З наем това наизуст: „Моля, уверете се, че вашите седалки са в изправено положение, подноси са прибрани, щорите на прозорците са вдигнати, лаптопите са прибрани и електронните устройства са настроени в самолетен режим“.
Първите четири са разумни, нали? Щорите на прозорците трябва да са вдигнати, за да можем да видим дали има извънредна ситуация, като например пожар. Подносите трябва да бъдат прибрани и седалките изправени, за да можем бързо да излезем от редицата. Лаптопите могат да се превърнат в снаряди при спешни случаи, тъй като джобовете на облегалките не са достатъчно здрави, за да ги поберат.
И мобилните телефони трябва да бъдат настроени в режим на полет, за да не могат да причинят авария на самолета, нали? Е, зависи кого питаш.
Технологиите са напреднали много
Авиационната навигация и комуникация разчита на радиоуслуги, които са координирани за минимизиране на смущенията от 20-те години на миналия век .
Цифровата технология, която се използва в момента, е много по-напреднала от някои от по-старите аналогови технологии, които сме използвали дори преди 60 години. Изследванията показват, че личните електронни устройства могат да излъчват сигнал в същата честотна лента като комуникационните и навигационните системи на самолета, създавайки това, което е известно като електромагнитни смущения.
’I’ve never felt less safe or cared for in my entire life’ — This American Airlines flight out of NYC was packed without regard for social distancing rules, and some fliers weren’t even wearing masks pic.twitter.com/rHYnT8xJTe
— NowThis (@nowthisnews) May 2, 2020
Но през 1992 г. Федералната авиационна служба на САЩ и Boeing, в независимо проучване, анализираха използването на електронни устройства за смущения в самолета и не откриха проблеми с компютри или други лични електронни устройства по време на некритичните фази на полета. (Излитания и кацания се считат за критични фази.)
Федералната комисия по комуникациите на САЩ също започна да създава резервирани честотни ленти за различни приложения – като мобилни телефони и навигация и комуникации на самолети – така че те да не си пречат. Правителствата по целия свят разработиха едни и същи стратегии и политики за предотвратяване на проблеми със смущенията в авиацията. В ЕС бе разрешено електронните устройства да останат включени от 2014 г.
2,2 милиарда пътници
Защо тогава, с тези глобални стандарти, авиационната индустрия продължава да забранява използването на мобилни телефони? Един от проблемите се крие в нещо, което може да не очаквате – земни смущения.
Безжичните мрежи са свързани чрез поредица от кули; мрежите могат да се претоварят, ако всички пътници, летящи над тези наземни мрежи, използват телефоните си. Броят на пътниците, летели през 2021 г. , е над 2,2 милиарда, което е половината от броя на пътниците през 2019 г. Безжичните компании може да имат право тук.
Разбира се, когато става дума за мобилни мрежи, най-голямата промяна през последните години е преминаването към нов стандарт. Настоящите 5G безжични мрежи – желателни поради по-високата скорост на пренос на данни – предизвикаха безпокойство у мнозина в авиационната индустрия.
Радиочестотната лента е ограничена, но все още се опитваме да добавим още нови устройства към нея. Авиационната индустрия посочва, че спектърът на честотната лента на 5G безжичната мрежа е изключително близък до запазения спектър на честотната лента на авиацията, което може да причини смущения в навигационните системи в близост до летища, които подпомагат кацането на самолета.
.@SecretaryPete: "Flight attendants work hard every day to keep the traveling public safe, and we owe them our full support. This new rule will make it easier for flight attendants to do their jobs, which in turn will keep all of us safe in the air."https://t.co/cYOozANoxY
— Ben Halle (@bhalle87) October 4, 2022
Летищните оператори в Австралия и САЩ изразиха опасения за безопасността на въздухоплаването, свързани с внедряването на 5G, но изглежда, че то е пуснато без подобни проблеми в Европейския съюз. Така или иначе е разумно да ограничите използването на мобилни телефони в самолетите, докато проблемите около 5G са разрешени.
В крайна сметка не можем да забравим "въздушната ярост"
Повечето авиокомпании вече предоставят на клиентите Wi-Fi услуги, които са или безплатни, или платени. С новите Wi-Fi технологии пътниците теоретично могат да използват мобилните си телефони, за да правят видео разговори с приятели или клиенти по време на полет.
При скорошен полет разговарях с една от стюардесите и я попитах за мнението й относно използването на телефона по време на полети. Би било неудобство за кабинния екипаж да изчака пътниците да завършат разговора си, за да ги попита дали искат напитки или нещо за ядене, каза тя. На самолет с 200+ пътници обслужването по време на полет ще отнеме повече време, ако всички провеждат телефонни разговори.
За мен проблемът с използването на телефони по време на полет е по-скоро социалното изживяване от 200+ души в самолет и всички потенциално говорят наведнъж. Във време, когато неуместното поведение на пътниците, включително „въздушната ярост“, е все по-често срещано, използването на телефон по време на полет може да бъде друг фактор, който променя цялото изживяване при полет.
Неуместното поведение има различни форми: от неспазване на изискванията за безопасност, като например непоставяне на предпазни колани, словесни пререкания със спътниците и кабинния екипаж, до физически разправии с пътниците и кабинния екипаж – обикновено идентифицирани като въздушна ярост.
В заключение – използването на телефони по време на полет в момента не влошава способността на самолета да работи.
Въпреки това, 5G технологията навлиза в радио честотната лента на навигационните системи на самолетите; ще имаме нужда от повече изследвания, за да отговорим на въпроса за 5G относно смущенията в навигацията на самолета по време на кацане. Не забравяйте, че когато обсъждаме двете най-критични фази на полета, излитанията не са задължителни – но кацанията са задължителни.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!