А ко след девет филма от дадена поредица определен зрител влезе в киносалона без ясна идея какво да очаква от десетия, при това в епохата на Интернет и масовото разпространяване на информация, то вината си е съответно нейна или негова. „Бързи и яростни 10“ е пример за такава ситуация и е филм, който е на практика имунизиран към критика, тъй като покрива изцяло изградените очаквания към себе си.
Думичката “family”/„семейство“ е повторена около 55 пъти в сценария, сюжетни локации като Рио де Жанейро са безцеремонно стереотипизирани, елементарни физични закони са игнорирани почти или изцяло в екшън сцените, а персонажите оцеляват по-тежки инциденти, отколкото повечето супергерои в комиксовия жанр. Всичко това са валидни причини за обективна критика към лентата.
“PURE POPCORN LUNACY” smells like magic to us. Experience #FASTX again only in theaters. Get tix: https://t.co/kn1tIDOB2c pic.twitter.com/2YnDU2iORJ
— The Fast Saga (@TheFastSaga) May 27, 2023
Но това са и основите на поредицата „Бързи и яростни“. Семейството и приятелите са единствената база, на която почива моралният компас на героите; поклащащите се за*ници на млади бразилски дами изчерпват досега им с културата на Рио; а екшънът е преднамерено хиперболизиран, забавен и зрелищен. Ако някой иска да критикува по тези параграфи „Бързи и яростни“, може да напише десет съвършено идентични ревюта на всеки от излезлите филми дотук...
...или да се отпусне и да се забавлява със стотиците милиони зрители, които гледат частите от поредицата в прогресивно нарастващ брой от петата част насам, с която нишовата автомобилна култура бе изоставена в името на класически екшън сюжети, промяна, която бе персонифицирана с влизането на Дуейн Джонсън в сагата. Изборът е ваш, но аз поне не възнамерявам да критикувам „Бързи и яростни 10“ за това, че не се цели в художествените висини на „Гражданинът Кейн“ или „Кръстникът“.
Лентата е съвършено наясно какво трябва да бъде и кажи-речи постига целите на сюжета си. Семейството на Доминик Торето, героят на Вин Дизел, е разделено след последователни атаки от страна на Данте Рейес, новият злодей, който е син на антагониста от именно петата част на поредицата, която очевидно е повратна за хода на сагата по повече от един начин.
Ролята на Данте се играе от Джейсън Момоа, правещ хибридна имитация на Марк Хамил в амплоато на Жокера от „Батман: Анимационния сериал“ от 90-те години на миналия век и на Никълъс Кейдж в образа на Кастор Трой от „Лице назаем“. С други думи, Данте е садистичен, ексцентричен и самовлюбен в най-висша степен, и до голяма степен е антиподът на Доминик Торето.
Witness the “JAW DROPPING RIDE” again only in theaters. #FASTX - get tix: https://t.co/kn1tIDOB2c pic.twitter.com/Bfb2mbnICL
— The Fast Saga (@TheFastSaga) May 26, 2023
Сценарият дава на Момоа достатъчно възможности да се представи в светлина, в каквато не сме го виждали никога, дори тези от нас, които са го гледали в амплоато на злодей и в други по-нискобюджетни екшън филми. В дадени моменти звездата прекалява с преиграването, но през повечето си екранно време приковава вниманието на зрителя със своята непредсказуемост и безумно чувство за хумор.
Встрани от него единственото ново лице в поредицата е Алан Ритчсън, колосът, който играе по страхотен начин популярния литературен герой на Лий Чайлд, Джак Рийчър, в едноименния сериал на Amazon Prime. И тук Ритчсън шокира аудиторията с безпогрешна дикция и интелигентно излъчване, каквото никой не би очаквал мъж с неговите физически пропорции да персонифицира, странната комбинация, която го прави идеален за ролята на Рийчър.
Останалите действащи лица на екрана са ни познати от предишните филми от поредицата и сценарият на десетата част не прави кой знае какво, за да доразвие който и да е от тях като екранна личност. Единственото изключение е Джон Сина, чийто герой, който функционира като антагонист в деветата част, тук разкрива коренно различни измерения на персонажа си, които до голяма степен съвпадат със забавната, добронамерена публична персона на самия Сина.
