В Единния регистър по Изборния кодекс към Сметната палата досега са обявени дарения на стойност над 388 хиляди лева за предизборната кампания за предсрочните парламентарни избори на 12 май.
Сред представили безвъзмездно средства за кампанията няма лидери на партии и коалиции, сочи справка в електронния портал на палатата.
Обявените дарения на граждани към този момент са общо 411. Дарените средства се обявяват от политически сили и инициативни комитети в срок от три дни.
Ако дарение на физическо лице надхвърли хиляда лева Сметната палата и НАП проверяват дали това лице има съответните доходи.
Ако дарението е над една минимална заплата дарителят предоставя декларация за произхода на парите. Анонимните дарения, както и тези от юридически лица и религиозни институции, са забранени.
Регистърът на даренията ще бъде затворен за вкарване на данни на 11 май.
В срок до 11 юни партиите трябва да предоставят отчети за даренията. До 26 юни Сметната палата ще обяви отчетите. Палатата ще проверява декларираните приходи и реалните разходи на партиите.
Проверката ще се прави по няколко начина за по-голяма достоверност, увери председателят на Сметната палата Валери Димитров.
При установени нарушения партиите ще бъдат глобявани от пет до десет хиляди лева без значение дали нарушението е за няколко хиляди лева или за милиони,
заявиха експертите от Сметната палата. Едно физическо лице може да дарява до 10 хил. лв. От справка в регистъра към 12 ч. на 9 май само седем от даренията са на максималната сума от 10 хил. лв.
Партиите дават информации и за банковите си сметки, през които ще управляват парите за кампанията.
Сметната палата не може да хване финансиране на партиите през "черни каси", те са обект на разследване на други органи - ние сме одитори, а не следователи,
заяви още в средата на предизборната кампания Валери Димитров. Големите и т. нар. сериозни партии спазват Изборния кодекс и не може да се каже, че правят съществени нарушения, твърди председателят на Сметната палата.
В регистъра на Сметната палата информация за предсрочните избори на 12 май подават 38 партии, седем коалиции и три инициативни комитети.
Според данните в регистъра в предизборната кампания работят общо 468 социологически и рекламни агенции, както и агенции за връзки с обществеността.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!