2,68 млрд. лв. е общият икономически принос от дейността на Lidl България за 2023 г., което е ръст от близо 67% спрямо 2021 г. В допълнение, компанията реализира различни инициативи и осъществява подкрепа чрез спонсорства и дарения, като по този начин е оказала положително въздействие върху живота на близо половин милион души за последните две години. Това са само част от данните, включени в оценката на въздействието от дейността на компанията за последните две години.
Анализът е изготвен от експертите от Института за пазарна икономика (ИПИ) и консултантската компания PwC България и за първи път обобщава данните за приноса на компанията към икономиката и обществото.
„За пореден път резултатите показват колко значима е ролята на отговорния и прозрачен бизнес, не само за това да имаме силна и работеща икономика, но и за това хората да водят по-качествен и пълноценен начин на живот. А двете теми са много тясно свързани. С магазини в 58 града и над 4000 служители, в партньорство с над 270 български компании за доставка на стоки, Лидл България оказва влияние на доходите, на заетостта, на всички свързани производства, създава допълнително търсене на пазара. Това е Ефектът Lidl, който ни превръща не само в двигател на икономиката, но и в социален фактор – променяме нагласи и поведение, влияем върху качеството на живот на хората.“, заяви Милена Драгийска, главен изпълнителен директор на Lidl България.
Ефектът Lidl – принос към икономиката
Според направения анализ, приносът към икономиката от 2,68 млрд. лв. се формира като съвкупност от преки ефекти, които включват разходите на компанията в страната, и непреки ефекти – създаденото допълнително търсене по веригата на стойността. През 2023 г. преките ефекти от дейността на Lidl в България достигат близо 1,5 млрд. лв. и включват плащания към доставчици на стоки и услуги, инвестиции и разходи за възнаграждения.
Експертната оценка откроява значимото въздействие, което компанията оказва чрез партньорството си с български производители. Разходите на компанията за покупка на хранителни и нехранителни стоки от български производители и доставчици за продажба в България през 2023 г. надхвърлят 830 млн. лева. Допълнително през търговските канали на компанията е осигурен износ на български стоки за 87 млн. лв. Основните стоки от производители включват групата „месо и месни продукти“, „мляко, млечни продукти, яйца“ и „плодове и зеленчуци“.
Резултатите от анализа утвърждават Lidl България и като лидер в бранша по средни нива на заплащане. През 2023 г. средната заплата в компанията е с близо 10% по-висока от средните възнаграждения в сектор „Търговия“ и с над 43% повече от тези в сектор „Транспорт“. Нетните разходи за заплати надхвърлят 102,3 млн. лв., което е близо 44% ръст спрямо 2021 г.
Компанията е и сред значимите данъкоплатци в страната – през 2023 г. Lidl България е внесла 56,2 млн. лв. данъци в държавния и местните бюджети.
„Числата в този доклад ни помагат да придобием представа за мащаба на това влияние и вярвам, че могат да послужат за позитивен пример за други компании и бизнеси на пазара“, каза Лъчезар Богданов, главен икономист в Института за пазарна икономика.
Ефектът Lidl – принос към обществото
В допълнение на приноса от основната си дейност като ритейлър, Lidl България реализира социално-отговорни инициативи, подкрепя различни каузи и организации чрез спонсорства и дарения. За периода 2022-2023 г. компанията е вложила над 2,15 млн. лв. в общо 79 социално значими инициативи, дарения и спонсорства, чрез които е достигнала до близо 500 000 души, показват обобщените резултати от оценката на приноса на компанията върху обществото.
„Оценката на тези дейности е много важна, защото ни показва, че зад числата на вложените средства, всъщност стои реална промяна в качеството на живот на хората. Данните показват, че в резултат на различните дейности, които Lidl реализира, 137 869 души отчитат значително подобрение в своя живот, а за 80 785 души е настъпила значителна и трайна промяна. Най-съществени са въздействията, свързани с усъвършенстването на умения – 362 049 души са придобили нови знания, благодарение на инициативите на компанията, а при 195 889 души има промяна в качеството на живот“, каза Савин Дянков, директор "Капиталови пазари и финансови консултантски услуги" в PwC България.
Сред собствените инициативи, реализирани от компанията в отчетния период, се отличават „Ти и Lidl за нашето утре“, „Дай шанс на Балканката“ и „Заедно за по-чисти реки“. Сред по-големите и по-дългосрочни проекти, които компанията подкрепя, са спонсорство на Българската федерация по волейбол, „Заедно в час“, „Българската Коледа“ и др.
За Lidl България
Lidl е най-голямата верига магазини за хранителни стоки в Европа. Част e от немската Schwarz Gruppe и присъства в 31 държави. В България Lidl стартира своята дейност през 2010 г. Днес компанията има 134 магазина в 58 града и над 4000 служители. Предимствата на специфичния бизнес модел, широката гама продукти с оптимално съотношение качество-цена и въвеждането на редица иновативни практики и модели, наложиха Lidl в България като смарт дискаунтър, предлагащ високо качество на добра цена, и компания, която подхожда честно, отговорно, с мисъл и грижа за своите клиенти, служители и партньори.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!