*За законодателната дейност на ПГ на „Има такъв народ“ в 50-ото Народно събрание, припомнят кандидатите за нар. представители от ИТН - доц. д-р Николета Кузманова (правен експерт, водач на листа в 07 МИР - Габрово и четвърта в 03 МИР - Варна), д-р Иван Клисурски (медицински експерт, водач на листа в 06 МИР – Враца и четвърти в 23 МИР - София) и Драгомир Петров водач в 19 МИР – Русе и втори в 03 МИР - Варна).
Първият законопроект, който ИТН са внесли е Закон за допълнение на Закона за здравето, посочи д-р Иван Клисурски.
Той поясни още, че законопроектът е бил приет на първо гласуване и експертите на ИТН са смятали, че имат подкрепа за него. Преди второто гласуване обаче, мнозинството са променили предложението на ИТН много съществено.
„Предложихме да се създадат условия за изграждането на Система от специализирани здравни автомобили (мобилни амбулатории) на територията на Република България, която да се управлява от отделна Главна дирекция в Министерството на здравеопазването.“.
Д-р Клисурски припомни, че идеята на ИТН е била тези мобилни амбулатории да посещават населени места, в които няма общопрактикуващи лекари или постоянен медицински пункт, както и ако медицинският пункт не се посещава най-малко един път месечно, за най-малко два часа, от общопрактикуващ лекар.
„Причината да го предложим е, че много възрастни хора, живеещи предимно в селата, нямат достъп нито до профилактични прегледи, нито до медицинска помощ, а през последните години се наблюдава и заселване на млади семейства в по-отдалечените райони на страната ни“.
Посещението на такива мобилни амбулатории би осигурило навременна и ефективна здравна профилактика на тези хора, както и навременно лечение на заболявания.
„Предложението ни беше и с финансова обосновка колко пари ще струва на Държавата да осигури тази дейност.“.
Крайният резултат – прието е, че тази дейност ще се извършва от болниците. За да се закупят такива специализирани автомобили за областните болници обаче, приложението на тази промяна е било отложено от мнозинството за началото на 2026 г.
„Положително е, че все пак се прие идеята ни да се погрижим за превенцията на здравето на хората в малките населени места. Но смятаме, че така както се получи изпълнението ѝ, няма достатъчно гаранции, че ще се постигне целта във всяко населено място да има реални посещения за медицински прегледи. Затова ще продължим с усилията по тези предложения и в следващото 51-о Народно събрание.“, увери д-р Иван Клисурски.
Следващите 3 от внесените законопроекти на ИТН не са били приети по неясни причини, въпреки че са належащи, полезни и добре обосновани от юридическия екип на партията. Разочарованието си от това изрази доц. д-р Николета Кузманова.
Първият от тези законопроекти е Проект на Закона за изменение и допълнение на Закона за пряко участие на гражданите в държавата власт и местното самоуправление (Закон за референдумите). Той е бил отхвърлен още на първо гласуване.
Какво губят гражданите от това? Правилата за провеждане на референдуми не са били облекчени в следните важни посоки:
– Праговете за необходимия брой подписи за „Подписката за инициатива за референдумите“ продължават да са все така високи. Затова продължава да е трудно да се организират референдуми.
„Предложихме промяна така, че тези прагове да са еднакви при двата вида референдуми и да отчитат намаляването на населението на национално и на местно ниво – за Национален референдум праговете за подписка да са 1/40 от населението над 18 г., съответно 1/20 от същата база. За местен референдум – 1/25 от гражданите с избирателни права и постоянен адрес в общината, района, кметството и съответно 1/15 от същата база.“, разясни доц. д-р Кузманова.
– Базата за валидност при двата вида референдуми продължава да е различна. Предложението на ИТН е било уеднаквяване на правилата за тази база при местните референдуми и тя да стане еднаква с базата за национален референдум, т.е. за да е валиден Местният референдум да са гласували определен брой от гласувалите на последните избори за общински съветници и кметове.
– Продължава да е трудно събирането на подписка за референдум.
Предложението на ИТН е било да отпадне изискването да се посочва постоянен адрес в подписа за Национален референдум; да се увеличи срокът за представянето на подписката в структуриран електронен вид, за да се намали рискът от грешки при въвеждането на данните; процедурата за провеждане на референдуми да не се прекъсва при произвеждане на нови избори за НС или местни избори.
– Продължава да е много кратък срокът за събиране на подписките.
Предложението на ИТН е било той да се увеличи до 6 месеца за Национален референдум и до 5 месеца за Местен референдум.
– Продължава да няма законова уредба, която да определя, че ако предстоят едновременно произвеждането на референдум и избори, те се произвеждат заедно. Предложението на ИТН е било да се създаде такова правило.
За втория отхвърлен проектозакон на ИТН, отново яснота даде доц. д-р Кузманова. Това е Проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за закрила на детето. Той е бил отхвърлен също на първо гласуване!
