Как дойде идеята за създаването на Релева?
От самото начало аз и Явор искахме да създадем продукт, който да промени изживяването на хората онлайн. Сравнете един магазин, в който собственикът познава много добре клиента, семейството му, имат дългосрочни отношения и голямо количество покупки с онлайн магазин, където клиента пазарува еднократно и забравя изобщо от кой магазин точно и защо е купил. Онлайн магазините не са най-добрите търговци, даже напротив. Те не са емпатични, не са проактивни, не търсят да дадат най-добрия продукт, на най-добрата цена на клиента, а просто предлагат това което имат. Дори търсачките на магазините просто дават продуктите, които най-добре описват търсенето на човека.
Представете си онлайн магазин, в който пазарувате често, отивате онлайн и получавате точно продуктите, които искате да си купите в момента. То е близко до ума, ако си закупил дрешка за 7-месечно бебе и дойдеш след три месеца, ще искаш да купиш дрехи за 10-месечно дете. Като допълнителна покупка може да поискаш и обувки и чорапи, ако не си закупил с предходната покупка.
Имайки информация, че другите хора често купуват определен тип артикули заедно, магазинът може да ги препоръча и да предостави на добра цена, на която клиентът не би могъл да устои. Тук бранда на продукта и цвета също играят голяма роля. Ако аз имам момиче, защо да ми предлагаш дрехи за момче и ако преди съм закупил розови чорапки, защо да ми предлагаш сини.
Този подход не работи само за дрехи. Така например ако аз съм на протеинова диета и предпочитам червено вино от определен бранд, какъв е смисъла да ми предлагаш броколи и бяло вино. Или още по безсмислено (реален примери) какъв е смисъла на вегани да прилагаш вратни пържоли, а на хора които не са близвали алкохол (никога не са купували от теб алкохол или са купували само бира) да предлагаш водка на промоция.
Релева оптимизира потребителското преживяване, персонализира уебсайта и мултиканалната комуникации на бранда, като увеличава процента на конверсиите, приходите, средната стойност на поръчките и продължителността на потребителското преживяване на сайта.
Мисията на Релева още от самото начало е създаването на потребителски преживявания, приличащи на тези, които посетителите могат да имат само в малък местен магазин и осигуряването на по-дълбоко разбиране на нуждите на всеки клиент.
Днес, Релева работи със стотици брандове от страната и чужбина, като предоставя усъвършенстван процес за стабилен растеж на онлайн търговията чрез лесна за използване платформа за оптимизиране на средния размер на потребителската кошница и увеличаване на продажбите.
Как вашата компания помага за развитието на онлайн бизнеса?
Ние се опитваме да помагаме на нашите клиенти чрез продукта Релева, нашия процес за растеж на онлайн бизнеса, разработен на база милиарди данни през последните три години, много компетентен екип за клиентски успех и конкретни съвети към онлайн бизнеса независими от продукта. Така например, ние сме препоръчвали маркетинг агенция или софтуерна компания на нашите клиенти, където сме видели, че има съответните проблеми. Релева е голяма екосистема, особено в България. Все пак продуктът е може би най-ценното от работата с Релева.
Ние предоставяме платформа за маркетингова автоматизация, която персонализира уебсайта и мултиканалната комуникации на бранда, като увеличава процента на конверсиите, приходите, средната стойност на поръчките и продължителността на потребителското преживяване на сайта. Всичко това води до стабилен ръст и впечатляваща възвръщаемост на инвестицията (ROI).
Релева оптимизира потребителското преживяване и осигурява по-дълбоко разбиране на нуждите на всеки клиент, като в същото време ги съчетава с продажбената стратегия на всеки един магазин, за да оптимизира очаквана, своевременна и ангажираща комуникация.
Релева помага на собствениците и маркетинг мениджърите да овладеят набор от автоматични инструменти за растеж, които са базирани на изкуствен интелект. Това позволява екипът на магазина да се фокусира върху стратегията, а изпълнението да се делегира на Релева. Като бонус платформата предоставя и процес за растеж, разработван години на база сигнали от милиони потребители и стотици магазини, който води до над 20% повишение в приходите и то още през първия безплатен месец от работата на системата.
Релева се интегрира дълбоко с всеки онлайн магазин и всички канали за комуникация, които генерират трафик и предоставят достоверна информация на база на изградения 360-градусов профил на всеки потребител, включително за офлайн бизнеси.
Стойността, която Релева предоставя на своите клиенти може да бъде обобщена в няколко точки:
Персонализиране на мултиканалната комуникация на бранда, което води до увеличаване на конверсиите, средната стойност на поръчката, стойността на клиента и растеж на приходите с невероятна възвръщаемост на инвестицията.
Постигане на повече резултати с по-малко усилия чрез оптимизиране на времето и маркетинговите разходи - Релева предоставя усъвършенстван процес за стабилен растеж на онлайн търговията на базата на изкуствения интелект - Луси.
Превръщане на посетителите в лоялни клиенти - персонализиране на продуктовите препоръки на уебсайта както за регистрирани, така и за анонимни потребители.
Увеличаване на ангажираността на потребителите чрез различните маркетингови канали - избиране на най-подходящите канали, съобщение и време, по което бранда да се свърже със своите потребители, така че да отговори на личностните им очаквания и предпочитания.
Автоматизиране на маркетинга и предсказване на следващата покупка на потребителите чрез комбиниране на анализа на потребителското поведение в онлайн магазина и най-усъвършенствания AI в света.
Управление на консента на крайния потребител и създаване на 360 градусов анонимен профил за него с цел консистентна и сигурна комуникация с клиента.
