Г радският транспорт в София. Качват се контрольори, които чинно проверяват пътниците, с изключение на роми, просяци и субекти с по-добре развито телосложение. Ако проверяващият се осмели да поиска билет на някого от посочените групи хора, се стига най-много до сваляне на следващата спирка.
Позната ли ви е тази ситуация? Колко често попадате на нея? Как реагирате? Отговорите на тези почти риторични въпроси не са никак обнадеждаващи, а още по-тъжно е, че сякаш винаги е било така.
През февруари 2016 г. са наложени 4597 глоби на място
като единствената причина за тях е пътуването с нередовен превозен документ, по същата причина са съставени и 1795 акта за установяване на административни нарушения, казаха на Vesti.bg от Центъра за градска мобилност (ЦГМ) към Столичната община. От там мълчат по въпроса дали има наказани контрольори след подадени сигнали, тъй както "информацията касае трудово-правните отношения между работодател и работник, които са уредени в Кодекса на труда, и не подлежи на разгласяване пред трети лица". Още по-общо и неясно звучи и допълнението, че при "наличие на безспорни доказателства за вината на служителя", към него се предприемат "действия съгласно Кодекса на труда".
През годините почти не са предлагани, нито дори експериментирани механизми за справяне с гратисчиите. През 2012 г. се заговори за прилагане на практика, която работи в много държави -
пътниците да се качват от първата врата
където има електронна система като тази на входа на метрото: гражданите влизат един по един и всеки подава хартиеното билетче за маркиране. Тази мярка обаче беше подмината, въпреки че дойде от експерти на ЦГМ.
Миналата година се заговори за бариери до спирките на трамваите по булевардите „България”, "Ботевградско", "Искърско шосе" и "Илиянско шосе”. Идеята работи от години в градове като Виена, Истанбул и Букурещ.
В София трябваше да бъдат монтирани и
камери, които да следят за нарушители, а билети да се купуват от автомати
От общината дори изчислиха стойността на поръчката, но до реализация досега не се е стигнало.
Близо 10 000 са гратисчиите от столичния градски транспорт за 2015 година. Някои от бях обаче могат да се окажат със запорирани заплати заради непредставен билет/карта, каза пред "Дарик" заместник-кметът по транспорта Любомир Христов. По думите му задълженията на нередовните пътници ще се събират от частни съдебни изпълнители, които ще преценяват дали финансовите възнаграждения на нарушителите да бъдат блокирани.
500 изпълнителни дела са образували частни съдебни изпълнители срещу гратисчии, които не са платили глоба за пътуване без билет в градския транспорт, допълва „24 часа” през 2014 г.
Сред гратисчиите има не само социално слаби хора
но и чиновници в министерства, държавни агенции и големи компании, показват данните на общината.
Над 170 604 гратисчии са спипани в столичния градски транспорт през 2015 г., според друга справка на ЦГМ, дадена на „Монитор”. Съставени са 47 955 глоби по 20 лева, които гратисчиите са предпочели да си платят до три дни, вместо да им се напише акт за стотачка. Така, в хазната са влезли близо един милион лева. Пътници без билети, отнесли актове, пък са 13 897, а сумата, която трябва да влезе в хазната, е около 1,4 млн. лв.
По данни на Нова ТВ от януари 2015 г. загубите на градския транспорт от гратисчиите са в размер на над 70 млн. лева годишно.
Ето какви конкретни въпроси по темата Vesti.bg зададе към Центъра за градска мобилност, за да разберем какво е състоянието на нещата към днешна дата. На третия ден от запитването ни, получихме следните отговори:
- Колко контрольора средно проверяват пътниците в София - през работни и през почивни дни?
Център за градска мобилност: Средно на смяна работят между 35 и 45 екипа контрольори по редовността на пътниците.
- Работното време на контрольорите съвпада ли с това на самия градски транспорт?
Център за градска мобилност: Проверките по редовността на пътниците се извършват през цялото работно време на обществения градски транспорт, като интензитетът им е съобразен с пътникопотока и броя на превозните средства.
- Колко (на брой) глоби са наложени през февруари тази година и за какъв тип нарушения?
Център за градска мобилност: През месец февруари 2016 г. са наложени 4597 глоби на място, като единствената причина за тях е пътуването с нередовен превозен документ. По същата причина са съставени и 1795 акта за установяване на административни нарушения.
- Има ли линии на градския транспорт, които не се обслужват от контрольори?
Център за градска мобилност: Контролът се извършва регулярно по всички линии на обществения градски транспорт.
- Получавате ли сигнали от граждани/шофьори, които не изпълняват стриктно задълженията си - не глобяват нередовни пътници, лица от ромски произход, просяци? Колко такива сигнали са получени през февруари тази година?
Център за градска мобилност: Всеки сигнал, който се получава за действия на служител на „Център за градска мобилност” ЕАД, се проверява. При наличие на безспорни доказателства за вината на служителя, към същият се предприемат действия съгласно Кодекса на труда.
- Има ли наказани контрольори за какъв тип провинения?
Център за градска мобилност: Информацията касае трудово-правните отношения между работодател и работник, които са уредени в Кодекса на труда, и не подлежи на разгласяване пред трети лица.
- Камерите на метрото засичат ли пътници, които минават гратис през пропускателното устройство? Какво се предприема в такива случаи?
Център за градска мобилност: Видеонаблюдението в метростанциите се извършва от специализирано звено на „Метрополитен” ЕАД. Контролът по редовността на пътниците в метрото е регулярен и се извършва от служители на „Център за градска мобилност” ЕАД. При установени нарушения се налагат санкции на място или с акт за установено административно нарушение.
- Контрольорите минават ли курсове преди постъпване на работа - чужди езици, етикет, бойни изкуства?
Център за градска мобилност: Наемането на служители от страна на „Център за градска мобилност” ЕАД се извършва по изискванията на Кодекса на труда. Всички изисквания за длъжността са съобразени с трудовото законодателство у нас.
Още по темата "Гратисчии в транспорта":
Нередовните пътници купуват автобуси
Всеки десети пътник в София е без билет
БДЖ въведе още мерки за гратисчиите на Централна гара в София
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!