Евелина Великова е управител на dm България с ресори „Обучение и развитие” и „Регион Продажби”. Тя е част от ръководството на компанията от основаването ѝ в България през 2008 г. dm България е лидер в сектора на търговията с дрогерийни стоки у нас по показателя оборот, като към днешна дата има 98 работещи магазина в общо 35 български града.
Как една от най-големите дрогерии в Централна и Източна Европа подбира служителите си и кои са основните качества, които трябва да притежават, желаещите да работят в dm?
Разбира се, подборът започва с подаване на CV. Това може да стане не само онлайн, но дори и на място в наш магазин или в логистичния ни център. Следващата стъпка е кандидатът да се срещне с бъдещия си пряк ръководител, с когото ще работи, и ако се справи успешно с интервютата, получава предложение за работа.
Ние се стремим да привличаме хора, които имат желание да се учат и да се развиват в професия, която е много интересна. Нашият сектор е движен от иновациите, а асортиментът непрекъснато се разширява. Ще дам един пример: асортиментът на dm се състои от повече от 16 000 продукта за красота, лична хигиена, грижа за бебетo и домашни любимци, почистване на дома, био храни и козметика и още десетки други категории. Няма как човек да е добър в работата си, ако няма желание за непрекъснато учене.
Друго много важно качество, което търсим е, позитивизъм. Ние искаме нашите колеги да идват с добро настроение на работа и да го предават на хилядите клиенти, които всеки ден влизат в магазините ни.
Кои са водещите ценности на компанията, които намират отражение в подбора и мотивацията на персонала?
Ние подчиняваме всеки аспект на нашата работа на един универсален принцип – да поставяме човека в центъра на дейността ни. За нас е най-важно да се отнасяме човешки, с емпатия, разбиране и уважение към клиентите, служителите и партньорите на компанията. Този принцип е заложен в същността на dm от основателите на компанията преди близо 50 години и от тогава ние го следваме неотклонно.
Стремим се да предадем тази ценностна система и на нашите колеги, а те я предават и на клиентите. Ето защо още при подбора ние търсим хора, за които всеки човек е важен. Именно топлото отношение и подходът с разбиране към индивидуалните нужди на всеки служител или клиент са това, което отличава dm и ние сме много горди, че колегите ни споделят стремежа да сме двигател на положителната промяна.
dm не спира да инвестира в богато разнообразие от продукти, подобряване на обслужването, организиране на еко инициативи и изгодни за потребителите оферти и поставя клиента на първо място. А какви инвестиции правите в обучението, развитието и благополучието на работещите в компанията?
В dm ученето е непрекъснат процес. Умишлено използвам думата „учене“, а не обучение, защото тя по-точно изразява постоянното ни желание да се развиваме и да ставаме по-добри не само като професионалисти, но и като личности. Затова инвестираме сериозни усилия и средства в курсове и семинари. Стараем се програмата ни да е разнообразна и освен продуктови обучения, имаме и такива за работа с клиенти, за търговски и мениджърски умения и още много.
Особено ценно е обучението за дрогеристи по австрийска програма. Това са служители, които са преминали задълбочен едногодишен курс и са изучавали специализирани предмети като ботаника, биохимия, диетика, фармакогнозия и много други. Курсът завършва с тежки теоретични и практически изпити и за радост всички наши колеги се справят отлично. Това обучение е и много добра основа за професионално развитие на служителите в dm, тъй като то им дава по-обширен поглед върху сектора на търговията с дрогерийни стоки, който непрекъснато се развива.
Що се отнася до благополучието, ние правим всичко възможно колегите ни да се чувстват щастливи на работа. Затова ги подкрепяме на всеки етап от развитието им.
Какви допълнителни привилегии получават служителите на dm?
За нас е много важно хората да идват с усмивка на работа, защото когато са позитивно настроени предават положителна енергия и на клиентите ни. Затова се стремим да осигурим отличен баланс между работа и личен живот и мисля, че успяваме да се справим с това предизвикателство. Например, работното време в dm е съобразено с индивидуалните потребности на хората и се отнасяме с разбиране, когато наш колега трябва да отиде на лекции или се връща от майчинство и е необходимо да отделя повече време на детето си.
