Фотографията може да има много определения. Несъмнено обаче тя дава едно – усещане за естетика... Точно това прави и фотографът, създател на „Етюд-и-те на София“ Иван Шишиев.
Той е посветил последните години от живота си на Street фотографията и показва София като град, който диша, разхожда се, усмихва се, плаче, ликува, тъгува, пулсира... Въпреки че е от малко село в близост до Сандански, той е обикнал София като място, което му дава живот, а не като мащеха, която само го изхранва.
Негова страст е да се катери по сградите и да снима от птичи поглед. Има и дрон, но предпочита сам да изкачва височините, за да види как изглежда хоризонтът от горе. Всеки ден хваща фотоапарата и обикаля по улици, площади, малки дворчета, квартални алеи и междублокови пространства, за да търси красотата във вратите, прозорците, пощенските кутии и тухлите на фасадите.
За усета да уловиш мига, за улиците и хората и за кратките истории със съдържание, пред Vesti.bg, говори човекът за обектива Иван Шишиев.
Иван, кога започнахте да снимате София?
Беше на 13 септември 2005 година. Помня датата не за друго, а защото на 14 септември откриват учебната година в Софийската духовна семинария, където на 14-годишна възраст аз започнах да уча там. И така, на 13-и ние трябваше да се явим в Семинарията. Хванах трамвай № 14 от гарата, тогава такъв трамвай съществуваше все още. Стигнах до църквата „Св. Седмочисленици“ и вече бях влюбен в тази сграда.
Интересен детайл от Вашата автобиография е, че сте завършил Духовната семинария. Как стана преходът към фотографията?
Брат ми е по-голям от мен с 14 години, а сестра ми с 12 години, поради което на тях се падаше честта да изнесат семейството и да им казват къде да учат Аз съм изтърсакът, и ми казаха: „Където искаш учи“. Понеже баща ми е свещеник и съм слушал много легенди за Семинарията и затова реших да се запиша там. Това е една огромна казарма, то е като военно училище и е нещото, което ме научи да бъда постоянен. Така започна моята любов към София. Случката, с която започнах да снимам, е малко по-късно. Преди това съм снимал с лента кози и овце на село. Обаче, когато в София започна окупацията на университета и аз си купих фотоапарат с идеята да снимам няколко неща. По-късно обикалях известно време в Западна Европа на автостоп. Там има хубави катедрали. Когато се върнах, започнах да снимам града, но снимките на ги публикувах. Показвах ги на приятелите, които ми казваха някъде да ги публикувам. Шест месеца по-късно реших да им тръгна по акъла и вече 8 години това нещо го правя.
Черно-бялата или цветната фотография е по-подходяща за снимане в града?
В началото правих монохромна фотография, но си казах, че хората не искат да виждат това. Хората го виждат като сив град, ако и аз им го дам така, значи ще има някакъв проблем. Ако това е Париж, ще е супер, защото градът го предпоставя. Тук обаче аз нямам право да слагам монохромна фотография. Първоначално правех 100 снимка монохром и една цветна, после обаче обърнах нещата – на 1000 снимки има по една черно-бяла.
Към всяка една от Street снимките всеки път слагате кратко и ударно заглавие. Как го измисляте, от какво се ръководите?
По този начин се опитвам малко да вкарам в канал хората все пак, какво виждат. Те виждат нещо и си мислят, че го правя с някаква друга идея, но в действителност го правя с определена такава и затова слагам заглавие. Заглавията са такива, каквито са, благодарение и на големия брой книги, които съм изчел.
Емблематичният кадър с трамвая Ви направи популярно име за няколко часа. Как си обяснявате това?
Да, това беше снимката, която избухна. Дори се появи като меме и в Токио. Това беше търсен момент и насочих фотообектива натам.
Мнозина използваха Вашата снимка тогава, но едва ли са искали позволението Ви за това...
