0

З наем това наизуст: „Моля, уверете се, че вашите седалки са в изправено положение, подноси са прибрани, щорите на прозорците са вдигнати, лаптопите са прибрани и електронните устройства са настроени в самолетен режим“.

Първите четири са разумни, нали? Щорите на прозорците трябва да са вдигнати, за да можем да видим дали има извънредна ситуация, като например пожар. Подносите трябва да бъдат прибрани и седалките изправени, за да можем бързо да излезем от редицата. Лаптопите могат да се превърнат в снаряди при спешни случаи, тъй като джобовете на облегалките не са достатъчно здрави, за да ги поберат.

И мобилните телефони трябва да бъдат настроени в режим на полет, за да не могат да причинят авария на самолета, нали? Е, зависи кого питаш.

Технологиите са напреднали много

Авиационната навигация и комуникация разчита на радиоуслуги, които са координирани за минимизиране на смущенията от 20-те години на миналия век .

Цифровата технология, която се използва в момента, е много по-напреднала от някои от по-старите аналогови технологии, които сме използвали дори преди 60 години. Изследванията показват, че личните електронни устройства могат да излъчват сигнал в същата честотна лента като комуникационните и навигационните системи на самолета, създавайки това, което е известно като електромагнитни смущения.

Но през 1992 г. Федералната авиационна служба на САЩ и Boeing, в независимо проучване, анализираха използването на електронни устройства за смущения в самолета и не откриха проблеми с компютри или други лични електронни устройства по време на некритичните фази на полета. (Излитания и кацания се считат за критични фази.)

Федералната комисия по комуникациите на САЩ също започна да създава резервирани честотни ленти за различни приложения – като мобилни телефони и навигация и комуникации на самолети – така че те да не си пречат. Правителствата по целия свят разработиха едни и същи стратегии и политики за предотвратяване на проблеми със смущенията в авиацията. В ЕС бе разрешено електронните устройства да останат включени от 2014 г.

2,2 милиарда пътници

Защо тогава, с тези глобални стандарти, авиационната индустрия продължава да забранява използването на мобилни телефони? Един от проблемите се крие в нещо, което може да не очаквате – земни смущения.

Безжичните мрежи са свързани чрез поредица от кули; мрежите могат да се претоварят, ако всички пътници, летящи над тези наземни мрежи, използват телефоните си. Броят на пътниците, летели през 2021 г. , е над 2,2 милиарда, което е половината от броя на пътниците през 2019 г. Безжичните компании може да имат право тук.

Разбира се, когато става дума за мобилни мрежи, най-голямата промяна през последните години е преминаването към нов стандарт. Настоящите 5G безжични мрежи – желателни поради по-високата скорост на пренос на данни – предизвикаха безпокойство у мнозина в авиационната индустрия.

Радиочестотната лента е ограничена, но все още се опитваме да добавим още нови устройства към нея. Авиационната индустрия посочва, че спектърът на честотната лента на 5G безжичната мрежа е изключително близък до запазения спектър на честотната лента на авиацията, което може да причини смущения в навигационните системи в близост до летища, които подпомагат кацането на самолета.

Летищните оператори в Австралия и САЩ изразиха опасения за безопасността на въздухоплаването, свързани с внедряването на 5G, но изглежда, че то е пуснато без подобни проблеми в Европейския съюз. Така или иначе е разумно да ограничите използването на мобилни телефони в самолетите, докато проблемите около 5G са разрешени.

В крайна сметка не можем да забравим "въздушната ярост"

Повечето авиокомпании вече предоставят на клиентите Wi-Fi услуги, които са или безплатни, или платени. С новите Wi-Fi технологии пътниците теоретично могат да използват мобилните си телефони, за да правят видео разговори с приятели или клиенти по време на полет.

При скорошен полет разговарях с една от стюардесите и я попитах за мнението й относно използването на телефона по време на полети. Би било неудобство за кабинния екипаж да изчака пътниците да завършат разговора си, за да ги попита дали искат напитки или нещо за ядене, каза тя. На самолет с 200+ пътници обслужването по време на полет ще отнеме повече време, ако всички провеждат телефонни разговори.

За мен проблемът с използването на телефони по време на полет е по-скоро социалното изживяване от 200+ души в самолет и всички потенциално говорят наведнъж. Във време, когато неуместното поведение на пътниците, включително „въздушната ярост“, е все по-често срещано, използването на телефон по време на полет може да бъде друг фактор, който променя цялото изживяване при полет.

