П рез цялата история кражбите на ценни артефакти са вълнували въображението на хората, разкривайки дързостта и хитростта на онези, които са се опитвали да притежават части от нашето общо наследство. Тези кражби на артефакти не само са лишили света от ценни съкровища, но и са оставили трайно въздействие върху културното наследство и разбирането ни за миналото. От мистериозното изчезване на ирландските короновани скъпоценности до противоречивото разграбване на Багдадския музей - тези 10 трагични кражби се превърнаха в емблематични примери за предизвикателствата, пред които е изправено опазването на историческото ни наследство.
1. Мистерията на кражбата на ирландските короновани скъпоценности
Скъпоценностите на ирландската корона са смятани за едни от най-ценните ирландски кралски реликви. Но въпреки това през юли 1907 г. те са нагло откраднати от Дъблинския замък. Скъпоценностите се състояли от диамантена звезда и значка на Великия магистър на Ордена на Свети Патрик, който е най-висшият рицарски орден в Ирландия, и към момента на кражбата се оценявали на около 10 000 лири. Бижутата се съхранявали в сейф в Бедфордската кула на Дъблинския замък, който се охранявал от въоръжен часовой. Кражбата на артефакта е разкрита сутринта на 6 юли 1907 г., когато сейфът е намерен отворен и бижутата липсват. Последвалото разследване е едно от най-мащабните и обширни в ирландската история, като в търсене на заподозрени са разпитани повече от 200 души и са почукани над 8000 врати.
Въпреки усилията на полицията никой не е обвинен в кражбата, а скъпоценностите така и не са намерени. Случаят остава неразкрит и до днес, въпреки че през годините е имало много теории и слухове за това кой може да е отговорен. Кражбата на ирландските скъпоценности на короната е голям срам за британското правителство, което по това време контролира Ирландия. Тя се разглежда като символ на нарастващите вълнения и недоволство сред ирландското население, което се стреми към по-голяма самостоятелност и независимост от британското управление.
2. Розетският камък е откраднат от родината си
Розетският камък е древен египетски артефакт, който изиграва решаваща роля за разшифроването на йероглифите - една от най-ранните форми на писменост в света. Той е открит през 1799 г. от френски войници в делтата на Нил по време на кампанията на Наполеон в Египет и предизвиква голяма сензация. През 1801 г., след поражението на Наполеон, британците получават контрола над Розетския камък като част от Александрийския договор. Артефактът е пренесен от Египет в Британския музей в Лондон, където оттогава е изложен на публично място.
Самата кражба на Розетския камък не се е състояла, тъй като той е бил открит по време на военна кампания. Въпреки това Розетският камък е обект на спорове и призиви за репатриране в Египет от страна на някои хора, които твърдят, че той е бил незаконно взет от британците по време на тяхното колониално управление на Египет.
През годините Египет многократно е отправял искания за връщане на Розетския камък, но Британският музей отказва да го върне, като се позовава на загриженост за защитата и опазването на артефакта, както и на значението на Розетския камък за колекцията на музея и за историята на науката. Така или иначе, такъв ценен исторически артефакт несправедливо се превръща във военен грабеж - подобно на безброй други ценни реликви.
3. "Страшният съд" на Ханс Мемлинг в ръцете на пират
В историята дръзките пирати не се притесняват да крадат най-ценните предмети, до които могат да се доберат, без да се интересуват от последствията. Пол Бенеке е един такъв пират - по-точно капер - чиято кражба оставя трайни последици в света на изкуството. През 1473 г., докато обикалял студените води на Северно море, доминирани от могъщата Ханзейска лига , Бенеке прехванал една галера, наречена "Свети Матей". Корабът бил регистриран на Томазо Портинари, богат италиански банкер, работещ в Брюж с банката на Медичите. В действителност обаче корабът принадлежал на англичаните. Така или иначе, Бенеке не се интересуваше от това. На борда на галерата той открива ценна плячка: величествения триптих, нарисуван от Ханс Мемлинг между 1467 и 1471 г., наречен "Страшният съд". Той веднага го грабва.
Кражбата предизвиква широк конфликт и скоро в него се намесва папският двор. Ханзейската лига защитава действията на Паул Бенеке, наричайки ги легитимен военен акт, тъй като Лигата е в състояние на война срещу Англия. В крайна сметка след дълги процедури не се стига до нищо - картината просто никога не е върната на законните собственици. С течение на времето тя е дарена на църквата "Света Мария" в Данциг (Гданск), а по-късно се озовава в Националния музей в Гданск в Полша.
