В ръщането на парите на туристите за провалени екскурзии заради пандемията от новия коронавирус може да се забави, предупреждават от туристическия бранш, съобщава NOVA.
Туроператорите вече са платили резервациите и самолетните билети и сега се надяват хотелите и превозвачите да възстановят преведените средства, но в редица случаи това е малко вероятно да се случи.
Ето защо регулациите за бранша бяха променени с надеждата да бъдат избегнати масови фалити на туроператорски фирми заради дължимите към туристите средства.
От днес: България приема туристи от 29 държави
Така в момента има три опции за компенсиране за провалените от пандемията екскурзии. Това са ваучер за бъдещо пътуване, предлагане на алтернативна дестинация със същите финансови параметри или връщане на платената сума.
„Съзнавам, че това ще бъде удар по авиокомпанията. Но тези ваучери не ми дават сигурност, защото все още не е ясно за какъв срок ще бъдат и от кога ще започне да тече срокът, а и плановете до тогава ще се променят многократно”, коментира потърпевш, който е закупил през туристическа агенция самолетни билети до Санкт Петербург и Москва. Той предпочита да си получи обратно парите.
На море в Гърция: Какви са новите правила?
„Нощувките бяха запазени през платформи за резервиране, но от там ни възстановиха сумите”, споделя той. Изненадващо получава обратно дори парите, които е дал за билети за балетно представление в Болшой театър.
„По наша експертна оценка стойността на отменените пакетни пътувания за периода от 13 март до 13 май, възлиза на 250 милиона лева. А общата стойност на пакетните пътувания до края на юни, повечето, от които също са анулирани, възлиза на 80 млн. лв”, коментира Димитрина Горанова от Асоциация на българските туроператори.
Горанова добави, че туристическите агенции все още не са възобновили дейността си. А периодът за връщане на парите ще зависи от решенията на всеки туроператор.
Кои държави в ЕС отварят границите си и кога
„Зависи крайните доставчици на услугите, дали те ще върнат парите”, допълни Горанова.
Тя подчерта, че дори туристите да се съгласят на ваучер, те имат правото в последствие да променят решението си.
„При получаване на парите обратно действа Законът за извънредното положение, където връщането става до 12 месеца от приключването на извънредното положение. Нашият съвет е потребителите внимателно да обмислят какви са техните стъпки. Разбира се разумното, което могат да предприемат, е да променят датите на екскурзията или да получат ваучер. Това би бил по-лесният вариант, както за тях, така и за бранша”, посочи Игнат Арсенов от Комисията за защита на потребителите.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!