Как изкуствения интелект може да работи в помощ на онлайн предприемачите?
Изкуственият интелект го има вече навсякъде и ние го използваме дори без да си даваме сметка. Пускането на една реклама в Мета (Facebook, Instagram, WhatsApp) или Google задвижва огромно количество изчисления, от които 80% са свързани с компютърни алгоритми, базирани на машинно знание или обучение. Понеже аз познавам най-добре това, което Релева прави мога да кажа, че изкуственият интелект на Релева помага на онлайн предприемачите да предоставят точно тези продукти, които потребителите желаят да видят, да избират най-ефективните канали за комуникация с всеки един потребител и да постигат повече резултати с по-малко усилия чрез оптимизиране на времето и маркетинговите си разходите.
Също така използвайки изкуствения интелект на Релева и данните от поведението на клиентите в онлайн магазина и мултиканала, онлайн магазините могат да предвидят следващите покупки на своите потребители, да решават проблеми като изоставена кошница и забравено търсене по нов много по-доходоносен начин, да постигат уеб персонализация както за регистрирани, така и за анонимни потребители, която конвертира много по-добре от старите подходи, където просто изсипваме едни продукти. Релева също така автоматизират маркетинговата си комуникация по различните канали отново на база персонализация.
Релева разбира предпочитанията за комуникация на всеки отделен клиент, като канал (Имейл, SMS, Viber, WhatsApp, Facebook, Google реклами и т.н.), ден и час. Платформата предлага най-подходящото съобщение и съдържание, което да се хареса на личността на всеки отделен индивид и успешно увеличава ангажираността на потребителя с бранда.
Как, според вас, ще се промени електронната търговия в България в следващите 5 години?
Електронната търговия през 2023 година и напред ще бъде много по-близка до хората. Покупките ще се случват директно в дигиталната среда, в която човек е свикнал да стои, потребителите ще разчитат на персонализация, за да намерят бързо това, което търсят и ще имат очаквания да получат съобщение, за това което им трябва още преди да се сетили, че имат нужда от него. Заплащането ще става с удобен инструмент за потребителя, а търсенето през визуално или базирано на говор търсене. Потребителите ще могат да задават въпроси на онлайн магазините и тези въпроси ще бъдат отговаряни в реално време. Потребителите ще очакват много по-разбиращ и етичен подход към тях, особено с оглед данните, които споделят с бранда.
Ще започна с може би най-чаканата иновация през 2023 година, която беше свързана с т.н. Metaverse, но там е видно, че в най-добрият случай Metaverse ще има по-дълъг цикъл на развитие преди да достигне масовия потребител. Дисни и Майкрософт инвестираха в тази посока, но намалиха драстично екипите си свързани с тази развойна дейност. Мета са доста плахи. Едно е ясно електронната търговия не отива в посока виртуална реалност.
Има доста неща, които са интересни да бъдат проследени през 2023г. и 2024г. Така нареченият Conversational AI премина през фазата на завишени очаквания и аз смятам, че тази технология ще стигне масовия пазар до 5 години. Customer data platform технологиите, каквато е и Релева, достигат масовия пазар в момента и до 1-2 години почти всеки ще използва тази технология под една или друга форма. Други технологии в момента са във фаза на намалени очаквания, например Shoppable (social) media, визуално и базирано на говор търсене, които ще станат стандарт в дигиталния комърс в рамките на 5 години. Или малко повече.
Други технологии, които са интересни са например анализ на потребителската пътека, умни кошници и др., които според мен се движат по-бързо от очакваното и до 2 години ще бъдат използвани от 80% от магазините. Така наречената технология за контекстна (спрямо потребителя и пътеката му) и промяна на цените също ще има влияние върху дигиталния комърс, но според мен в рамките на 5 до 10 години.
Релева също инвестира в контекстна промяна на цените, анализ на пътеката и умни кошници.
Искам да завърша с най-неочакваната иновация и това е технологията, която захранва chatGPT. Никой в бранша включително в области като машинно обучение не се очакваше толкова скоро толкова обхватен изкуствен интелект. Всъщност ние в Релева използваме същата технология за нашия изкуствен интелект - Луси, за да отговори на много по-малко въпроси, като какво иска да си купи потребителя, кога ще купи, каква цена очаква, и т.н. Лично за мен това е изненадата на годината и мегатренд, който ще продължи да оформя маркетинга и продажбите за дигиталния комърс в идните няколко години.
Опишете идеалния онлайн магазин с три думи.
Технологично осигурен, постоянно търсещ да даде повече стойност, експериментиращ тактически, потребителски ориентиран и персонализиран за нуждите и потребностите на всеки свой клиент.
Как се става “Звезда на електронната търговия”?
Ние не сме “звезди”, но можем спокойно да кажем, че сме едни от лидерите в автоматизирането и персонализацията на онлайн търговията в България и региона. Лидер в нашата област се става чрез много опит и още повече работа, с постоянство, вслушване в нуждите, желанията и потребностите на клиентите, предоставяне на персонализирани продуктови препоръки на уебсайта както за регистрирани, така и за анонимни потребители, увеличаване на ангажираността на потребителите чрез използването на най-подходящите маркетингови канали за комуникация, превръщане на посетителите в лоялни клиенти чрез адекватно и своевременно ретаргетиране и не на последно място използване на правилните инструменти. Най-важното като стойност е нашия фокус: да постигаме реален и стабилен растеж чрез по-малко усилия на собствениците и маркетинг експертите.
—
Георги Георгиев e част от eCommerce Academy Awards 2023 - Конкурсът на електронните търговци в България. Повече за наградите и как да се включите можете да видите тук: https://awards.ecommercebg.com/.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!