4. Зашеметяващо простата кражба на артефакта "Мона Лиза"
Кражбата на Мона Лиза от Лувъра в Париж на 21 август 1911 г. е една от най-известните кражби на произведения на изкуството в историята. Картината, създадена от Леонардо да Винчи през XVI в., се смята за едно от най-ценните и известни произведения на изкуството в света. В деня на кражбата мъж на име Винченцо Перуджа, италиански имигрант, който работел в Лувъра като майстор, влязъл в музея с работните си дрехи и извадил картината от витрината, когато залата, в която се намирала, била свободна. След това скрил картината под престилката си и излязъл от музея. Просто като.
Тази кражба предизвиква сензация в целия свят. Френската полиция започнала мащабно издирване, но картината останала в неизвестност повече от две години. Перуджа просто я занесъл в апартамента си и я съхранил в кутия. Минали две години и той я взел със себе си обратно в Италия, но все още не бил заловен. Но той станал нетърпелив и през 1913 г. Перуджа най-накрая бил заловен, след като се опитал да продаде картината на галерист във Флоренция, Италия. Бързо е арестуван, а картината е върната в Лувъра сред много фанфари.
Перуджия твърди, че е откраднал картината от чувство на патриотизъм, тъй като вярвал, че Мона Лиза трябва да бъде върната в Италия, където според него е нейното място. За престъплението си той е осъден на една година и 15 дни затвор. Кражбата на "Мона Лиза" поставя въпроса за кражбата на произведения на изкуството в центъра на общественото внимание.
5. Трагичното разграбване на Багдадския музей
Войната винаги е заплаха за ценните реликви, съхранявани в музеите. Разграбването на Багдадския музей , известен също като Националния музей на Ирак, се случва през април 2003 г. по време на водената от САЩ инвазия в Ирак. Музеят, разположен в иракската столица Багдад, съдържаше някои от най-значимите в света исторически и културни артефакти от месопотамската цивилизация, включително древни скулптури, ръкописи и други археологически съкровища.
Разграбването започна на 10 април 2003 г. след ожесточени боеве и продължи няколко дни, през които над 15 000 артефакта бяха откраднати или унищожени от случайни мародери. Крадците се насочват към най-ценните и лесно преносими предмети, като оставят по-големи и по-тежки експонати, които са трудни за пренасяне.
Разграбването на музея беше широко осъдено като значителна загуба за световното културно наследство. По-късно бе установено, че грабежът е можело да бъде предотвратен, тъй като американски войски са били разположени наблизо, но не са се намесили, за да спрат грабителите. Оттогава някои от откраднатите артефакти са възстановени и върнати в музея, но много от тях продължават да липсват и се смята, че са били изнесени контрабандно от страната и продадени на черния пазар.
6. Диамантът на Марлборо се губи безследно
Чикагските гангстери, чийто родоначалник е небезизвестният мафиот Ал Капоне, винаги са били в полезрението на обществеността заради многобройните си престъпления и кражби. Но кражбата на диаманта "Марлборо" през 1980 г. наистина се откроява. Тя е извършена от известния високопоставен член на чикагската мафия Джоузеф Скалис. На 11 септември 1980 г., заедно със свой колега, Скализ предприел посред бял ден нагъл обир на скъпоценни камъни на стойност 3,6 милиона долара. Двамата влизат в бижутерийния магазин на Граф в оживения и богат лондонски квартал Найтсбридж и бързо открадват 45-каратовия диамант "Марлборо", както и много други скъпи бижута. Цялата кражба отнема само една минута.
Изключително ценният и изящно изработен диамант първоначално е бил направен за херцозите на Марлборо, откъдето идва и името му. Стойността му била изключителна и именно поради това Скализ се насочил към него. Грабежът обаче се провалил и не бил добре планиран. Скализ и неговият съучастник били незабавно арестувани и вкарани в затвора за дълго време, но диамантът дори и така - никога не бил върнат. Смята се, че почти веднага след кражбата той е бил изпратен в Ню Йорк, но на кого - не е известно. Следите му изчезнали и той продължава да липсва и до днес.
7. Кражбата на мрамора от Елджин
Кражбата на Елгинските мрамори е един от най-спорните случаи на културна кражба в историята. Мраморите от Елджин представляват колекция от класически гръцки мраморни скулптури, надписи и архитектурни елементи, които първоначално са били част от Партенона и други сгради на Акропола в Атина. Мраморите са изнесени от Гърция от британския дипломат лорд Елджин в началото на XIX в. и пренесени в Англия, където сега се намират в Британския музей.