The brains and beauty Ramsey returns in #FASTX - now playing only in theaters. Get tix: https://t.co/3zrqJt6ctw pic.twitter.com/5M1ZkqoCUZ
— The Fast Saga (@TheFastSaga) May 25, 2023
Екшънът в лентата до голяма степен отговаря на зададените стандарти в предишните филми, макар че е налице по-засилена и очебийна употреба на CGI, или компютърно генерирани изображения, в сравнение с повечето практически специални ефекти, използвани в екшън сцените в предходни части. Но „Бързи и яростни“ така или иначе отдавна е прескочила прага на реализма, а и никой от дигиталните кадри в десетия филм не е очевадно фалшив.
Все пак Джъстин Лин по всяка вероятност щеше да свърши по-добра работа в режисьорския стол от Луи Летерие и, предвид участията му в цялата поредица, човек може да се надява, че именно Лин ще получи възможност да режисира финала на сагата. А разделеното семейство на Доминик Торето, което така и не успява да се събере в пълен състав през цялата десета част, е предвестник именно на това: финала.
Все още не е ясно дали предстоят още един или два филма преди сагата да завърши и всички да зачакаме с нетърпение или пък с досада неизбежните spin-off-и: ленти, които ще са посветени на приключенията на поддържащи персонажи. Но, така или иначе, сюжетните основи са положени за наистина зрелищен финал, особено в рамките на последните две сцени от „Бързи и яростни 10“. Филмът е всичко, което може да очаквате от него – и очевидно няма нужда да бъде нещо повече.
#1 Movie in the World and we’ve still got gas in the tank. Experience #FASTX - now in theaters. Get tix: https://t.co/kn1tIDOB2c pic.twitter.com/yC1JLVzNOy
— The Fast Saga (@TheFastSaga) May 24, 2023
Още от автора:
Лошият сценарий е най-големият враг на Бен Афлек в „Хипнотик“
„Пазителите на галактиката Vol. 3“: Подходящият край на една противоречива трилогия
От падението до новия възход: „Междузвездни войни“ и сериалът „Мандалорианецът“
Ужасът, който си струва да гледате: „Ренфийлд“ с Никълъс Кейдж
„Въздушният“: Истинската история за изгрева на една мегазвезда
Екшън, издигнат до изкуство: „Джон Уик 4“
Работи ли още вълшебната думичка: „Шазам! Яростта на боговете“
Наградите „Оскар“ 2023 според филмова легенда: „Снобизъм“
На раменете на Роки Балбоа: „Крийд III“ е истински нокаут
Когато не можеш да върнеш времето назад: „Ант-Мен и Осата: Квантомания“
Най-добрият филм на Джерард Бътлър от години насам: „Твърдо приземяване“
Колко струва една номинация за „Оскар“?
За Холивуд, с любов и с омраза: „Вавилон“ на Деймиън Шазел
Неуспешната „Операция Форчън“ на Джейсън Стейтъм и Гай Ричи
Традиционният снобизъм и подборът за "Оскарите"
Този филм се подигра блестящо на Илон Мъск
Най-добрите от добрите: Топ филмите за 2022 година
Киносъбитието на годината или не: „Аватар: Природата на водата“
Коледният филм, от който не знаехте, че имате нужда
Спилбърг за Спилбърг: Израстването на един гений
Това е най-ирландският филм, който може да съществува
Нито комедия, нито ужас... но никой не може да му устои
Това е най-гледаният филм по Netflix през ноември 2022 г.
Отвъд предразсъдъците и смъртта: „Черната пантера: Уаканда завинаги"
Една звезда в ролята на живота си: Всички говорят за този филм
Край на най-епичната битка на телевизионния сезон
„Амстердам“: Хаотичната песен за живота на един голям режисьор
20 години от раждането на една легенда
Този филм ще се окаже най-скандалният на годината
Най-касовият филм в историята: 13 години по-късно
Няма по-чаровна двойка: Джордж Клуни и Джулия Робъртс в „Билет до Рая“
Класиките, които искаме да гледаме на кино отново
Филмите от фестивала във Венеция, за които ще слушаме през сезона на „Оскар“-ите
Най-епичната битка на новия телевизионен сезон
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!