П рез последните години китайският боксофис е доминиран от родни филми, често с националистическа насоченост, като патриотични военни епоси. Но този уикенд вниманието на страната беше привлечено от друг тип филми - с американски привкус и сладникави като дъвка.
"Барби" е спечелил близо 86 млн. юана (около 11,9 млн. долара) в Китай от излизането си в петък, според китайската платформа за продажба на билети Maoyan - което го поставя на трето място сред всички филми в страната.
Макар че тази цифра е малка в сравнение с главоломния успех на "Барби" в САЩ - през уикенда филмът събра 155 млн. долара в страната - тя все пак може да нарасне, тъй като дискусиите за филма в социалните медии набират скорост. В събота филмът за кратко беше най-актуалната тема в китайската платформа Weibo, подобна на Twitter, като събра над 630 милиона гледания.
"Барби" се разпространява от "Уорнър Брос", собственост на компанията майка на Си Ен Ен "Уорнър Брос Дискавъри".
В Douban, популярен китайски сайт за филмови ревюта, филмът в момента получава оценка 8,6 от 10, като почти половината от всички зрители му дават пълна оценка. В раздела за коментари също се срещат възторжени похвали за темите на филма за женствеността и феминизма, както и за умелата работа на режисьорката Грета Гервиг, известна също с филмите "Лейди Бърд" и "Малки жени".
Няколко рецензенти нарекоха филма глътка свеж въздух, сравнявайки го с някои китайски филми, в които все още има остарели роли на половете и изкривен мъжки поглед.
"Знаете ли, китайските жени нямат много шансове да видят висококачествен, женски филм в киното", гласи един коментар с над 20 000 харесвания.
На снимката е изобразена шатрата на театър "Гроув", която обявява премиерата на филма "Барби" в Лос Анджелис, Калифорния, на 20 юли 2023 г. "Опенхаймер" се изправя срещу "Барби" в най-големия сблъсък на холивудските летни блокбъстъри, като двата филма отварят врати в един и същи ден в дуел, който медиите нарекоха "Барбенхаймер".
Друг водещ коментар сравнява "Барби" с друга неотдавнашна китайска премиера - "Изгубени в звездите", която преди това получи критики заради представянето на половите стереотипи. "Изгубени в звездите" показва "фалшив феминизъм под мъжки поглед", докато "Барби" представя "феминизъм от разнообразните гледни точки на истински жени режисьори", гласи коментарът, който получи повече от 18 000 харесвания.
Други разсъждаваха върху реалностите, с които се сблъскват китайските жени, като един от тях отбеляза сухо, че за разлика от САЩ, Китай дори не се преструва, че не е патриархат.
Някои обаче също обвиниха "Барби", че изпълнява само повърхностен феминизъм, като посочиха, че перфектната като на кукла фигура на титулярната героиня може допълнително да затвърди съществуващите норми за красота. "Няма никакво ново мислене за феминизма, филмът е просто израз на стари мисли", пише един човек в Douban.
Феминистките движения в Китай са се сблъсквали с многобройни неуспехи през годините поради цензурата и продължаващите репресии срещу активизма. Но също така са останали и устойчиви; редица спорове, свързани с #MeToo, и обвинения в сексуално насилие предизвикаха вълни от разгорещени онлайн дебати, в които жени и поддръжници осъждат вкорененото неравенство между половете и патриархалното общество в Китай.
"Барби", изглежда, неволно утоли жаждата за по-добро представяне на жените и равенство между половете на екрана - дори за изненада на китайските кина и организатори.
В петък, в деня на премиерата, прожекциите на "Барби" са съставлявали едва 2,4% от всички кинопрожекции, според Маоян, което може би отразява ниските очаквания за апетита на публиката; за сравнение, китайският филм "Напредъкът на ZQ" е съставлявал 36,8% от всички прожекции.
Но интересът на публиката нарасна. В петък филмът регистрира 21,6 % места, което означава, че прожекциите в кината са били пълни с 21,6 % - висока цифра, като се има предвид, че при повечето филми процентът е само няколко процентни пункта. До понеделник киносалоните са увеличили броя на прожекциите, предназначени за "Барби", до 8,7 % от всички кинопрожекции, според Маоян.
Успехът на филма е още по-забележителен, като се имат предвид нарастващите предизвикателства пред американските филми да пробият на китайския филмов пазар - вторият по големина в света, който за кратко държеше първото място по време на пандемията от ковида.
През последните години китайският бокс офис стана по-изолиран и по-строго регулиран. Всички филми, които се прожектират публично в Китай, се нуждаят от разрешение от регулаторните органи, като властите затягат контрола върху това, което смятат за неподходящо.
Въпреки че Холивуд дълго време се опитваше да успокои китайските цензори, много филмови студия започнаха да преосмислят този компромис, като някои от тях решиха да запазят сцените, които биха могли да раздразнят цензорите - което означава, че много американски блокбъстъри изчезнаха от китайските кина.
Например седем от последните филми на Marvel не бяха показани в Китай - което означава, че в продължение на четири години в страната не бяха пускани филми на Marvel до февруари тази година, когато Китай разреши пускането на "Черната пантера": Уаканда завинаги" и "Ант-Мен и Осата: Квантумания".
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!