Неуместното поведение има различни форми: от неспазване на изискванията за безопасност, като например непоставяне на предпазни колани, словесни пререкания със спътниците и кабинния екипаж, до физически разправии с пътниците и кабинния екипаж – обикновено идентифицирани като въздушна ярост.

В заключение – използването на телефони по време на полет в момента не влошава способността на самолета да работи. 

Въпреки това, 5G технологията навлиза в радио честотната лента на навигационните системи на самолетите; ще имаме нужда от повече изследвания, за да отговорим на въпроса за 5G относно смущенията в навигацията на самолета по време на кацане. Не забравяйте, че когато обсъждаме двете най-критични фази на полета, излитанията не са задължителни – но кацанията са задължителни.

Коментари 0
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
.

„Влакът-стрела за енергия": Електрическата мрежа за свръхвисоко напрежение в Китай

Свят Преди 52 минути

Електричеството се разпространява почти толкова бързо, колкото светлината, а съхраняването му е скъпо

eMAG

eMAG Black Friday 2024: стойността на поръчките за първите 3 минути е над 1,7 млн. лв., а за първите 15 – над 6,3 млн. лв.

Любопитно Преди 1 час

Над 1 милион оферти на най-ниската цена за годината* са част от eMAG Black Friday

Министърка страда от "най-странната" фобия в света

Министърка страда от "най-странната" фобия в света

Свят Преди 2 часа

Бананофобията може да предизвика сериозни симптоми като тревожност, гадене и паник атаки.

,

Силвестър Сталоун сравни Тръмп с Джордж Вашингтон

Свят Преди 2 часа

Сталоун не подкрепи изрично Тръмп като кандидат за президент по време на изборите през 2016 г. или 2020 г.

Откриха човешко тяло в река в Ботевградско

Откриха човешко тяло в река в Ботевградско

България Преди 2 часа

Мъжът е бил обявен за издирване

ЕК: Бюджетният дефицит на България вече не намалява

ЕК: Бюджетният дефицит на България вече не намалява

България Преди 2 часа

Европейската комисия представи днес есенната икономическа прогноза от 2024 г.

Потребители напускат X заради Мъск

Потребители напускат X заради Мъск

Свят Преди 2 часа

Стивън Кинг: “Опитах се да остана, но атмосферата стана твърде токсична.”

<p>РИОСВ-София извършва проверка в болница &quot;Пирогов&quot;&nbsp;</p>

РИОСВ-София извършва проверка в болница "Пирогов" относно проблема с опасния отпадък

България Преди 2 часа

"Пирогов":Болницата има строго регламентиран ред, по който се сортират за изхвърляне и депониране различните видове отпадъци

<p>Павел Дуров&nbsp;предлага безплатно генетичния си материал и ин витро лечение</p>

Павел Дуров, баща на 100 деца, предлага безплатно генетичния си материал и ин витро лечение

Свят Преди 3 часа

"Дарителската ми дейност помогна на над сто двойки в 12 страни да имат деца"

Демонстрация в Нови Сад в памет на загиналите при трагедията на жп гарата

Демонстрация в Нови Сад в памет на загиналите при трагедията на жп гарата

Свят Преди 3 часа

Младежки активисти заявиха, че ще спрат движението на 17 ноември в продължение на 6 часа

НСИ: Безработицата в България продължава да намалява

НСИ: Безработицата в България продължава да намалява

България Преди 3 часа

Общият брой на заетите през третото тримесечие на 2024 г. е 2 964 800 души

Надежда Йорданова: Ако Борисов се е съгласил със "санитарния кордон", не виждам пречка за лидерска среща

Надежда Йорданова: Ако Борисов се е съгласил със "санитарния кордон", не виждам пречка за лидерска среща

България Преди 3 часа

С телефонни разговори не се структурира процес на преговори, добави тя

Тяло на бездомник е открито в Силистра

Тяло на бездомник е открито в Силистра

България Преди 3 часа

При извършения оглед не са открити следи от насилие

„Пъзел от надежди“ в „Темата на NOVA“

„Пъзел от надежди“ в „Темата на NOVA“

Любопитно Преди 3 часа

Не пропускайте тази събота след централната емисия новини

Робърт Ф. Кенеди-младши

Антиваксър става здравен министър: Кой е Робърт Ф. Кенеди

Свят Преди 3 часа

Всичко за Робърт Ф. Кенеди може да прочетете в следващите редове

Баща уби сина си след битов скандал, ръгайки го в гърдите с нож

Баща уби сина си след битов скандал, ръгайки го в гърдите с нож

България Преди 3 часа

Бащата е осъден на 15 години затвор за жестокото престъпление, но наказанието не е окончателно