0

С оциалната мрежа за видео споделяне TikTok оказва огромно влияние върху потребителското поведение на хората, които отделят ежедневно време, да гледат видеа обвързани с промотиране на продукти. Защо обаче този вид маркетингова стратегия влияе толкова много на потребителите? 

TikTok може би не е първото място, което ви идва на ум, за да потърсите за най-добрите почистващи препарати. И все пак #cleantok, #dogtok и #beautytok ни заливат ежедневно със съдържание, изпълнено с интересни продукти. 

Потребителите все по-често се обръщат към социалните медии, за да открият полезни продукти, които са им препоръчани от инфлуенсъри.

В #booktok, например, създателите споделят своите ревюта и препоръки за книги. Данните показват, че потребителите, които популяризират определени книги с хаштага "#booktok" са стимулирали продажбите на заглавията.

Инстинктът за покупка не се основава само на препоръката от конкретен влиятелен човек. Деликатната психологическа връзка с лицето на екрана, както и основните механизми на TikTok, играят важна роля в подтикването на потребителите да купят нещо, което виждат в социалната мрежа, смятат експерти.

"Достоверност на източника"

"Платформите за видеоклипове като TikTok и Instagram промениха значително начина, по който, потребителите вземаме решения за покупка", казва Валерия Пентинен, доцент по маркетинг в Northen Illinois University.

Съществуват няколко елемента, които карат потребителите да се възползват от препоръките на инфлуенсърите. Според експерти един от тези елементи е "достоверността на източника".

Анджелин Шейнбаум, доцент по маркетинг в Бизнес колежа Wilbur O and Ann Powers към университета "Клемсън" в Южна Каролина, обяснява, че консуматорите на съдържание, са склонни да купят даден продукт, ако се припознаят в образа, който виждат на екрана телефона. Доверието в източника се повишава, когато препоръката на инфлуенсъра е органична - не му се заплаща от определена компания да рекламира дадена стока, смята Шейнбаум.

"Органичните инфлуенсъри са много по-автентични. Те споделят искреното си мнение за стоки или услуги, които са улеснили ежедневието им", посочва още маркетинговият експерт. Шейнбаум обяснява, че тази автентичност може да бъде особено стимулираща, що се отнася до продукти в нишови категории.

"С тези микроинфлуенсъри потребителят е в състояние да се чувства по-уверен, че купува от някой, който действително използва рекламирания продукт", казва още тя. 

Видео публикациите повишават доверието на зрителите повече, отколкото снимките или текстът. Според експерти видеото създава специфична среда на "лично разкриване", която привлича потребителите.

"Дори малки елементи като възможността да се види лицето, ръцете или да се чуе начинът, по който говори инфлуенсърът, могат да накарат потребителя да го възприеме като по-надежден. Действително, проучванията показват, че влиятелните лица в YouTube добавят лична информация в своите ревюта, за да изглеждат по-скоро като близки приятели или членове на семейството - и колкото повече зрителят чувства, че "познава" създателя, толкова повече му се доверява", обяснява експерт.

Публикациите, които съдържат действия и вербални сигнали - особено демонстрациите и трансформациите във видеоклиповете на TikTok, които служат като 60-секундни микрорекламни клипове, могат да служат, като ефективна убеждаваща комуникация, посочват специалисти. 

Парасоциална връзка

Един от основните елементи, който подтиква потребителите към  покупка, е емоционалната връзка с инфлуенсъра. Този феномен, наречен парасоциална връзка, кара членовете на аудиторията да вярват, че имат близка връзка или дори приятелство с дадена личност, докато всъщност връзката е едностранна. Често създателите на съдържание може да не знаят, че зрителят съществува. Тези невзаимни отношения се проявяват често в социалните медии, особено при инфлуенсърите и известните личности.

Парасоциалната връзка играе роля и в поведението на потребителите. "Парасоциалните взаимоотношения са толкова силни, че хората са подтикнати да купуват", казва експерт, както по отношение на инфлуенсърите, които предлагат "спонсорирани продукти" така и по отношение на създателите на съдържание за органични продукт, допълва експертът.

"Неща, от които не сте знаели, че имате нужда"

Специалист обяснява, че определени жанрове в TikTok могат да действат много ефективно и да стимулират потребителите да купуват. Пример за такъв жанр е: "неща, от които не сте знаели, че имате нужда".