Да, това е така. Иначе във фотографията има някаква анонимност. Ти можеш да познаваш дадена фотография, но по-рядко знаеш за фотографа, който седи зад нея. Затова и аз не си щамповам името на дадена снимка, както някои го правят. Не слагам лого, воден знак или каквото и да е, защото ако човек хареса една снимка, той ще я одобри, без да се интересува кой е авторът.
Кой град в Световен мащаб Ви се снима?
Наскоро бях в Прищина и много ми хареса. Имах други очаквания за него. Истанбул и Белград са много „живи“ градове.
В София има ли тайни места за Вас?
Вече няма. Мислех, че има, но вече бях там, видях ги и не са ми тайни.
Има ли „правилно“ и „грешно“ снимане, някакъв стандарт?
Има стандарт спрямо учителите, които обучават своите ученици на даден такъв.
Кой е Вашият учител и заимствал ли сте нещо от някой световнопризнат фотограф?
Бресон е изключителен, както Роберт Капа. Те са военни фотографи. Първият е измислил именно това „да уловиш мига“. Оказа се, че Бресон даже и снимал и на Балканите. В Югославия е бил, за да направи едни кадри. Всеки фотограф трябва да си изгради абсолютно свой стил, а не да подражава на някой друг, защото тогава тръгват сравненията.
Кое е това нещо, което може да Ви впечатли от градския пейзаж?
Много зависи точно какво се случва в този даден момент. Аз снимам с 500-милиметров, който е много тежък фотообектив и заставам отдалеч, с идеята да не притеснявам хората. Гледам да ги снимам, без да ме видят, защото, ако ме забележат започват да вдигат някакви стойки и снимката вече се разваля, не става. Това е много специфично, защото фотографите до голяма степен сме нагли. Отиваш, наглееш пред останалите, те ти се карат, а ти им се озъбваш.
Искате ли позволение, когато снимате на открито хората и имал ли сте ситуации, в които някой е искал да изтриете дадена снимка?
Има даже и хора, които съм ги снимал по тяхно желание и после не им е харесало това. Веднъж гледах едно момченце, което буквално рушеше една люлка, просто я счупваше, а майка му седеше отстрани и го гледаше. Тя ме видя, че снимам и каза „Не, недейте да снимате, как може така“, хвана го и си тръгна. Не можех да повярвам, че тази жена не му се кара и просто не му каза „Недей“.
Коя е градската история, която Ви е развеселила и тази, която Ви е натъжила?
Весело е, когато снимам кучета и котки. Те също позират, което е много интересно. Животните усещат добротата и с тях винаги е забавно. Имам и тъжни кадри. Една такава история е дядо Мишо. Той е като баба Мария, която биеше камбаните на „Александър Невски“. Това бяха хора, които съществуваха в този град. Те си заминаха, а искам някак си да останат и хората да ги запомнят, защото това са хората, които превръщаха града ни в такъв, какъвто е. Има още такива хора. Когато видех дядо Мишо всеки път на ъгъла на „Раковска“ и се чувствах спокойно. Ти знаеш, че светът е там, всичко е наред.
През кой сезон София е най-красива за снимки?
Най-красивият сезон идва – есента.
Кой е любимият Ви столичен квартал за снимане?
Те са много, но аз харесвам Кремиковци и Хаджи Димитър заради стенописите по стените, които са много добри. Лозенец е старинен, някак си отшумял. Центъра също е привлекателен много.
Мечтаете ли да има машина на времето и да може да снимате „стара“ София, каквато е била някога?
Това съм си го мислил. Представи си, че си фотограф, който снима точно момента, когато Османска София се превръща в съвременна София, как кривите улици стават прави, как се разрушава, как се строи, как събарят минаретата на джамиите... Бих снимал точно тези промени. Това е промяна на града, която ми се иска да я видя как се случва, защото лежерната Османска София трябва да се превърне в модерната София. Велико!
Какво не знаят жителите на София, което Вие узнахте, научавайки го докато снимате през тези години?
Един от тези детайли е, че в София всъщност има седем реки. Но мога да спомена и ул. „Алабин“. Там отгоре, над безистените с адвокатските дружества, има един феникс. Сега като стане есен, слънцето залязва и един лъч винаги прорязва и докосва феникса, и той става червен. Това е нещо, което никой не знае.
