С оциалната мрежа за видео споделяне TikTok оказва огромно влияние върху потребителското поведение на хората, които отделят ежедневно време, да гледат видеа обвързани с промотиране на продукти. Защо обаче този вид маркетингова стратегия влияе толкова много на потребителите?
TikTok може би не е първото място, което ви идва на ум, за да потърсите за най-добрите почистващи препарати. И все пак #cleantok, #dogtok и #beautytok ни заливат ежедневно със съдържание, изпълнено с интересни продукти.
Потребителите все по-често се обръщат към социалните медии, за да открият полезни продукти, които са им препоръчани от инфлуенсъри.
В #booktok, например, създателите споделят своите ревюта и препоръки за книги. Данните показват, че потребителите, които популяризират определени книги с хаштага "#booktok" са стимулирали продажбите на заглавията.
Инстинктът за покупка не се основава само на препоръката от конкретен влиятелен човек. Деликатната психологическа връзка с лицето на екрана, както и основните механизми на TikTok, играят важна роля в подтикването на потребителите да купят нещо, което виждат в социалната мрежа, смятат експерти.
"Достоверност на източника"
"Платформите за видеоклипове като TikTok и Instagram промениха значително начина, по който, потребителите вземаме решения за покупка", казва Валерия Пентинен, доцент по маркетинг в Northen Illinois University.
Съществуват няколко елемента, които карат потребителите да се възползват от препоръките на инфлуенсърите. Според експерти един от тези елементи е "достоверността на източника".
Анджелин Шейнбаум, доцент по маркетинг в Бизнес колежа Wilbur O and Ann Powers към университета "Клемсън" в Южна Каролина, обяснява, че консуматорите на съдържание, са склонни да купят даден продукт, ако се припознаят в образа, който виждат на екрана телефона. Доверието в източника се повишава, когато препоръката на инфлуенсъра е органична - не му се заплаща от определена компания да рекламира дадена стока, смята Шейнбаум.
"Органичните инфлуенсъри са много по-автентични. Те споделят искреното си мнение за стоки или услуги, които са улеснили ежедневието им", посочва още маркетинговият експерт. Шейнбаум обяснява, че тази автентичност може да бъде особено стимулираща, що се отнася до продукти в нишови категории.
"С тези микроинфлуенсъри потребителят е в състояние да се чувства по-уверен, че купува от някой, който действително използва рекламирания продукт", казва още тя.
Видео публикациите повишават доверието на зрителите повече, отколкото снимките или текстът. Според експерти видеото създава специфична среда на "лично разкриване", която привлича потребителите.
"Дори малки елементи като възможността да се види лицето, ръцете или да се чуе начинът, по който говори инфлуенсърът, могат да накарат потребителя да го възприеме като по-надежден. Действително, проучванията показват, че влиятелните лица в YouTube добавят лична информация в своите ревюта, за да изглеждат по-скоро като близки приятели или членове на семейството - и колкото повече зрителят чувства, че "познава" създателя, толкова повече му се доверява", обяснява експерт.
Публикациите, които съдържат действия и вербални сигнали - особено демонстрациите и трансформациите във видеоклиповете на TikTok, които служат като 60-секундни микрорекламни клипове, могат да служат, като ефективна убеждаваща комуникация, посочват специалисти.
Парасоциална връзка
Един от основните елементи, който подтиква потребителите към покупка, е емоционалната връзка с инфлуенсъра. Този феномен, наречен парасоциална връзка, кара членовете на аудиторията да вярват, че имат близка връзка или дори приятелство с дадена личност, докато всъщност връзката е едностранна. Често създателите на съдържание може да не знаят, че зрителят съществува. Тези невзаимни отношения се проявяват често в социалните медии, особено при инфлуенсърите и известните личности.
Парасоциалната връзка играе роля и в поведението на потребителите. "Парасоциалните взаимоотношения са толкова силни, че хората са подтикнати да купуват", казва експерт, както по отношение на инфлуенсърите, които предлагат "спонсорирани продукти" така и по отношение на създателите на съдържание за органични продукт, допълва експертът.
"Неща, от които не сте знаели, че имате нужда"
Специалист обяснява, че определени жанрове в TikTok могат да действат много ефективно и да стимулират потребителите да купуват. Пример за такъв жанр е: "неща, от които не сте знаели, че имате нужда".
Специалисти посочват, че краткият и интимен характер на видеоклиповете в TikTok прави препоръките по-естествени и дава възможност на потребителите да се доверят на създателите на съдържание. За разлика от "лъскавите" инфлуенсъри в Instagram, колкото естествено е съдържанието, толкова повече потребителите се чувстват така сякаш сами вземат решения за покупка.
В някои случаи парасоциалният ефект и последващата интимност, които социалните медии предизвикват, могат да бъдат толкова силни, че потребителите да не спират да се "ровят" дали препоръката е платено съдържание или не е.
По-младите и по-неопитни потребители може да не разберат разликата между реклама и органична препоръка. Характерът на бързите и експресни клипове в TikTok може да направи скритите рекламите по-трудни за откриване, смятат специалисти.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!