Н ека превъртим часовниците 20 години назад. Съединените щати имат президент под 70-годишна възраст, социалните мрежи още не са създадени и песните на Бритни Спиърс вървят постоянно по радиостанциите за актуални, а не за ретро хитове.
А Холивуд се намира в период на транзиция. Арнолд Шварценегер, една от най-големите екшън звезди през предходните две десетилетия, се намира в серия от неуспешни проекти и се готви да премине в политическата сфера.
През 2002 година по кината излиза „Косвени жертви“, посредствен трилър, който служи на Шварценегер повече като средство за политическа пропаганда, отколкото като поредно развлекателно попълнение към филмографията му. Но същата година излиза и друг екшън филм, в който главната роля се изпълнява от човека, който се оказва достойният наследник на Арнолд в светлината на прожекторите.
Лентата се казва „Кралят на скорпионите“ и в нея централният персонаж се играе от професионалния кечист Дуейн Джонсън, далеч по-известен по това време като Скалата, псевдонимът, с който е назован и на постера на продукцията. Филмът е напълно стандартен фентъзи екшън – и перфектно изпълнява целта си да послужи като арена за дебюта на своята изключително талантлива звезда.
Носителят на „Пулицър“ Роджър Ибърт изброява в ревюто си на лентата видимите ѝ недостатъци и положителните ѝ качества: енергично действие, развлекателни диалози, постоянен екшън и звезда в лицето на Джонсън, който има авторитета и екранното присъствие да играе забавната си централна роля със сериозно изражение на лицето. „Очаквам да стане дългогодишна екшън звезда“, е присъдата на най-титулувания филмов критик в Америка по това време относно начинаещия актьор.
Както в почти всички въпроси, свързани с кино, великият Ибърт се оказва напълно прав. През 2003 година Джонсън играе главната роля в нов хит, който получава позитивни критически отзиви и солидни финансови постъпления – „Добре дошли в джунглата“. В него Арнолд Шварценегер се появява за точно три секунди, в които се разминава със своя наследник в нощен клуб и му отправя репликата „Забавлявай се“. Щафетата официално е предадена.
Но това далеч не означава моментални успехи за човека, все още много по-известен тогава като Скалата. След ударното начало на екранната си кариера, той участва в редица не дотам хитови заглавия и сякаш се бори отчаяно със собствения си имидж. Между 2004 и 2011 година той чувствително отслабва, играе предимно в комедии и приключенски детски филми, отказва да бъде адресиран като „Скалата“ и спира да се появява на ринга на Световната федерация по кеч.
Този период дава възможност на Джонсън да намери и алтернативна аудитория встрани от многобройните си отколешни фенове, както и да демонстрира други страни на многоликия си талант. Но трансформацията му в екшън иконата, която категорично е в наши дни, започва едва тогава, когато човекът най-после решава да прегърне легендата, която хората така или иначе са създали около него.
През 2011 година Джонсън си възвръща фантастичната физическа форма, за да застане лице в лице с Вин Дизел в „Бързи и яростни 5“. Филмът съживява поредицата и я вади от нишовия жанр, свързан стриктно с автомобилни състезания, който не донася на нито една от предходните четири части постъпления в размер над 400 милиона долара. „Бързи и яростни 5“ печели над 620 милиона.
Маркетингови експерти и филмови критици приписват заслугата за спасяването на поредицата почти изцяло на Джонсън, чийто персонаж излиза от стереотипите, доминиращи предишните ѝ части, и я катапултира в нова ера, в която почти всеки следващ филм записва още по-високи приходи от предишния и добавя поредна екшън звезда към актьорския състав. Но възходът на актьора далеч не се ограничава до „Бързи и яростни“.
Филмови марки като „G.I. Джо“, „Джуманджи“, „Пътуване“ и „Спасители на плажа“ решават да потърсят услугите на суперзвездата и бързо придобиват новооткрита популярност посредством връзката си с него. Броят на проектите му с приходи над 1 милиард долара нараства бързо, както и този на последователите му в социалните мрежи, страничните му проекти като собствена марка текила и енергийна напитка и договорите му с различни студия и стрийминг платформи.
Определящ фактор е и решението на Джонсън да се помири с миналото си и да се завърне на ринга на Световната федерация по кеч, където печели 10-та титла в тежка категория. През 2013 година той прави за новото лице на индустрията Джон Сина това, което Хълк Хоган прави за самия Джонсън през 2002-ра – губи от него в главния мач на най-голямото кеч шоу за годината, генерирало общи приходи от 72 милиона долара и привлякло публика от повече от 80 000 души.
В наши дни Сина вече следва стъпките на Джонсън и също може да се похвали с редица успешни проекти в киното. Ако човекът, който вече е известен с истинското си име не по-малко, отколкото и като Скалата, реши да продължи да следва стъпките на Арнолд Шварценегер и да се кандидатира за президент, както е намеквал в миналото, може би ще предаде щафетата именно на Сина.
Но това не изглежда като хоризонт от близкото бъдеще. Този месец, малко повече от 20 години след „Кралят на скорпионите“ и изгревът му като актьор в Холивуд, Джонсън отново играе главната роля и този път е и продуцент на най-очаквания филм за есента – „Черният Адам“ на Warner Bros. и DC Comics. С него Джонсън влиза в един и същи свят със супергерои като Супермен на Хенри Кавил и Батман на Бен Афлек, с които светът ще очаква екранни срещи в бъдещи ленти.
Всеобхватното присъствие на звездата в Интернет, където е сред най-следваните личности на планетата, е поразително и обяснява огромната гледаемост на филмите му. Благодарение на социалните мрежи, ред добри рекламни решения, мъдър подбор на роли и просто огромно количество харизма, чар и талант, в настоящето Дуейн Джонсън превърна света в компания от фенове на кеча от края на 90-те години: всички искат да надушат какво им е приготвил Скалата.
Още от автора:
Този филм ще се окаже най-скандалният на годината
Най-касовият филм в историята: 13 години по-късно
Няма по-чаровна двойка: Джордж Клуни и Джулия Робъртс в „Билет до Рая“
Класиките, които искаме да гледаме на кино отново
Филмите от фестивала във Венеция, за които ще слушаме през сезона на „Оскар“-ите
Най-епичната битка на новия телевизионен сезон
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!