Експерти изразили загриженост през 2018 г. за безопасността на подводния кораб "Титан", който е в неизвестност от неделя, когато се спусна с туристи на дълбокоокеанско пътешествие към останките на "Титаник", предаде Ройтерс.
Пилотът и четиримата пътници са на борда и наличният кислород на подводницата ще свърши до четвъртък сутринта.
Подводният апарат "Титан" е дълъг 6,7 м, създаден и експлоатиран е от базираната в Еверет, Вашингтон, компания “ОушънГейт експедишънс” (OceanGate Expeditions). Той за първи път се потапя на 4 000 метра през декември 2018 г., показва уебсайтът на компанията, и за първи път на мястото, където лежат останките на "Титаник" - на около 3 800 метра под повърхността на Атлантическия океан - през 2021 г. Беше планирано батискафът да направи 18 такива гмуркания през тази година.
Напредък в търсенето на "Титан": Засякоха подводни шумове в зоната за издирване
Но някои експерти от бранша и един служител, подал сигнал за нередности, са се притеснявали за неговата безопасност, изразявайки загриженост, че “ОушънГейт” е предпочела да не сертифицира “Титан” чрез трети страни, като например Американското бюро по корабоплаване, водещ класификатор на подводници, или европейската група DNV, независима организация за качество и управление на риска, която определя стандартите за безопасност на конструкцията на подводни превозни средства.
Уил Конен, председател на групата за експертни оценки “Марин текнолоджи сосайъти” (Marine Technology Society /MTS) за пилотирани подводни апарати, се обърнал с писмо от 27 март 2018 г. до основателя и главен изпълнителен директор на “ОушънГейт” Стоктън Ръш, който е пилот на изчезналото превозно средство. В писмото Конен изразил широко разпространените според него опасения относно "Титан", а Конен заявил, че по-късно е обсъдил писмото с Ръш.
"Имаше откровен разговор. Беше разговор между големи хора. И се съгласихме да не се съгласяваме", казва Конен пред Ройтерс в интервю в сряда относно разговора си с Раш.
Загуба на връзка или катастрофална повреда: Теориите за изчезването на подводницата "Титан"
Въпросът не е бил в някакъв отделен недостатък на дизайна, а в това, че “ОушънГейт” е избрала да не се възползва от признатото от индустрията сертифициране за проектиране, изработка и изпитване на подводницата.
"Опасенията ни са, че настоящият експериментален подход, възприет от “ОушънГейт”, може да доведе до негативни резултати (от малки до катастрофални), които биха имали сериозни последици за всички в отрасъла", се казва в писмото.
Писмото се появява, след като много експерти в областта на подводните технологии са изразили загриженост относно "Титан" по време на тридневен годишен симпозиум, казва Конен. Той казва, че е помолил борда на MTS да изпрати писмото от името на цялото общество, но управителният съвет е отказал.
Мъск може би държи ключа към спасението на подводницата "Титан"
"Поддържам писмото и всички чувства на нашите членове, които бяха притеснени. Няма радост в това да се каже, "Боже, надявахме се, че това няма да се случи", казва Конен.
На 18 януари 2018 г. служителят на “ОушънГейт” Дейвид Локридж препраща на ръководителите на компанията инженерен доклад, който е критичен към процеса на разработване и изследване на “Титан“, проведен в “ОушънГейт”, според съдебните дела, за които Локридж и “ОушънГейт” са подали искове един срещу друг през същата година.
По-специално, Локридж е бил загрижен за материалите, използвани в корпуса и липсата на тестове, извършени върху корпуса, за да се измери способността му да издържа на голямото налягане в дълбоките води.
Компанията свикала среща на следващия ден, за да обсъди загрижеността на Локридж, според съдебните искове. На срещата Локридж заявил, че не може да приеме проектните решения на “ОушънГейт” и няма да даде разрешение за плаване с екипаж без допълнителни тестове. След това той е уволнен.
През юни и юли 2018 г. “ОушънГейт” подава съдебен иск срещу Локридж, твърдейки, че той е обсъждал поверителна информация с поне две други лица. Локридж подава насрещен иск през август 2018 г, отричайки това и твърдейки, че искът на “Оушънгейт” е бил опит да обезкуражи "лицата, подаващи сигнали за нередности, да информират за качествени проблеми с контрола и безопасността, които застрашават безопасността на невинни пътници."
“ОушънГейт” не отговорил на исканията за коментар от Ройтерс. Локридж, чрез своя адвокат, заявил, че няма коментар. Конен заявил, че писмото му не се основава на оплакванията на Локридж.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!