З наем това наизуст: „Моля, уверете се, че вашите седалки са в изправено положение, подноси са прибрани, щорите на прозорците са вдигнати, лаптопите са прибрани и електронните устройства са настроени в самолетен режим“.

Първите четири са разумни, нали? Щорите на прозорците трябва да са вдигнати, за да можем да видим дали има извънредна ситуация, като например пожар. Подносите трябва да бъдат прибрани и седалките изправени, за да можем бързо да излезем от редицата. Лаптопите могат да се превърнат в снаряди при спешни случаи, тъй като джобовете на облегалките не са достатъчно здрави, за да ги поберат.

И мобилните телефони трябва да бъдат настроени в режим на полет, за да не могат да причинят авария на самолета, нали? Е, зависи кого питаш.

Технологиите са напреднали много

Авиационната навигация и комуникация разчита на радиоуслуги, които са координирани за минимизиране на смущенията от 20-те години на миналия век .

Цифровата технология, която се използва в момента, е много по-напреднала от някои от по-старите аналогови технологии, които сме използвали дори преди 60 години. Изследванията показват, че личните електронни устройства могат да излъчват сигнал в същата честотна лента като комуникационните и навигационните системи на самолета, създавайки това, което е известно като електромагнитни смущения.

Но през 1992 г. Федералната авиационна служба на САЩ и Boeing, в независимо проучване, анализираха използването на електронни устройства за смущения в самолета и не откриха проблеми с компютри или други лични електронни устройства по време на некритичните фази на полета. (Излитания и кацания се считат за критични фази.)

Федералната комисия по комуникациите на САЩ също започна да създава резервирани честотни ленти за различни приложения – като мобилни телефони и навигация и комуникации на самолети – така че те да не си пречат. Правителствата по целия свят разработиха едни и същи стратегии и политики за предотвратяване на проблеми със смущенията в авиацията. В ЕС бе разрешено електронните устройства да останат включени от 2014 г.

2,2 милиарда пътници

Защо тогава, с тези глобални стандарти, авиационната индустрия продължава да забранява използването на мобилни телефони? Един от проблемите се крие в нещо, което може да не очаквате – земни смущения.

Безжичните мрежи са свързани чрез поредица от кули; мрежите могат да се претоварят, ако всички пътници, летящи над тези наземни мрежи, използват телефоните си. Броят на пътниците, летели през 2021 г. , е над 2,2 милиарда, което е половината от броя на пътниците през 2019 г. Безжичните компании може да имат право тук.

Разбира се, когато става дума за мобилни мрежи, най-голямата промяна през последните години е преминаването към нов стандарт. Настоящите 5G безжични мрежи – желателни поради по-високата скорост на пренос на данни – предизвикаха безпокойство у мнозина в авиационната индустрия.

Радиочестотната лента е ограничена, но все още се опитваме да добавим още нови устройства към нея. Авиационната индустрия посочва, че спектърът на честотната лента на 5G безжичната мрежа е изключително близък до запазения спектър на честотната лента на авиацията, което може да причини смущения в навигационните системи в близост до летища, които подпомагат кацането на самолета.

Летищните оператори в Австралия и САЩ изразиха опасения за безопасността на въздухоплаването, свързани с внедряването на 5G, но изглежда, че то е пуснато без подобни проблеми в Европейския съюз. Така или иначе е разумно да ограничите използването на мобилни телефони в самолетите, докато проблемите около 5G са разрешени.

В крайна сметка не можем да забравим "въздушната ярост"

Повечето авиокомпании вече предоставят на клиентите Wi-Fi услуги, които са или безплатни, или платени. С новите Wi-Fi технологии пътниците теоретично могат да използват мобилните си телефони, за да правят видео разговори с приятели или клиенти по време на полет.

При скорошен полет разговарях с една от стюардесите и я попитах за мнението й относно използването на телефона по време на полети. Би било неудобство за кабинния екипаж да изчака пътниците да завършат разговора си, за да ги попита дали искат напитки или нещо за ядене, каза тя. На самолет с 200+ пътници обслужването по време на полет ще отнеме повече време, ако всички провеждат телефонни разговори.

За мен проблемът с използването на телефони по време на полет е по-скоро социалното изживяване от 200+ души в самолет и всички потенциално говорят наведнъж. Във време, когато неуместното поведение на пътниците, включително „въздушната ярост“, е все по-често срещано, използването на телефон по време на полет може да бъде друг фактор, който променя цялото изживяване при полет.

Неуместното поведение има различни форми: от неспазване на изискванията за безопасност, като например непоставяне на предпазни колани, словесни пререкания със спътниците и кабинния екипаж, до физически разправии с пътниците и кабинния екипаж – обикновено идентифицирани като въздушна ярост.