Специалисти посочват, че краткият и интимен характер на видеоклиповете в TikTok прави препоръките по-естествени и дава възможност на потребителите да се доверят на създателите на съдържание. За разлика от "лъскавите" инфлуенсъри в Instagram, колкото естествено е съдържанието, толкова повече потребителите се чувстват така сякаш сами вземат решения за покупка.

В някои случаи парасоциалният ефект и последващата интимност, които социалните медии предизвикват, могат да бъдат толкова силни, че потребителите да не спират да се "ровят" дали препоръката е платено съдържание или не е.

По-младите и по-неопитни потребители може да не разберат разликата между реклама и органична препоръка. Характерът на бързите и експресни клипове в TikTok може да направи скритите рекламите по-трудни за откриване, смятат специалисти. 

Топ съвети за правилно пазаруване
Коментари 0
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Четирима са номинираните за изгонване от Big Brother

Четирима са номинираните за изгонване от Big Brother

Любопитно Преди 9 минути

Зрителите ги спасят чрез гласуване в приложението на NOVA PLAY

Решаващ разговор за Шенген: Атанас Илков е на ключова визита в Будапеща

Решаващ разговор за Шенген: Атанас Илков е на ключова визита в Будапеща

България Преди 22 минути

Срещата е организирана от Унгарското председателство на Съвета на ЕС

Румъния подписа със САЩ за купуване на изтребители F-35

Румъния подписа със САЩ за купуване на изтребители F-35

Свят Преди 8 часа

Румъния планира да "пенсионира" F-16 през 2040 г.

САЩ наложиха санкции на десетки руски банки

САЩ наложиха санкции на десетки руски банки

Свят Преди 9 часа

Включително най-голямата, която досега не беше санкционирана

Гейц оттегли кандидатурата си за главен прокурор на САЩ

Гейц оттегли кандидатурата си за главен прокурор на САЩ

Свят Преди 10 часа

Гейц: Министерството на правосъдието на Тръмп трябва да е работещо

Посолството на Украйна награди и Бойко Борисов и Кирил Петков

Посолството на Украйна награди и Бойко Борисов и Кирил Петков

България Преди 10 часа

Отличията са от Върховната рада на Украйна

Последни номинации очи в очи в Big Brother тази вечер

Последни номинации очи в очи в Big Brother тази вечер

Любопитно Преди 10 часа

Зрителите подкрепят фаворите си в приложението на NOVA PLAY

Путин: Русия удари Украйна с нова хиперзвукова ракета

Путин: Русия удари Украйна с нова хиперзвукова ракета

Свят Преди 11 часа

Путин: Конфликтът в Украйна придоби глобален характер

САЩ отхвърлиха заповедта за арест на Нетаняху

САЩ отхвърлиха заповедта за арест на Нетаняху

Свят Преди 11 часа

САЩ: Дълбоко сме обезпокоени от бързината, с която прокурорът е поискал заповед за арест

<p>КС образува дело по искане на президента</p>

Конституционният съд образува дело по искане на президента

България Преди 12 часа

КС ще се произнесе за втори път по тези въпроси

Разминаване между ЕК и Австрия за България в Шенген

Разминаване между ЕК и Австрия за България в Шенген

Свят Преди 12 часа

Австрия готви нови условия за България и Румъния

Съдът отложи делото срещу Марин Димитров

Съдът отложи делото срещу Марин Димитров

България Преди 13 часа

Съдът назначи и медицинска експертиза, която да установи колко сериозно е положението на Димитров

ГЕРБ-СДС в СОС поиска оставката на Цветомир Петров

ГЕРБ-СДС в СОС поиска оставката на Цветомир Петров

България Преди 13 часа

Зам.-председателят на СОС Ваня Тагарева припомни, че Петров е бил избран с гласовете на ГЕРБ-СДС

Евгений Иванов: Не трябва да мълчим, трябва да бъдем обединени

Евгений Иванов: Не трябва да мълчим, трябва да бъдем обединени

Любопитно Преди 13 часа

Българският и международен бизнес и гражданско общество заедно за по-добра среда

Наредиха на Захарова да мълчи за ракетата: Маша... не коментирай

Наредиха на Захарова да мълчи за ракетата: Маша... не коментирай

Свят Преди 14 часа

Тя нарече "некомпетентни и фалшиви" твърденията, че обаждането е било режисирано

Почина бившият министър от кабинета на Блеър Джон Прескот

Почина бившият министър от кабинета на Блеър Джон Прескот

Свят Преди 14 часа

Прескот бе един от най-колоритните министри в кабинета на Блеър