В края на миналия месец Lenovo обяви резултатите си за фискалната година и отчете рекордни приходи от 46,3 млрд. долара – ръст от 20% на годишна база. Компанията е доставила 60 млн. персонални компютри и за втора година е №1 в сектора. Продала е и 76 млн. смартфона, с което се нарежда на позиция №3 в глобален мащаб.
В България представянето на технологичния гигант следва същата възходяща тенденция: Lenovo e номер едно при PC-тата на нашия пазар, лидер при таблетите и №2 при смартфоните – при това само половин година, след като изобщо започна да продава телефони у нас.
За това, какво стои зад този успех и какво да очакваме от Lenovo в близко бъдеще, говорим с Владислав Иванов. Именно той отговаря за таблетите и смартфоните на Lenovo у нас, но също и в още 14 държави на Югоизточна Европа.
– Съвсем наскоро Lenovo обяви резултатите си за фискалната година. Стана ясно, че мобилният бизнес вече носи много голяма част от приходите на компанията...
– Това е закономерно. От една страна PC-бизнесът не отбелязва ръст в глобален план, от друга страна ние отваряме нови пазари и това автоматично увеличава резултатите в тази категория продукти. А и самият пазар на мобилните устройства расте с бързо темпо...
Така че в дългосрочен план пропорцията в оборота ще бъде свързана с увеличаване на mobile дивизията на Lenovo. Такива са очакванията. Миналата година имахме нива от около 83%, идващи от PC-бизнеса, a тази година са около 63. Вече около 25% идват от мобилния бизнес...
– Да очакваме ли тогава след четири години да продавате само смартфони?
– Не, нашите планове са да запазим PC-бизнеса, който имаме, като основна част от компанията. Естествено, ще се стремим да увеличаваме колкото е възможно мобилната част, но това няма да е за сметка на намаляване на PC като абсолютна стойност.
– Всъщност Lenovo се свързва много тясно с компютрите. Имахте стратегия, която се казваше PC plus. Как виждате PC през следващите няколко години?
– Запазваме тази стратегия и я развиваме. Тя изповядва следната философия: PC-бизнесът е най-важен за компанията и искаме да го запазим, а в „плюс“ категорията са мобилни устройства, enterprise бизнесът, cloud решения и т.н. – все нови и нови категории, които атакуваме и където търсим ръст.
– Може би в очите на масовия потребител най-интересен изглежда пазарът на мобилни устройства, а пък вие сега сте номер 2 в България при смартфоните, независимо че започнахте да продавате такива устройства преди половин година? В глобален мащаб сте номер 3. Как се постига подобен резултат?
– Ние имаме много сериозна основа, която е генерирана от компютърния ни бизнес. Свикнали сме да работим в много конкурентна среда и го прилагаме успешно и в мобилния бизнес. Не на последно място, успехът ни в глобален план е и в самите продукти, които правим – в качеството им, в надеждността им, в начина на дистрибутиране, гъвкавостта ни... Всичко това допринася за факта, че сме номер три в света в тази много конкурентна пазарна ниша.
При това ние не продаваме на всички възможни пазари, очаква се следващите месеци до година да сме отворили бизнес абсолютно навсякъде и да отбележим много по-сериозни резултати.
– Имате ли за цел да се съревновавате съвсем пряко с Apple и Samsung?
– Ние смятаме, че всяка марка има своите силни страни. Нашите цели са до 2018 г. да бъдем номер 2 на пазара в глобален план, като искаме да постигнем около 16% пазарен дял в този период от време. Естествено, в различните географски ширини има различни цели. Амбициите ни не са да се задоволим с номер две, а да се борим и за лидерската позиция.
– Това е на глобално ниво. А тук в България? След тези шест месеца, в които влязохте на пазара и стигнахте до втората позиция... какво да очакваме в следващите шест?
– Както се казва, апетитът идва с яденето. Макар че ние предварително знаехме, че сме с доста сериозен апетит към този пазар... Имахме една пресконференция, преди да започнем този бизнес тук, на която обявихме, че най-много след две тримесечия ще отбележим двуцифрен пазарен дял. Тогава ни попитаха как ще го направим, амбициозно звучеше. Сега не само е факт, а е и нещо повече – вече сме марка номер две, много близко до лидера. Ще продължим да работим по същия начин и да се борим за лидерската позиция.
– За да имате такъв резултат, отговаряте на това, което търсят българските потребители. Вероятно имате наблюдения какво най-вече е то?
– Опитваме се да стоим много близо до потребителите в България. Това, което правим с компютърния бизнес, го прилагаме и при смартфоните – даваме им възможност да получат много добър продукт, на достъпна и справедлива цена, продукт, който им носи надеждност, качество и е доказана марка. Това е комбинацията, за да бъде Lenovo предпочитан телефон.
– Колко по-различна е ситуацията в останалите пазари – например в сравнение с останалата част на Европа?
– Ние в момента продаваме телефоните Lenovo в Югоизточна Еврoпа, в Западна – все още не. Като цяло бизнесът тук в България е много подобен на този в заобикалящите ни страни – предимно доминиран от телекомите.
