М ансарда в Париж. Бъдни вечер. Художникът Марсел и поетът Рудолф се опитват да работят. Освен че са гладни обаче, те нямат пари дори за дърва. Започват да обмислят какво да жертват от оскъдната си мебелировка, за да запалят печката.
Рудолф предлага своята драма и поетичните му мисли бързо се превръщат в живителна топлина. В този момент идва философът Колин, който наблюдава как пламъците поглъщат новата творба на приятеля му.... Настроението достига своя апогей, когато на вратата се появява музикантът Шонар. Натоварен с лакомства, вино и наръч дърва, той изглежда като истински вълшебник и е посрещнат с радостни възгласи.
Вдъхновихте ли се? Ние да! Тъкмо гледахме невероятен документален филм за операта „Бохеми“ от разнообразните продукции на Marquee TV, част от ТВ платформата на EON, и искаме да ви разкажем повече за него.
Действието се развива на фона на емблематичен пейзаж – красиви парижки улички. С участието на Юлия Мария Дан и Хо-Юн Чунг в ролите на шивачката Мими и поетът Рудолф. Проектиран е от небезизвестния дизайнер Дан Потра, работил по декорите на редица международни оперни и театрални постановки.
Вижте пълна информация за пакетите EON LIGHT, EON FULL и EON PREMIUM ТУК.
Знаем, че сте нетърпеливи да разберете какво ни впечатли толкова, така че без повече заобиколки, ви представяме пет неща за операта „Бохеми“ на Джакомо Пучини, които сме сигурни, че ще се радвате да научите.
1. „Бохеми“ е една от трите най-популярни опери в света, писани някога. Това обаче не винаги е било така. Успехът ѝ не идва непосредствено. Друга опера от италианския композитор Руджеро Леонкавало, по същата тема и също наречена „Бохемия“, излиза с премиера около година след тази на Пучини и се оказва доста успешна. Възможно е всъщност Пучини да е откраднал идеята от Леонкавало. Те имали доста неудобна публична среща в едно кафене, когато Леонкавало обвинил Пучини, че е откраднал идеята… В крайна сметка Пучини казва: „Нека публиката реши коя им харесва повече!“ Двете опери съществуват едновременно в италианските театри близо десет години преди тази на Пучини да стане любима версия на публиката. Оттогава тя никога не е напускала активния репертоар и версията на Леонкавало е почти забравена.
2. Операта на Пучини наистина се е смятала за доста рискована за времето си. Всъщност редица критици осъждат историята директно като внушителна и непристойна. Двамата млади влюбени, Рудолф и Мими, имат открита любовна афера и е очевидно, че спят заедно без да имат сключен брак. Тъй като оперните театри в Италия са се смятали за места, където човек може да прекара една забавна вечер с цялото семейство, историята представлявала риск за композитора и неговите продуценти.
3. Тя е оказала голямо влияние върху съвременното и популярно изкуство. Мюзикълът Rent от Джонатан Ларсън е базиран много тясно върху историята на операта и една от основните мелодии от „Бохемия“ (валсът на Музета, „Quando men vo“ от действие II) е използвана много умело в музиката на филма Moonstruck с Шер и Никълъс Кейдж.
4. Пучини най-често е бил възхваляван за написването на музиката на „Бохемия“ и с право. Това е великолепна музика. Но малцина от нас, дори и онези в оперния бизнес, знаят, че той е бил гений и в театъра. Той е знаел какво работи на сцената и какво не. Понякога е бил доста агресивен със своите либретисти (хората, които пишат думите, поетичния текст за операта), като е настоявал, че една или друга дума, фраза или сценично действие няма да бъдат ефективни. Освен това ги е принуждавал да включват елементи, за които са си мислили, че няма да се харесат на публиката. По-късно обаче всички разбирали, че композиторът винаги е бил прав. Той е сравняван с Андрю Лойд Уебър, велик композитор, който освен това е и велик шоумен.
5. Първата опера на Пучини е „Аида“ на Верди, която той гледа, когато бил тийнейджър. Пучини често разказвал историята за това как трябвало да измине двадесет мили, за да си купи билет и да види представление в далечен град. Но бил толкова вдъхновен от това преживяване, че решил да се посвети на операта.
Още любопитни факти:
Джа̀комо Анто̀нио Домѐнико Микѐле Втори Марѝя Пучѝни е един от най-популярните италиански оперни композитори.
Специалистите го приемат като продължител на делото на Джузепе Верди. Той е последният от плеядата италиански оперни композитори, започваща през 17 век с Клаудио Монтеверди и преминаваща през Джоакино Росини и Джузепе Верди. За разлика от своите предшественици Пучини пише по-леки творби с нов, реалистичен стил, който придобива популярност в края на 19 век.
Неговите опери се отличават с възхитителни мелодии и ярки женски образи. Много от тях влизат в постоянния репертоар на големите оперни театри по целия свят, а трите му велики произведения „Бохеми“, „Мадам Бътерфлай“ и „Турандот“ стават стандарт за писане за много от следващите поколения композитори. Някои от ариите му остават изключително популярни и до днес – „O mio babbino caro“ от „Джани Скики“, „Che gelida manina“ от „Бохеми“, „Nessun dorma“ от „Турандот“, „E lucevan le stelle“ от „Тоска“.
Открий магията на изкуството с Marquee TV!
Marquee TV – част от абонаментните пакети на EON, е богата и разнообразна библиотека със съдържание. Ще откриете над 500+ заглавия с разнообразно съдържание, което включва различни изкуства – театър, балет, опера, класическа и модерна музика, документални филми и още много други. Предлага лесен достъп до световноизвестни продукции, ексклузивно съдържание и специални предложения, които не могат да бъдат намерени в други платформи в България.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!