Х убаво е да има празници – станеш от една маса, седнеш на друга и замръкнеш на трета. Всеки българин е казвал поне веднъж в живота си „На Великден съм на обяд у моите родители, а на вечеря – у родителите на жената/мъжа“, а празникът се превръща в едно голямо обикаляне на роднини и поглъщане на огромни количества храна, последвано от угризения на съвестта и закани това никога повече да не се повтаря. До следващия празник, който, между другото, наближава. Гергьовден е само след няколко дни и макар от предишната обилна трапеза да са минали едва няколко дни, много от нас се подготвят с пълна сила и хладилник и за този.
Давали ли сте си сметка каква част от храната, особено по празници, свършва... в кофата за боклук? Колко наполовина пълни чинии са били изхвърляни, колко нахапани филии с хляб – метнати на гълъбите (в най-добрия случай)? Презапасяването с храна е съвършено нов проблем в историята на човечеството, защото никога до този момент толкова много хора не са разполагали с такива количества лесно достъпна храна.
Всичко казано дотук няма за цел да всели чувство на вина у всички хора, които просто искат да отбележат предстоящите дни с хубава храна, а просто да насочи вниманието ни към възможностите за по-практично пазаруване и ползване на ресурсите.
- Планиране на седмично меню
Планирането на седмично меню само звучи скучно – всъщност е страхотен и сигурен начин да знаете, че няма да изпадате в непредвидени ситуации. Освен това помага и за правилното разходване на средства за храна, а това въобще не е за подценяване. Едно е да знаеш за колко точно храна са ти отишли парите, друго е да излизаш от магазина и да си казваш „За какво ги дадох тия 50 лева – не знам!“
- Закупуване на най-нужното
Освен оптимизиран бюджет, планирането на менюто ви гарантира, че хвърлянето на развалена или ненужна храна ще бъде сведено до минимум. Ако всяко семейство започне да подхожда към пазаруването като към кандидатстването в университет например, ще бъдем много по-осъзнати в ползването на хранителни продукти.
- Списък за пазаруване
Вместо да слагате в количката каквото ви видят очите, направете си предварителен списък, след като хубаво сте инспектирали наличните ресурси по шкафовете и сте си си дали сметка колко човека очаквате на гости и с колко реално можете всички вие да изядете (повярвайте, всички можем и с по-малко).
- Правилна подредба
Подреждайте продуктите функционално, така че да ги виждате и да имате лесен достъп до тях– така нито ще забравите отвореното кисело мляко, нито шоколадът, от който е отхапано едно парче. Това е най-лесният трик използван от голяма част от домакинствата, за да сте сигурни, кои са продуктите, от които имате наистина нужда, и от кои сте се презапасили.
- Включи се в инициатива
С постигането на тази цел съвсем конкретно ще ви помогне и една чудесна инициатива, наречена „Добрите яйца“. Инициирана е от Hellmann’s Bulgaria, бранд в сферата на бързооборотните стоки, и е с участието на ферма за яйца от свободно отглеждани кокошки „Ангелов“, верига супермаркети „Фантастико“ и Българска хранителна банка, а основната ѝ грижа е намаляването на количеството изхвърлена храна и разпределението ѝ към истински нуждаещите се хора.
Кампанията се провежда под мотото „Добрите яйца не остават“ и задачата ѝ е да предизвика вниманието на потребителите – всички нас, към проблема с тоновете храна, изхвърляна всеки ден.
Затова в периода 15 април - 25 май в 20 от супермаркетите на ФАНТАСТИКО ще бъде продавана специална лимитирана серия от 5000 кутии яйца с кауза. Клиентите ще заплащат кутия с 10 яйца, a всъщност ще получават кутия със 7 яйца.
Стойността на трите липсващи, но заплатени яйца, ще бъде дарена на Българска хранителна банка, а всеки от партньорите в благотворителната инициатива - Hellmann’s Bulgaria, „Ангелов“ и ФАНТАСТИКО, ще дари същата сума, каквато е общата събрана сума, дарена от клиентите на търговската верига.
С помощта на Българска хранителна банка излишната, но годна храна, се преразпределя към различни социални програми за хранително подпомагане на хора в нужда. Всяка седмица храната там стига до над 8000 души, а годишно хранителните продукти подпомагат над 20 000 души.
Инициативата „Добрите яйца“ реално обединява бизнеса и индивидуалните потребители в мащабна обща кауза, а допълнителна подкрепа ще окажат Мария Силвестър, Маги Джанаварова, Крис Захариев и Лора Капустина, като посланици на идеята за по-осъзнато потребление на храна.
Всеки човек, който има желание да участва в кампанията „Добрите яйца“, може да го направи, купувайки си яйца от лимитираната серия.