В заключение – използването на телефони по време на полет в момента не влошава способността на самолета да работи. 

Въпреки това, 5G технологията навлиза в радио честотната лента на навигационните системи на самолетите; ще имаме нужда от повече изследвания, за да отговорим на въпроса за 5G относно смущенията в навигацията на самолета по време на кацане. Не забравяйте, че когато обсъждаме двете най-критични фази на полета, излитанията не са задължителни – но кацанията са задължителни.

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Четвърти ден консултации - МЕЧ и АПС при президента Румен Радев

Четвърти ден консултации - МЕЧ и АПС при президента Румен Радев

България Преди 7 минути

Радев започна консултациите в понеделник с ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ, във вторник разговаря с "Възраждане" и "ДПС-Ново начало", а вчера - с БСП и ИТН

<p>НС&nbsp;обсъжда гъвкаво работно време за родители на деца до 12 г.</p>

Парламентът обсъжда гъвкаво работно време за родители на деца до 12 години

България Преди 23 минути

Измененията са внесени от Деница Сачева и група народни представители

Изтичат хиляди винетки, очакват се прекъсвания около Нова година

Изтичат хиляди винетки, очакват се прекъсвания около Нова година

България Преди 47 минути

Всичко важно за шофьорите от 2026 г.

ЕС с декларация, неудобна за РС Македония в отсъствието на Сърбия

ЕС с декларация, неудобна за РС Македония в отсъствието на Сърбия

Свят Преди 8 часа

Документът бе приет от държавните и правителствените ръководители на страните от ЕС

САЩ с нов военен закон, защитаващ Европа и Украйна

САЩ с нов военен закон, защитаващ Европа и Украйна

Свят Преди 9 часа

Президентът Доналд Тръмп вече заяви, че ще подпише закона

Китай застана срещу САЩ, подкрепи Венецуела

Китай застана срещу САЩ, подкрепи Венецуела

Свят Преди 9 часа

Ван И проведе телефонен разговор със своя венецуелски колега Иван Хил

Николов: Камерите в тоалетните на 138-о училище са монтирани преди 1-2 месеца

Николов: Камерите в тоалетните на 138-о училище са монтирани преди 1-2 месеца

България Преди 10 часа

Директорът на СДВР коментира също насрочения за утре протест срещу управлението

Гърция скастри РС Македония, Мицкоски: Заслужили сме ЕС

Гърция скастри РС Македония, Мицкоски: Заслужили сме ЕС

Свят Преди 11 часа

Мицкоски: Като държава сме заслужили интеграция в Европейския съюз от много отдавна

<p>Как се стигна до ареста на директора на 138 СУ&nbsp;за камери в тоалетните (ОБЗОР)</p>

Как се стигна до ареста на директора на 138 СУЗИЕ за камери в тоалетните

България Преди 11 часа

Вандализъм и тормоз над ученици вероятно са причината за инсталирането на камери в тоалетната

Мъж отвлече жена от апартамент в Стара Загора

Мъж отвлече жена от апартамент в Стара Загора

България Преди 12 часа

Обвиняемият е задържан за срок до 72 часа

Шампион по бодибилдинг, "живял като монах", почина на 30 години

Шампион по бодибилдинг, "живял като монах", почина на 30 години

Любопитно Преди 13 часа

Уан Кун, колос в китайската бодибилдинг общност, е починал от това, което „изглежда е сърдечен проблем“

Приеха удължителния закон на бюджета с индексация на бюджетните заплати

Приеха удължителния закон на бюджета с индексация на бюджетните заплати

България Преди 14 часа

Удължителният бюджет влиза в сила от 1 януари 2026 г.

Тежка катастрофа край УНСС в София

Тежка катастрофа край УНСС в София

България Преди 14 часа

Движението в района е затруднено

Съдът във Варна пусна под гаранция Йордан Кателиев и Николай Стефанов

Съдът във Варна пусна под гаранция Йордан Кателиев и Николай Стефанов

България Преди 14 часа

Паричната гаранция от 200 000 лева за общинския съветник Николай Стефанов е внесена

Ексцентричните удобства в новото имение на Джеф Безос (СНИМКИ)

Ексцентричните удобства в новото имение на Джеф Безос (СНИМКИ)

Любопитно Преди 14 часа

Мегаимението е в процес на изграждане, откакто Безос закупи имота през 2020 г. от медийния магнат Дейвид Гефен за 165 милиона долара

"ДПС - Ново начало": Охраната на Пеевски е от четирима служители на НСО, автомобилът е на партията

"ДПС - Ново начало": Охраната на Пеевски е от четирима служители на НСО, автомобилът е на партията

България Преди 14 часа

От формацията разпространиха позиция по повод "системни спекулации" от ПП-ДБ