_maestri) February 19, 2024
Но именно цветната му фотография в оживените квартали - оставил е около 40 000 диапозитива - е най-отличителното му творчество.
С големите си равнини на затъмнение - резултат от тента на магазин или минувач - фотографиите му повтарят платната на абстрактните експресионисти, някои от които Литер познава лично (известно време живее на 10-а улица в сърцето на сцената). По същия начин той е в орбитата на "Нюйоркската фотографска школа" - слабо свързана група, която включва Даян Арбъс и Робърт Франк. Но той винаги е оставал отделен персонаж, никога не е бил член на някое движение.
Good morning!
— Ian J (@IanJ21289455) February 17, 2024
Untitled, undated. But probably New York City in the 1950's.
Photograph by Saul Leiter.
© Saul Leiter Foundation pic.twitter.com/ZnRh1cRd9e
"Той никога не се е вписал в обществото", казва Морин. Лейтър признава това, но не го смята за провал. "Успях да не бъда известен", отбелязва той. Вместо това е запазил неподправения си и непоколебим поглед към по-малко очевидното. Както веднъж отбеляза умореният му лаборант: "Не чадъри отново!"
© Saul Leiter, 1955. pic.twitter.com/mQOmxzCa7O
— Roberto d'Cimbro (@RobertoDoCimbro) February 20, 2024
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!