Други бонуси за нашите служители са, че имат допълнително здравно осигуряване, получават регулярни отстъпки за пазаруване в магазините ни. Освен това, за хората в централния офис осигуряваме кратък петък, пресни плодове и дори има възможност за масаж и за почивка в специално обособени зони.
Към момента в dm България работят над 1000 служители. Как успявате да сплотите хората при толкова много, големи и разнородни екипи? Как успявате да сплотите хората при толкова много, големи и разнородни екипи?
Когато си осигурил отлична работна атмосфера, това е лесна и приятна задача. Ние знаем, че сплотеният екип е лицето на компанията и затова работим в две направления. Първото е да обединяваме хората като професионалисти. Нашите служители участват заедно в обучения, работни групи и интересни проекти. Така хора от различни екипи работят заедно, обменят идеи, опознават се и си помагат да станат по-добри професионалисти. Това засилва и тяхната връзка с компанията и чувството им за ангажираност. Наскоро проведохме проучване сред нашите колеги, което показа, че 86% от хората намират това, което правят за смислено и усещат, че имат реален принос за успеха на dm.
Второто направление се реализира извън офиса. Ние не само работим, но и се забавляваме заедно и променяме средата, в която работим. Тук мога да дам много примери – от семейните празници, които организираме, през инициативите ни за събиране и рециклиране на пластмасови опаковки, благотворителните ни кампании в подкрепа на фондации като „Живот със Синдром на Даун“ и тиймбилдингите и стигнем до проектите ни за почистване и освежаване на района на магазините ни.
Има ли място в dm за млади хора в неравностойно положение, хора от етническите малцинства или с хронични заболявания?
Разбира се! Всеки човек е добре дошъл в dm, стига да има желание да работи, да се учи и да се развива. Ние даваме възможност на млади хора без какъвто и да е опит да започнат работа при нас и така помагаме на младежи от социални заведения, или маргинализирани групи да се интегрират в обществото и да изградят кариера. Помагаме и на хора в неравностойно положение или с различни заболявания като им предлагаме работа, която отговаря на способностите им.
Друго доказателство, че dm предлага равни възможности на всички е и актуалната ситуация с бежанците от Украйна. Ние не само имахме запитвания за работа, но и мога да кажа, че вече назначихме първите украински граждани при нас.
Какви вътрешнофирмени възможности за растеж на служителите предлага структурата на dm?
Ние сме компания, която насърчава развитието на своите служители и се отблагодаряваме на активните хора чрез възможности за страхотна кариера. Отличен пример за това са много управители на наши магазини, които са започнали работа като студенти на половин работен ден, а само 3-4 години по-късно вече ръководят екипи при това в някои от най-натоварените ни обекти.
Друга възможност за развитие е и програмата ни за обучения. Много наши служители, които са преминали тренинги и най-вече обучението за дрогеристи, стават вътрешни обучители, пътуват в страната или участват в семинари.
Работата може да бъде вдъхновяващо преживяване, а работното място - сцена, на която да даваме най-доброто от себе си и да го правим с удоволствие. Посланието на dm към работещите в компанията е „Живей работата си различно“. Наистина ли е различно да работиш в dm и защо?
Аз съм от първите хора, назначени в dm България преди близо 15 години и мога да кажа, че всеки ден тръгвам с удоволствие на работа. Причината е именно че работата в dm не е ангажимент от 9 до 5, а е положителна емоция и удоволствие.
Това не е само мое субективно усещане, а обратна връзка, която получаваме от колегите ни в офиса, в нашите почти 100 магазина и в логистичния ни център. Това се доказва и от нашето проучване сред служителите – 88% от колегите ни казват, че им харесва да работят в dm и биха искали да продължат кариерата си в компанията. Това се дължи на много фактори. Например, много често чувам, че в dm те усещат свобода и спокойствие, каквито не са получавали другаде. Освен това, ние насърчаваме служителите ни да поемат инициатива, да дават предложения и се допитваме до тях. В крайна сметка 81% от нашите колеги заявяват, че се гордеят да работят в dm.
Това е само едни малък пример за това, че хората са изключително важни за dm. Ние ги ценим като колеги и приятели, с които работим и се забавляваме заедно. Ето защо спокойно можем да кажем, че в dm правим това, което обичаме и обичаме това, което правим!