А последствията от неприемането му са следните:
– Продължава да има възможност да се разпространяват информационни или други материали със съдържание, което не съответства на разбирането за пол на физическите лица като биологична категория, на местата, които децата посещават в извънучебно време.
Предложението на ИТН е било това да се забрани изрично.
– Продължава да има възможност да се представят пред деца беседи със съдържание, което не съответства на разбирането за пол на физическите лица като биологична категория, както и да се рекламира половата идентичност като алтернатива на биологичния пол, ранното ѝ определяне или други, свързани с тях теми.
– Продължава да има възможност да се прилагат, представят или рекламират медицински дейности с методи или технологии за промяна на биологичния пол на деца. Предложението на ИТН е било това да се забрани!
– Продължава да има възможност да се рекламират пред деца медицински дейности с методи или технологии за промяна на биологичния пол. Предложението на ИТН е било това да се забрани!
– Продължава да няма възможност Държавата да санкционира тези, които извършват тези дейности. Предложението на ИТН е било за нарушаването на тези забрани да се налагат глоби или имуществени санкции. Предложено е и съответно на нарушаването на тези забрани ново престъпление.
Третият неприет закон на ИТН, също ни припомня доц. д-р Николета Кузманова. Това е Проект на Закон за изменение и допълнение на Закона за устройство на територията. Той не е бил разгледан в постоянните комисии, както и от НС! Последствията:
– Продължава да е раздробена уредбата на общите правила за организацията на административното обслужване по ЗУТ.
Предложението на ИТН е обединяването на тези правила в една наредба, с която и да се утвърждават образците на документи за всички административни услуги, извършвани по реда и условията на този закон.
– Продължава противоречивата практика при определяне на изискванията за изработване на работни Устройствени планове и при тяхното прилагане. Предложението на ИТН е - от изискванията, които следва да се определят с работния устройствен план, да отпадат „броя на етажите“ и „формата и наклона на покривите“;
– Остава задължението на Общинските и Районните администрации да организират експертни съвети за разглеждане и извършване на оценка за съответствие на инвестиционни проекти. Остава и практическият проблем за трудното формиране на тези съвети, тъй като не могат да се осигурят необходимият състав от експерти с проектантска правоспособност по всички проектни части, за да се направи комплексна оценка за съответствие на инвестиционните проекти в пълния обхват на проверката.
Предложението на ИТН е - в закона да се уреди, че оценката за съответствие на инвестиционните проекти за всички строежи от първа до пета категория, да се извършва само с комплексен доклад от консултант, отговарящ на определени изисквания.
– Остава възможността за практиката на някои главни архитекти отказите за съгласуване и одобряване на инвестиционни проекти да се правят на формално основание, макар и тези откази да са „мотивирани“.
Предложението на ИТН е по-ясно да се определи обхвата на проверката, която се извършва от административните органи, които съгласуват и одобряват инвестиционните проекти, както и да се уреди, че отказ да се съгласува и одобри инвестиционен проект, може да се прави само поради неспазване на точно определени условия.
– Ще продължава подаването на множество жалби и сигнали към МРРБ и ДНСК, относно липсата на ефективен контрол от страна на общинските администрации за нарушения, касаещи строежи от четвърта, пета и шеста категории.
Предложението на ИТН са конкретни мерки за подобряване на тази ефективност, както и санкционна разпоредба за виновните длъжности лица.
– Ще продължи забавянето на преписки, касаещи незаконно строителство, неспазване на срокове и изискване на документи от органите на общинската администрация, които не са изискуеми по закон. Предложението на ИТН са изменения, с които тези проблеми да се преодолеят в голяма степен.
„Понякога все пак Здравият разум надделява!“. Такъв е случаят с друго едно важно ЗАКОНОВО ПРЕДЛОЖЕНИЕ на ИТН, което е било прието. Това е предложението за изменение в Закона за подпомагане на земеделските производители, което ИТН са направили за второ гласуване по законопроект, внесен от народни представители. Подробности за него ни дава представителят на ИТН в Комисия по земеделието, храните и горите - Драгомир Петров:
„Въведе се задължение администрацията на Държавен Фонд „Земеделие“ да издава индивидуалните актове, с които се отказва изцяло или частично на земеделски производители да се изплаща безвъзмездна финансова помощ чрез директното подпомагане по интервенциите, включени в Стратегическия план, в срок до 31 декември на годината, която следва годината на подаването на заявлението.“.
Според Петров, така се решават два важни за работата на земеделските производители проблеми. На първо място - преодолява се забавянето на тези уведомления, което в момента понякога е с повече от 2 г. И на второ място - създава се възможност земеделските производители да се запознаят - защо им е отказано плащането, както и какви грешки са допуснали и да не ги повтарят в следваща кампания.
„И двата проблема съществуват отдавна и са публично известни. За първи път обаче, благодарение на ИТН, се прави стъпка за тяхното решаване!“, посочи Драгомир Петров.
Това съдържание е част от платената изборна рубрика на сайта.
Купуването и продаването на гласове е престъпление!
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!