З дравната комисия не прие на първо гласуване законопроекта за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2024 г. „За“ проекта на бюджет гласуваха четирима от членовете на комисията, „против“ гласуваха петима, а „въздържал се“ – деветима.
Асен Василев: Истинската дискусия за бюджета ще е на второ четене
На 24 ноември Министерският съвет прие Решение за одобряване на проект на Закон за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2024 г.
Предвидени са 8 163 353,1 хил. лв. приходи и трансфери. Здравноосигурителните приходи са в размер на 7 958 809,6 хил. лв., от които 4 880 099,2 хил. лв. са приходи от здравноосигурителни вноски и 3 078 710,4 хил. лв. са трансфери за здравно осигуряване, е заложено в проекта.
Общо разходите за 2024 г. са в размер на 8 163 353,1 хил. лв., което е с 1 136 139,5 хил. лв. повече спрямо Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2023 г.
Бюджет 2024 влиза за обсъждане в ресорната комисия на парламента
Средствата за здравноосигурителни плащания са в размер на 7 630 931,4 хил. лв., което представлява увеличение с 1 077 255,0 хил. лв. спрямо Закона за бюджета на Националната здравноосигурителна каса за 2023 г. или 16,4 % ръст.
През 2024 г. се предвижда Министерството на здравеопазването ежемесечно да предоставя трансфер към бюджета на НЗОК, в общ годишен размер -173 766, 9 хил. лв., за заплащане на дейности извън обхвата на задължителното здравно осигуряване.
Радев: Не изключвам вариант за вето върху държавния бюджет
Асен Василев остро атакува президента Румен Радев
Парламентарната комисия по здравеопазване прие на първо гласуване Законопроекта за държавния бюджет на Р България за 2024 г., внесен от Министерския съвет на 24 ноември 2023 г., предаде БГНЕС.
Георги Гьоков каза, че БСП няма да подкрепи законопроекта.
Председателят на здравната комисия Костадин Ангелов пък заяви, че ПГ на ГЕРБ-СДС ще подкрепи заложения Законопроекта на държавния бюджет за 2024 г. Той, обаче, подчерта, че 15 млн. лв. е оскъдна сума за организирането и провеждането на скрининг на заболявания. „Не виждаме политическа воля в Министерството на здравеопазването за създаване на структури, които да провеждат тези национални програми за скрининг", допълни Ангелов. Той добави, че от ГЕРБ-СДС категорично ще настояват в този бюджет да бъде записано създаването на Национален център по трансфузионна хематология в Бургас. Освен това, каза още Ангелов, не се виждат и допълнителни средства за изграждането на нова СЕСПА.
Ангелов попита и как е сметнато, че за проектирането на Протонен център е необходим 1 млн., както и с какви документи разполагат. От здравното министерство обясниха, че създадената работна група е изпратила доклад с общата сума, която е необходима за изграждането, оборудването и стартирането на проекта и това не е решение и предложение на МЗ.
„Включването на само 1 млн. означава, че държавата категорично няма политическаа воля и абдикира от този проект", категоричен е Ангелов, като посочи, че стойността на проекта е 148 млн.
Внесеният от ВСС алтернативен Законопроект за държавния бюджет на страната за 2024 г. беше отхвърлен с 3 гласа „против" и 13 „въздържали се". Нито един народен представител не гласува „за".
Внесеният от МС Законопроект за държавния бюджет на Р България беше подкрепен с 12 гласа „за", 4 „против" и нито един въздържал се.
В Законопроекта за държавния бюджет на страната за 2024 г. са заложени 68,8 млн. лв. за осигуряване в годишен размер на увеличените възнаграждения на персонала в системата на Министерството на здравеопазването – за Центровете за спешна медицинска помощ и за Регионалните здравни инспекции, считано от 1 август 2023 г., и дължимите средства за социално-битово и културно обслужване за персонала.
2 млн. лв. са предвидени за организационно и финансово подпомагане на български граждани за извършване на дейности по асистирана репродукция при лица с безплодие, лечимо преди всичко с методите на асистирани репродуктивни техники.
60 млн. лв. за допълнителни субсидии за лечебни заведения за болнична помощ за изпълнение на държавната политика за защита и опазване живота и здравето на гражданите в съответната област при извънредни ситуации, аварии и катастрофи, в изпълнение на чл. 106а, ал. 5б от Закона за лечебните заведения;
За осигуряване на лекарствени продукти, предназначени за лечението на инфекциозни заболявания (ХИВ инфекция и туберкулоза) във връзка с ежегодното увеличаване на броя регистрирани пациенти с ХИВ и включването на терапия с еднотаблетен режим са заложени 10 млн. лв.
15 млн. лв. са предвидени за осигуряване на ваксини за задължителни имунизации и реимунизации по Имунизационния календар на Р България за 2024 г., с цел гарантиране на устойчивост и непрекъснатост на имунизационния процес и превенция на здравето на българските граждани от ваксинопредотвратими заболявания, при отчитане на европейски и национални препоръки за ваксинация, постоянно развиващите се иновативни технологии при разработване на ваксините за повишаване на тяхната ефективност и безопасност, както и развитието на имунизационната политика в България в съответствие с тази на държавите-членки на ЕС.
6,6 млн. лв. за подкрепа на обучението за придобиване на специалност в системата на здравеопазването при очаквано разширяване в обхвата на приетите специализанти на места, финансирани от държавата, с цел осигуряване на необходимите за страната специализанти.
2,5 млн. лв. за осигуряване на средства за навременно организиране на дезинсекционни мероприятия за контрол на комарните популации.
3,8 млн. лв. допълнителна финансова подкрепа за повишаване готовността на Българския Червен кръст за реакция при бедствени и кризисни ситуации, при което достигнатата субсидия от държавния бюджет за Планинската спасителна служба при БЧК възлиза на 2,6 млн. лв.
15 млн. лв. следва да отидат за организирането и провеждането на скрининг на заболявания, свързани с детското здраве и репродуктивното здраве на жените – неонатален скрининг и скрининг на злокачествени новообразувания на шийката на матката, като средство, спомагащо за ранната диагноза на определени заболявания, които имат тежко протичане и сериозно здравно-социално значение.
12 млн. лв. допълнителен трансфер към НЗОК за помощни средства, приспособления, съоръжения и медицински изделия за хората с увреждания, извън обхвата на задължителното здравно осигуряване.
За здравноосигурителни плащания по Бюджета на НЗОК са предвидени допълнително 1 110,6 млн. лв., при запазване тенденцията за увеличение с над 20% на разходите за извънболнична помощ, спрямо 2023 г., които заемат 22,5% в общата структура на здравноосигурителните плащания. Планира се да се реализират редица дейности, свързани с профилактика и ранно откриване на заболяванията, както и дейности, свързани с проследяване лечението на пациентите и определяне на ефективността на разходите;
Предвидени са 2,3 млн. лв. за увеличение на възнагражденията на педагозите в детските ясли за достигане на средна работна заплата не по-малко от 125 на сто от средната работна заплата за страната през 2024 г.
2,2 млн. лв. за увеличение издръжката за здравните кабинети в държавните и общинските детски градини и училища, както и 12 млн. лв. за запазване размера и за продължаване на политиката за компенсиране на разходите за отглеждане, възпитание и обучение на деца, които не са приети в детски ясли и яслени групи в детски градини.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!