След 10 години, каква София искате да снимате?
Винаги искам да снимам по-добра София, с по-усмихната и по-добри хора. Такива, които си харесват града. Това ми е идеята. Вече павета, дупки или каквото и да е, всичко ще се оправи. Това са неща, които през годините винаги са се променяли. Този градски метаболизъм няма как да го спреш. Хората, които ги е грижа за града им – това трябва да остане.
Какво вижда фотографът, което другите не успяват и кое е важното – да бъде бърз, да бъде талантлив или да има добра техника?
Техниката никога не е най-важното нещо. Познавам един страхотен фотограф, който направи най-добрите си снимки със сапунерка. Счупи му се фотоапаратът и той взе една сапунерка. Роберт Капа като е правил Денят „Д“ (това е Десантът в Нормандия) чупи му се фотоапаратът и той влиза в първия магазин за лещи и си сглобява фотоапарат. Затова и снимките са му размазани тогава, защото той всъщност не е имал апаратура. Фотоапаратът никога не определя един фотограф. Понякога телефоните имат по-добра техника. Един от добрите световни фотографи на звезди, който снима Брад Пит, Дженифър Анистън, и т.н., той ги снима с телефон. Бързината е много важна, защото, ако нямаш бързина и око да видиш това, което ще се случи, няма значение, каква техника имаш. Трябва да имаш „око“ за тази работа и да осъзнаеш, че няма труден ъгъл, а има некадърен фотограф.
Още от автора:
„Мис България 2023“ Елизабет Кравец: Сама съм
Спасение от куршумите: Българката Биляна Милушева приюти две украински семейства
DJ-ят Николай Нанчев: Докато не стъпиш на „Ел Камино“, не знаеш какво те очаква
Родственик на Христо Ботев: Ликът му трябва да е татуиран със словото в нашите сърца
Коафьорът Цветелина Михайлова: Диагнозата „рак“ ми даде урок
Огненият артист Пламен Петков: Умението да рисуваш фигури с огън
Дизайнерът Стоян Радичев – орисан да облича жените красиво
Какво предсказва за България и света гадателят Нобрега да Лус
Богоявление в Зверино: "Засвирят ли гайдите, кожата настръхва и духът се извисява"
Българският Брад Пит: От Перник до Чикаго и обратно
Българските деца – как се хранят и колко се движат
Гастроентеролог: Така ще избегнете "есенното коремче"
Психолог за „опустяващото гнездо“: Не пречете на детето да бъде самостоятелно
Розовата къща: Наркозависими споделят обща съдба
Най-татуираната българка: След №100 спрях да ги броя
Войната по пътищата няма да спре, докато не изчезне чувството за безнаказаност
Адвокат Димитър Марковски: Истината винаги е само една и тя е на Господ
Розалина Попова: Да влезеш „в кожата“ на Моника Белучи
Кога един човек се превръща в убиец?
Психолог: Не може да доведете детето и да кажете „Ето, ремонтирай го“
Психолог: Никога не поставяйте детето в тази ситуация
Абитуриентката Ани: Тъжните моменти в Дома за деца са много
Ива Русинова - красивото лице на дрифта
Какво пък разбират жените от футбол? Отговарят фенките
Виктория Георгиева: Хубаво е да имаме различни участници на „Евровизия“
Павел Хаджиев: Българските истории и постижения не свършват, стават все повече
От сърцето на Украйна: Кирило, който избра да остане в родния Киев
Какво искат мъжете? Отговаря бербер Кольо Георгиев
Александър Сано: Съхраниш ли се като човек, решетките не могат да ти отнемат свободата
Да бягаш с вятъра, без да чувстваш страх: Християн Христов от Sofia Riders
Певицата Катерина Бужинская: Избягах от Киев, брат ми отиде на фронта
Диана Димитрова от "Лъжите в нас": Никой не е само добър или лош
Една жена, жертва на насилие: Кристина разказва своята история
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!