Цветанка Гергова е учител с над 40 години опит в сферата на образованието и познава от близо трудностите, с които се срещат учениците и родителите от социално слаби семейства. Срещаме се с нея, за да ни разкаже колко важна е подкрепата, какво задържа учениците в училище и какво представлява програмата „Топъл обяд“ на БЧК.
Здравейте, г-жо Гергова! Разкажете ни малко повече за себе си. От колко години сте начален учител и какво Ви носи тази професия?
Работя като начален учител в продължение на вече 40 години. Целият ми педагогически стаж е преминал в 66 СУ „Филип Станиславов“ в град София. Поглеждайки назад във времето, мога да споделя, че през целия този период в системата на българското образование съм имала възможността да нося отговорност за важните промени, резултат от динамичното развитие на обществото ни. Чувствам се на правилното място. Мисля, че точно тук съм най-удоволетворена от работата си.
Общувате с много родители, намиращи се в по-особена ситуация – бежанци, хора от малцинствени групи. Как гледат те на образованието на децата? Какво е отношението на тези малчугани към училището?
Малко са училищата в София, които приеха работата по европейските проекти за интегриране на деца от малцинствени групи и деца-бежанци. 66 СУ в София е едно от тях. Всяко дете има правото да бъде щастливо, да общува с приятели, да ходи на училище. Не всяко семейство обаче е в състояние да осигури това на детето си. Част от ромските семейства приемат образованието като ценност, но те самите не са в състояние да оказват подкрепа на децата си. Тежестта пада изцяло върху учителя, който влага много енергия за постигане на добри резултати. Много от малчуганите имат потенциал и успехите при нас са налице. Произходът на учениците не е от значение, когато има желание за учебна работа. Ние правим всичко, което е по силите ни, за да осигурим равен достъп до образование на всяко дете.
Във Вашето училище – 66-то СУ, деца от 7 до 18 години, които растат в социално слаби семейства, могат да обядват безплатно, благодарение на програмата „Топъл обяд“ на БЧК. Колко от тях се възползват от тази възможност?
Нашето училище е част от програмата „Топъл обяд“ за трета поредна година. Броят на учениците, които се възползват от нея, нараства. През 2020 г. те бяха двадесет, сега предстои одобрението на около тридесет ученици от социално слаби семейства.
Какво означава тази програма за родителите в затруднено материално положение?
За родителите, тази програма е „глътка въздух“ в трудното им материално положение. Те са спокойни, че храната за обяда на децата им в училище е осигурена. По този начин, един от основните им ангажименти към децата, който се превръща в проблем, намира своето решение, и това има благоприятно отражение върху пълноценното детско развитие.
Каква е Вашата роля в прилагането на инициативата „Топъл обяд“?
В моя клас има седем деца, които се възползват от тази инициатива. В началото на всяка учебна година, доброволците от Българския Червен кръст ни информират за условията за участие в програмата. Медицинската сестра в училището, съвместно с класните ръководители, изготвя списък на учениците, които отговарят на посочените критерии. Провеждат се разговори с родителите и те лично заявяват съгласието си за участие в инициативата „Топъл обяд“. Отговорността на класните ръководители е да осигурят купоните на учениците за деня, след като ги получат от медицинската сестра.
BILLA България e сред добрите примери за компании, които правят стъпки в посока на дългосрочна подкрепа на каузи, като тази. Каква е оценката Ви за социално отговорното отношение на веригата? Как тя съдейства за по-доброто и пълноценно бъдеще на децата?
Социалното разделение в обществото ни става все по-задълбочено. Жалко е, че то се отразява негативно и върху най-чувствителните негови членове – децата. BILLA България е чудесен пример за отговорно отношение към проблемите на най-малките граждани на света. Каква по-благородна кауза има от тази, да подадеш топла храна на дете, което я чака с нетърпение. Надявам се, че добрият пример на веригата ще бъде последван и от други организации, представители на бизнеса. От името на децата, техните родители и лично от свое име бих искала да благодаря на организаторите на програмата и ръководството на BILLA България.
Какво ви споделят Вашите малки ученици извън училищните занимания? Какво им преподавате, отвъд задължителния учебен материал?
Децата обичат да споделят всяка случка, която ги е развълнувала. Междучасието никога не е достатъчно, за да се разкаже всичко, което те преживяват. Споделената радост е двойна радост. Най-важно е всяко дете да се чувства спокойно и прието от останалите. Да идва с желание на училище и да получава знания според възможностите си. А топлият обяд, споделен със съученици, е от особена важност за най-малките. Често, той е и ключова причина за задържане на малчуганите в образователната система.