„Суровият петрол падна надолу, респективно цените на дизела и бензина го последваха. Т.е., това е чисто пазарно поведение на горивата”, посочи в петък пред NOVA изпълнителният директор на Българската петролна и газова асоциация Андрей Делчев.
Така той коментира думите на генералния директор на „Лукойл-България” Валентин Златев, който предния ден заяви, че пазарът на горива в страната е висококонкурентен и протестите нямат нищо общо с поевтиняването им.
Същото подчерта днес и Андрей Делчев.
Валентин Златев: Картел за цените на горивата няма
„Съчувстваме на тези, които излизат и изразяват социалното си недоволство, но истината е, че ако петролът вървеше нагоре, същото щеше да е и с цените. Това, че бяха свалени 6-7 пъти последните седмици, не е резултат от протестите”, смята Делчев.
„Обикновено цените на горивата „закъсняват” с няколко дни спрямо цените на суровия петрол – и когато той се качва, те се качват с няколко дена закъснение, когато падат - по същия начин”, заяви Делчев. „Освен това бензиностанциите не могат да реагират на ежедневна база, така както суровия петрол”.
„Динамиката на цените е същата, както винаги”, каза изпълнителният директор на Българската петролна и газова асоциация.
Той представи разбивка на крайната продажна стойност на обикновения бензин А95 на дребно, изчислена преди около 2 седмици.
При цена на литър от 2,08 лв, суровината – петрол, струва 0,71 лв., данъците, ДДС, задължителният запас и акциза са общо 1,09 лв., задължителният според европейските изисквания биокомпонент е 0,03 лв., начисленият разход за амортизация при производството е 0,06 лв., разходите за заплати и осигуровки са 0,08 лв., отстъпката за бензиностанциите е 0,06 лв., транспортните разходи са 0,03 лв., а разходите на нефтобазите са 0,01 лв.
Причината да се използват стойности отпреди няколко седмици е, че според решение на Комисията за защита на конкуренцията от 2012 г., обявяването на цените на едро нарушава конкуренцията на пазара на горива.
Друга, „абсолютно точна разбивка”, която Делчев даде за пример е при цена на дизела от 2,34 лв/л, стойността на разходите е 2,29 лева, а печалбата е 0,05 лв./л.
Той подчерта, че макар да изглежда малка, печалба в такъв размер от продажбата на горива в нетно изражение е сериозна, тъй като става въпрос за големи количества.
„Продават стотици хиляди литри. Продавайки такива количества, печалба от порядъка на половин до една стотинка е нещо, което може да „покрие” бизнеса и да води на печалба на дружествата, които работят”, посочи Делчев.
Той заяви, че разлики на цената на горивото от 40 ст. на бензиностанциите не могат да бъдат обяснени, освен ако не са „спестени” данъци и акцизи или не става въпрос за некачествен продукт.
Делчев отчете, че в момента цената на петрола върви надолу. Като ако тази тенденция продължи, дизелът и бензинът вероятно ще поевтинеят още.
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!