М онтьори все по-често се натъкват на повреди на колите, причинени от некачествени горива - запушени филтри, дефекти в горивните системи и дори повредени двигатели, показва проверка на NOVA.
Над 1 125 000 литра горива са изтеглени от търговската система в България само от началото на годината, защото не отговарят на нормите, а наложените глоби на търговците вече надхвърлят 1,7 млн. лева.
Професионалният шофьор Галин Белчов е изминал хиляди километри по пътищата на Европа. Той споделя, че „в Австрия, в Германия, дори една Румъния, където са на 250 км от нас, горивото е в пъти по-добро. Придърпването на колата се получава от горивото. При зареждане от Румъния няма шум, няма вибрация, придърпване”.
Според Галин разходът на гориво също е различен: „Като заредя в България, 100 литра ми стигат за 600 км, а ако заредя в чужбина – 650-700 км”.
От Българското петролна и газова асоциация твърдят, че такова разминаване не може да има.
„Не е възможно да има двоен стандарт, тъй като стандартите за качество на горива са разписани в европейска директива”, посочва Светослав Бенчев от асоциацията. „Наистина може да се стигне до проблем, но това се случва при обекти, при които няма вътрешен контрол”, добавя той.
От петролната асоциация заявяват, че многократно тестват продуктите си преди да стигнат до резервоарите на автомобилите.
„Основният проблем, който се констатира на по-малките обекти, е смесването на бензин и дизел. Понякога се прави умишлено. Повече случаи е въпрос на грешка при доставката”, смята Бенчев.
Автомонтьорът Марио Арнаудов отчита, че пристигащите при него за поправка автомобили често имат дефекти, свързани с некачествено гориво.
„Запушват се филтри, катализатори. Това в дългосрочен план води до големи повреди на целия двигател”, казва автомонтьорът
Горивата се проверяват по няколко критерия, обясняват от „Контрол на качеството на течните горива” (ДАМТН) – пламна точка, плътност, дестилационни характеристики, гранична температура, съдържание на сяра и вода.
От ДАМТН признават, че пробите, в които горивото не отговаря на стандартите не са рядкост.
„Най-чести отклонения дават дестилационните характеристики при бензина и по-специално краят на кипене, както пък при дизела е пламната температура. Нарушение на всеки един от тях води до некачествено гориво”, обяснява Росица Калоянова, ДАМТН.
„Не може да се каже, че това са някакви злонамерени манипулации на горивото”, смята Калоянова.
През последните месеци са направени масирани проверки в над 12 общини на територията на страната. Проверени са повече от 170 бензиностанции, взети са проби от 260 партиди горива, като изследванията показват 12 несъответствия, отчита Васил Нейчев от Държавната агенция за метеорологичен и технически надзор.
„През годината сме проверели над 100 обекта, които разпространяват течни горива, установили сме 60 несъответствия съгласно закона за атмосферния въздух и 15 – за съдържанието на биокомпонент”, добавя Нейчев.
Адвокат Румяна Желязова посочва, че може да се търси обезщетение при ремонт заради некачествено гориво, но подобни повреди не се покриват от застрахователите.
Протест срещу скъпите горива, блокираха пътища
Депутат: Държавата няма механизми да намали цените
Защо цената на бензина е различна, КЗК се намеси
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!