З латната арка на площада пред Катедралния храм "Св. Александър Невски" на едноименния площад в София предизвика полярни реакции. Според изявление на "Колективът", чиято изработка е творбата, в последния момент са били променени параметри на инсталацията.
Столична община маха арката пред храм „Св.Александър Невски“
Остават обаче редица неясноти около нея.
"Позволих си фриволно-ироничен коментар в първия момент за тази арка. Беше качена една много "плоска" снимка, с лошо осветление. Тя изглеждаше наистина нелепо на този площад, но след това отидох да я видя и бях много приятно изненадана, защото тя стоеше като мираж в пространството – много красиво отразяваше сградите наоколо, като в някаква стилизирана картина", каза в интервю за БНР Мила Искренова, хореограф, преподавател по танцово изкуство, с интерес в областта на изобразителните и визуалните изкуства.
"Действително има проблем с размерите, мащаба. Дадох си сметка, че когато човек тръгва да коментира, трябва да знае повече неща и да не бърза непременно да се присмее. В момента у нас има някаква свръхизостреност, свръхчувствителност, но начинът, по който се реагира, не бива да е толкова агресивен – да се линчуват артисти. Това е нещо красиво. Може би малко сбъркано, но все пак поздравления за хората, които са го направили", изрази мнение тя.
По думите ѝ "общественото мнение невинаги е най-меродавното" и "ние сме склонни да се отнасяме с пренебрежение дори към световно признати имена".
"Губи се акцентът, който има катедралата, златните кубета. Г-н Терзиев продължава проблем, наследен от г-жа Фандъкова. Тя успя да превърне арт инсталация в обиден израз. Няма как г-н Терзиев да започне по-добре, тъй като разчита на същите хора и същите похвати", каза Петко Дурмана, който работи в областта на инсталацията, скулптурата, фотографията и съчетава технология и съвременно изкуство.
Според него "подходът е изцяло сгрешен", а арката е "само върхът на айсберга".
"Публичното изкуство е много сериозна тема. Един съвременен град трябва да може да прави конкурси за публично изкуство, а мнението на хората не може да се неглижира, коментира той пред БНР. Дори да няма комисия, трябва хората да имат възможността да видят макет на бъдещата творба, която ще се разположи в обществено пространство, както и да има обсъждане", отбеляза Дурмана.
"Ако едно изкуство е предназначено за обществеността, то не трябва да стои в галериите", изтъкна Петко Дурмана.
"Няма рецепта, затова се комуникира. Няма процедура. Общината е некомпетентна. Ако всички са връзкари и проектите се възлагат на свои хора, няма да стане никога", смята артистът.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!