Постепенно виждаме и тенденция да се увеличава делът на т нар. retail – на магазинната част на продажбите, за сметка на намаляване на тази на телекомите, но все още пропорцията е 30:70 в полза на телекомите.
Предпочитанията на хората са подобни в другите страни, но естествено – където стандартът на живот е по-висок, се наблюдава и интерес към по-висок клас устройства, средната цена е малко по-висока.
– Какво е да имаш пазар като китайския за домашен?
– За Lenovo това беше най-важния пазар доскоро, тъй като беше единственият, на който продаваше смартфони. В момента, в който решихме да отворим и други пазари, те стават все по-значими . Не може да се разчита на един пазар, колкото и да е силен. Не можем да кажем, че китайският е най-важен и ресурсите са фокусирани на него. Всеки пазар е важен за нашето развитие. Вече има и доста добър баланс между китайския и всички останали пазари.
– Преди години Lenovo купи бизнеса на PC-бизнеса на IBM. Сега купи от Google Motorola. Какво очаквате да донесе това на Lenovo? Ще останат ли и двете марки?
– Имаме четири неща, които получаваме от сделката с Motorola. Едното е това, че получаваме един портфейл от патенти, с които можем да работим. Второто е самото присъствие на пaзари като Северна Америка, Южна Америка и Западна Европа – там марката Motorola има сериозно присъствие. Третото много важно нещо е, че добавяме към нашия инженерен състав много обучени и с голям опит инженери – около 3000 човека. Това е голям плюс за развитието на нашето ноу-хау. Четвърто, получаваме силните продукти от портфиолиото на Motorola, от които можем да черпим опит и да използваме част от технолоигите, до които са достигнали през годините. Nexus, Moto Х, Moto Smartwatch – това са много добри модели от технологична гледна точка.
Относно стратегията на марката – към момента нещата са разделени географски: в някои региони продаваме Lenovo, в други – Motorola. В САЩ например ще продаваме Motorola, a в България – Lenovo. Във времето ще се опитаме да консолидираме пазарите и да продаваме в България и Motorola. Но като цяло планът ни е да развием Lenovo на достатъчно добро ниво и едва тогава да погледнем към вкарване на втора марка. Искаме в момента, в който даваме на пазара дадена марка, тя да бъде достатъчно добре обслужена от наша страна – от гледна точка на комуникация, техническа поддръжка и пр.
– Kато оставим настрана смартфоните, гледате ли към носимите джаджи и другите продукти от ерата „интернет на нещата“?
– Имаме три много силни силни развойни центъра – в Япония, в САЩ и в Китай, където работят отделни групи, развиващи нови продукти. Неотдавна имах възможност да поговоря с колеги относно това, какви ще са следващите стъпки пред нас: очакванията са за нови и нови вълнуващи продукти. Инвестираме в откриването на нови функционалности, и изобщо – в нови категории продукти.
Предната седмица обявихме по време на ТechWorld 3 интересни иновативни продукта – Smartshoes, телефон с вграден проектор, Smartwatch с два дисплея. Това е поредното доказателство, че имаме сериозни амбиции и инвестираме в разработването на иновационни продукти.
Нашите очаквания са, че всяка техника, която ползваме, се очаква да стане „смарт“. След няколко години сигурно няма да има и климатик дори, който да не е „смарт“. Отчитаме тези тенденции и работим много сериозно в тази посока.
В резултат на активната работа на нашите R&D звена ние сме една от марките, която се отличава с много награди от традиционните технологични изложения – Берлин, Барселона и Лас Вегас...
– За финал, може ли да повдигнете крайчето на завесата над някой предстоящ продукт?
– Стратегията, която имаме за нашите продукти, е да предлагаме на нашите клиенти три неща. Преди всичко искаме да доставим достъпна иновация. Това не значи, че ще предложим нещо, което клиентите не са чували – например скенер за пръстови отпечатъци. Има го на пазара, но само в продукти, които струват над 1000 лв., например. В наши продукти ще има тези технологии, но много по-достъпни за клиентите... И не говоря само за скенера за пръстови отпечатъци, а за доста неща... Та, на първо място – достъпна иновация.
На второ място за нашите продукти ще е характерен прост и лесен за употреба софтуер, това е философията ни.
И третото – ще се опитаме да дадем на нашите клиенти най-добрата в класа си камера и мултимедия.
При таблетите имаме много иновативни продукти – не мога да не спомена тук Yoga. Държим над 1/3 от пазара на таблети в България и сме доминиращи на него. В света сме №3.
А Yoga е може би един от най-иновативните продукти, който се е появявал на пазара на мобилните устройства последните две-три години. Очаква се много скорo да се появи и Yoga с подобрен проектор. И сега има подобна версия – но е само 13-инчовата WiFi версия. Очаква се този проектор да го вградим и в други продукти. Освен това той ще е много по-добър – качеството ще е по-високо, ще може да се използва на по-светло и пр. Това дава много сериозна функционалност на продукта.
В бъдеще очакваме подобни иновации и в смартфоните.
Едно от основните и отличителни качества на нашите продукти беше, че предлагаме продукти с доста дълъг живот на батерията и в тази посока очаквайте към края на годината, преди Коледа, нещо, което ще е шокиращо добро от гледна точка на живота на батерията.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!