С езонът на филмовите награди приключи с раздаването на „Оскар“-ите на американската Академия и вече се изписа предостатъчно, включително и от мен самия, за това кои хора от индустрията записаха заслужени победи в звездната вечер и кои останаха сред многото пренебрегнати.
Всичко за „Оскар“-ите четете тук:
За провала на наградите „Оскар“ и в защита на киното
Наградите „Оскар“: От българското до комичното и скучното
„Роди се звезда“ и големият пропуск на наградите „Оскар“ тази година
Негативната страна на този въпрос обикновено е свързан с игнорираните от Академията личности, които редовно споменаваме със съжаление за това, че усилията им не са били припознати с подобаващо отличие. Но без никакво съжаление можем да си припомним най-паметните роли, останали без номинация за „Оскар“ и все пак запечатани в колективното съзнание на световната зрителска аудитория, на една от най-големите легенди на Холивуд.
ЛЕГЕНДАТА, КОЯТО НАГРАДИТЕ „ОСКАР“ ПРЕНЕБРЕГНАХА - СНИМКИ
Миналата година той сложи край –
макар и не съвсем категоричен – на актьорската си кариера с филма „Старецът и оръжието“.
Лентата предостави ретроспективен поглед, изпълнен с топлота и признателност, върху многото роли на своята звезда и същевременно разказа интригуваща и трогателна история за трима души с различни погледи към света, неволно свързани от живота един с друг.
Прекрасното „довиждане“ на една легенда
Наградите „Оскар“ не отличиха дори с номинация в категорията за главна мъжка роля представянето на актьора, който е предмет на текущия материал. Но Робърт Редфорд е свикнал да бъде пренебрегван от Академията – и никога не е давал признак, че това го интересува особено.
Единствената му номинация за „Оскар“ като актьор
е за работата му по култовия криминален хит от 1973 г. „Ужилването“, който тогава печели отличието за най-добър филм. Ала наследството му от страхотни превъплъщения далеч не се ограничава до тази роля.
Големият пробив на Редфорд в професията идва през 1967-ма с комедията „Боси в парка“.
Лентата е адаптация на едноименната пиеса, в чиято интерпретация на Бродуей актьорът също изпълнява главната роля. Филмът се радва на критическо одобрение и до днес, със специални похвали за безупречната химия на Редфорд и Джейн Фонда в главните роли и комичните им изпълнения.
Две години по-късно актьорът изписва със златни букви името си в жанра на уестърна с легендарния филм „Буч Касиди и Сънденс Кид“, който е огромен хит със зрителите и дава името на фестивала за независимо кино, който Редфорд впоследствие започва да организира. Лентата записва приходи над 100 милиона долара при зададен бюджет от едва 6 милиона.
Още три години по-късно, през 1972-ра, Редфорд показва, че и жанрът на политическата сатира не е недостъпен за него с „Кандидатът“, а през 1974-та изиграва главната роля в най-паметната адаптация на литературната класика „Великия Гетсби“. Нарастващият брой на отлично приетите му роли по това време го утвърждава като суперзвезда, при това с видимо широк артистичен диапазон.
Липсата на повече от една номинация за „Оскар“ в биографията му
става още по-крещящо абсурдна с излизането на „Цялото президентско войнство“ през 1976-та. Филмът отразява събитията покрай прочутата афера „Уотъргейт“, а Редфорд изиграва Боб Удуърд, който впоследствие се превръща в щатния хроникьор на Белия дом и си остава такъв и до днес.
Лентата е оценена подобаващо от критиците за своя реализъм и историческа важност. Номинациите ѝ за „Оскар“ са общо 8, включително за най-добър филм, но по някакъв начин нито Робърт Редфорд, нито Дъстин Хофман са отличени за превъплъщенията си съответно като Удуърд и Карл Бърнстийн, главните герои в журналистическото разследване и респективно във филма.
През 1980 година Редфорд все пак се сдобива с „Оскар“,
макар и за режисура, за филма си „Обикновени хора“, в който главната роля играе Доналд Съдърланд. Но Академията продължава да игнорира актьорските му постижения, които продължават да се трупат с главна роля в „Отвъд Африка“, където Редфорд си партнира с Мерил Стрийп. Лентата печели златната статуетка за най-добър филм.
Последните критически хитове с участието на Редфорд са не по-малко големи пропуски от страна на Академията. Сред тях изпъква най-вече филмът на Джей Си Чандор „Всичко е изгубено“, в който Редфорд изпълнява единствената видима роля на екрана. Персонажът му е възрастен мъж, изгубен с любителската си лодка насред Индийския океан.
Филмът е на практика един мълчалив моноспектакъл на Редфорд и категорично доказателство за неповторимата му способност да държи зрителското внимание под контрол със звездната си харизма. На 77-годишна възраст актьорът лично изпълнява всички физически подвизи на своя герой във филма, катери се по мачти и плува в открито море.
През 2017-та, точно 50 години след „Боси в парка“, Редфорд отново се събира пред камерата с Джейн Фонда и резултатът отново е масово критическо одобрение, този път за трогателната драма „Нашите души през нощта“. А през миналата година излезе вече споменатия „Старецът и оръжието“, с който актьорът направи подобаващ финален поклон пред признателната си аудитория и отпътува в залеза като истинска легенда на Дивия Запад и на Холивуд.
В този смисъл
Робърт Редфорд завърши актьорската си кариера в типичния си стил –
игнориран от американската Академия и обожаван от зрителите. И по всичко личи, че въпреки липсата на много номинации за „Оскар“, това е повод единствено за радост и преклонение.
Още за кино четете тук.
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още любопитно съдържание последвайте страницата ни в Instagram.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!