Пренасянето на мраморните фигури на Елджин от Гърция е било източник на спорове и противоречия в продължение на повече от два века. Лорд Елджин твърди, че е получил разрешение от османските власти, които тогава контролират Гърция, да изнесе скулптурите. Истинността на тези твърдения е оспорвана, а действията му са критикувани като незаконни и разрушаващи културното наследство на Гърция. Гърция отдавна се стреми да върне мраморите на Елгин в родината си, като твърди, че те са взети при съмнителни обстоятелства и че принадлежат на гръцкия народ. Британският музей отказва да ги върне, като се позовава на загриженост за безопасността и опазването на скулптурите, както и на правни и етични въпроси, свързани със собствеността върху културни артефакти.
Дебатът за собствеността и експонирането на Елгинските мрамори продължава и до днес, като поддръжниците и на двете страни страстно защитават своята позиция. Случаят предизвика и по-широки дискусии относно културното наследство и отговорността на музеите и правителствата за защитата и съхраняването на световните културни ценности.
8. Отново Елджин: Разграбването на стария летен дворец
Разграбването на Стария летен дворец, известен още като Юанминюан, е един от най-известните случаи на унищожаване на културни ценности в човешката история. Старият летен дворец е огромен комплекс от дворци, градини и храмове, разположен в покрайнините на Пекин, Китай. Построен е през XVIII в. от императорите от династията Цин и е смятан за шедьовър на китайската архитектура и ландшафтен дизайн, истинска икона на източната култура.
През 1860 г. обаче, по време на Втората опиумна война, британски и френски войски нахлуват в Пекин и разграбват и опожаряват Стария летен дворец. Нападението е в отмъщение за убийството на няколко западни дипломати от китайски служители. Масовото разграбване е наредено от Джеймс Брус, 8-ми граф на Елджин, син на лорд Елджин, който е отговорен за разграбването на "Елджинските мрамори" от Гърция. Британските войски разрушават повечето от сградите, опожаряват градините и открадват безброй съкровища, включително произведения на изкуството, скулптури и скъпоценни артефакти.
Позорното събитие е опустошителен удар върху китайската култура и остава източник на гняв и възмущение сред много китайци. Разрушаването на двореца и кражбата на съкровищата му се разглеждат като символ на западния империализъм и експлоатацията на Китай от чужди сили. Повечето от откраднатите артефакти никога не са били върнати на Китай.
9. Вавилонско ограбване на Соломоновия храм
Могъщите вавилонци са били страховита сила в древния свят. Те са властвали в цяла Месопотамия и са подчинили много култури на своето управление. Някои от тези култури обаче решили да се разбунтуват. Израелското царство Юда се вдига на бунт между 601 и 586 г. пр. н. е., но в крайна сметка не побеждава. Кулминацията на този бунт е победата на вавилонците, които влизат в Йерусалим през 587 г. пр.н.е., разрушават го напълно и разграбват прочутия Соломонов храм. Освен това те депортират еврейското население на Йерусалим във Вавилон като част от пълното завладяване на Юдейското кралство.
Храмът на Соломон е важен религиозен и културен обект за еврейския народ и разрушаването му е значимо събитие в неговата история. Изгнанието им продължава няколко десетилетия, докато персите завладяват Вавилон и позволяват на евреите да се върнат в Йерусалим и да възстановят храма си. Според традиционния разказ, когато разграбват храма, вавилонците заграбват много безценни артефакти и реликви. Сред тях бил и легендарният Ковчег на Завета - позлатеното ковчеже, в което се намирали десетте Божи заповеди. Освен тях те заграбили и много други "Божии съдове". Съдбата им след грабежа остава историческа загадка - тъй като реликвите никога повече не са били намерени.
10. Дръзкият обир на английските короновани скъпоценности
Английските короновани скъпоценности са колекция от ценни церемониални предмети, включително корони, скиптри и други регалии, които се използват при коронацията на британските монарси. Скъпоценностите се считат за символ на британската монархия и имат значителна историческа и културна стойност. Като такива, бихте си помислили, че те не могат да бъдат лесно откраднати. Помислете отново!
Кражбата на тези скъпоценности се случва през 1671 г. и е извършена от човек на име Томас Блъд, който смело се представя за духовник, за да влезе в Дома на скъпоценностите. Блъд се сближил с пазителя на скъпоценностите и се запознал с него. По-късно Блъд и неговите съучастници нападат пазителя на бижутата, връзват го и му запушват устата, след което разбиват витрините със скъпоценностите. Успяват да задигнат короната, кълбото и скиптъра, но са заловени при опита си да избягат.
Макар че по онова време подобно престъпление би донесло на крадеца смъртна присъда, Томас Блъд не е наказан, а е помилван от крал Чарлз II, за когото се твърди, че е впечатлен от смелостта и дързостта му. Освен това Блъд е възнаграден със земя в Ирландия. Скъпоценностите на короната са възстановени и върнати в Лондонската кула, където са изложени и до днес.
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още любопитно съдържание от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!