Н апрежението между коалиционните партньори в Италия е на път да достигне точката на разрив и причината е мегапроект на стойност милиарди евро за високоскоростна железопътна линия под Алпите между Италия и Франция.
Италианските строителни корпорации настояват проектът, който по предварителни сметки ще струва 8,6 млрд. евро, да бъде осъществен. Той вече е частично започнат, но търговете за най-скъпата част все още предстоят.
Железопътната връзка ще намали времето за пътуване между Милано и Париж от почти седем часа до малко над четири.
Против обаче са природозащитниците и антиелитарното движение „5 звезди“, което подозира, че зад проекта стои гигантска злоупотреба с публични средства. Едно от основните предизборни обещания на движението, получило най-много гласове на изборите в Италия тази година, е да спре проекта.
В същото време коалиционният партньор в кабинета - крайнодясната Лига, обеща да построи тунела и сега се опасява, че това ще е още един ангажимент пред избирателите, който ще наруши. Така управляващите в Рим са в патова ситуация.
"Италия е втората по големина на производството страна в Европа и е в нейния интерес да има широкомащабна инфраструктура", заявява Винченцо Бокиа, ръководител на индустриалното лоби "Конфиндустрия".
Кметството на Торино - управлявано от "5 звезди" - гласува против проекта миналата седмица, докато стотици протестираха отвън. На следващия ден в регионалния съвет на Пиемонт пък подкрепи железопътната линия. Оттам дори заявиха, че са готови на референдум.
А противниците на проекта ще демонстрират в Торино в събота заедно с френски политици.
Новата железопътна линия ще минава през дълъг 57 километра тунел между долината Суса в Италия и долината Мориен във Франция. Плановете за проекта датират още от края на миналия век. Планира се той да бъде завършен до 2025 г.
Италианският премиер Джузепе Конти се опита да заеме неутрална позиция, като заяви, че решение ще бъде взето след "анализ на разходите и ползите".
Сметката за тунела е разделена с съотношение 40%, 35% и 25% между Европейския съюз, Италия и Франция.
Френският кабинет също е под натиск от опозицията за проекта, но напрежението е далеч по-слабо, отколкото в Италия.
Министърът на транспорта на Франция Елизабет Борн в понеделник обеща в парламента "решимост на правителството да изгради тази инфраструктура" и предупреди, че часовникът тиктака за започване на търгове за проекта.
ЕС пък се опитва да насърчи и двете страни да продължат напред с тунела, иначе той може да се провали. От Брюксел вече са отпуснали за проекта 814 млн. евро за периода 2014-2020 г., от които са платени 120 млн. Евро. Още 370 млн. евро са налети при предходната европейска бюджетна процедура.
ЕС директно приложи принципа на моркова и тоягата, като заплаши Италия, че трябва да върне парите, но и предложи да увеличи дела на европейското финансиране до 50%.
Без прецедент, Брюксел отхвърли бюджета на Италия
Юрист без опит в политиката вероятно ще бъде новият италиански премиер
"Правителство на промяната" в Италия дава базисен доход 780 евро
Разгром за Европейския съюз на Меркел в Италия
Сценариите пред Италия за банкова и политическа криза
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още интересни новини последвайте страницата ни в Instagram.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!