П онте Векио е известен заради това, че се намира във Флоренция, но ако повече туристи видят неговия аналог в Ловеч, вероятно ще се гордеем повече с него, когато започне да се пише в повече издания за него.
Същото важи и за Беленския мост на р. Янтра, който Кольо Фичето построява за 2 години и 700 000 гроша, а не за 4 години и 3 млн. гроша, каквато цена поставя полския инженер Людмил Рола на Мидхат паша.
Това са постройки, с които може и трябва да се гордеем, е в следващите редове ще ви разкажем за някои от най-интересните мостове по света.
Йоресундски мост, Швеция-Дания
Шведският Малмьо и датският Копенхаген се свързват с уникален „транспортен преход“: въжен мост и тунел в протока Йоресунд. За 4 години (от 1995 г. до 1999 г.) строителите успяват да изградят транспортна система с ширина 23,5 м за 4-лентова магистрала и 2-релсова железопътна линия.
Дължината на съоръжението е 16,4 км: 7845 м е мост над пролива, 4050 м е тунел, от които 3500 м са под вода. Още 4500 м минават по протежение на изкуствения остров Пеберколм. Четири пилона с височина 204 м поддържат главния участък на моста на височина 57 м, позволявайки преминаването на кораби.
Подводната част на тунела се състои от 5 специални тръби, всяка от които е сглобена от 20 сегмента: по две тръби за движение на влакове и автомобили и една аварийна. Цената на пътуването по съоръжението не е евтина (от 11 до 175 евро), като се определя от вида на превозното средство. Но за редовни пътувания се предоставят отстъпки до 75%.
Мостът „Фонтанът на дъгата”, Южна Корея
Bampo Bridge, открит през 2009 г. над река Хан в Сеул, е наричан още Лунният мост или Мостът на дъгата. На строителите от Южна Корея са били необходими 29 години, за да създадат моста!
Дължината му е 1495 м, а площта с фонтана е 570 м. Долният етаж е за пешеходци и велосипедисти, горният етаж е за автомобили с 3 ленти в двете посоки. Фонтанът също е необичаен: водата се взема от река Хан, преминава през филтри и се връща в реката вече пречистена.
Мостът Хендерсън, Сингапур
Henderson Waves Bridge — е официалното име на съоръжението в Сингапур. Строителството на моста, който държи рекорда за височина в градски условия, продължава от 2006 до 2008 г. В украсата му е използвано жълто дърво балау.
Тази твърда дървесина не е податлива на външни влияния и не се износва под краката на пешеходците. Гигантски златни вълни или огромна змия на фона на зелени хълмове през деня и в LED осветление през нощта - такива асоциации предизвикват мостът отдалеч.
Мостът Дунхай, Китай
Съоръжението е най-дългият азиатски морски люлеещ се мост, построен през 2005 г. (свързва Шанхай и пристанището Яншан). Общата му дължина е 32,5 км. Мостът се състои от три части, но най-красивата е средната (под нея могат да минават морски кораби).
Мостът е необичаен и по своята форма, напомняща латинската буква S. Дизайнерите са се фокусирали върху естетическата привлекателност и безопасността: водачите са принудени да карат по-внимателно и да се концентрират върху завоите.
Мостът Еразъм, Нидерландия
Мостът в Ротердам е световен рекордьор: той е най-лекият (6800 т) и най-тънкият (2 м). Освен това южната му част е регулируема. Мостът е с ширина 6 метра: има едно платно за автомобили и 2 алеи за пешеходци и велосипедисти.
Жителите на града наричат моста „Лебед“, въпреки че някои „виждат“ лежащо момиче, кокетно повдигнало краката си. Лекотата и елегантността на моста е постигната чрез използването на светлосиня стомана и осветление.
Мостът Мийо, Франция
Светът научи за околностите на Мийо през 2000 г., когато започна изграждането на грандиозен виадукт в южната част на Франция в долината на река Тарн, който стана част от магистрала A75 Париж-Монпелие. Уникалността на виадукта е, че опорите са разположени в дъното на дефилето, поради което няма равни на тях по височина в света (до 245 м), а височината на мостовите кули достига 343 м.
Освен това металната настилка на моста е покрита със специален стоманобетон на базата на органични смоли. Широчината на моста (32 м) позволява да 4 ленти за движение на автомобили и още 2 резервни ленти. Минаването по виадукта се заплаща: цената зависи от превозното средство и сезона, варира от 4-30 евро.
Мостът Питон, Нидерландия
Hoge Brug или Pythonbrug — футуристичен пешеходен мост в източната част на Амстердам. Появявайки се през 2001 г., той веднага влезе в списъка на необичайните мостове на планетата. Извиващият се 93-метров червен „питон“, изработен от високоякостна стомана, се свързва Борнео с полуостров Споренбург.
Дизайнът на моста включва сложни високотехнологични връзки. Разхождайки се по моста, пешеходците преодоляват изкачвания и спускания, гледайки водната повърхност в пролуките.
Още любопитни новини четете на CarMarket.bg
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!