18

К оментар от Иван Бедров за Deutsche Welle:

От началото на годината до 28 август по българските пътища са загинали 393 души. Статистика, която гарантира на България неизменното челно място в Европейския съюз по брой на жертвите спрямо броя на населението. И която изобщо няма да се уплаши от поредното чиновническо безсилие, материализирало се този път в идеята за "нов държавен орган за надзор над пътната безопасност". Какъв ще е този орган? Засега нямаме точен отговор на този въпрос.

Само от началото на мандата на това правителство, премиерът поне три пъти е събирал при себе си ключови фигури от управлението по темата за жертвите на пътя. И всеки път идеите са грандиозни. След тях обаче всичко си продължава постарому. Така ще е и този път. Не, това не е черногледство, а бегло съпоставяне между политическите заявки и реалния живот.

"Пощада няма да има за никого"

"Пощада няма да има за никого. Много ясно са отрегулирани процесите в държавата", зарече се премиерът Бойко Борисов след катастрофата край Своге, при която загинаха 17 души. Процесите обаче не са много ясно отрегулирани. Според регионалния министър Николай Нанков, в асфалта имало "недопустими“ съставки, които правели пътя некачествен, тоест - хлъзгав. Пътят обаче има всички необходими документи за качество, надзор и приемане на строителството. Същият министър обясни това с "евентуално фалшифициране“. За капак се оказа, че част от задължителните тестове са извършени в лаборатория, която е собственост на фирмата строител. А проблемите по този път били забелязани и документирани няколко пъти, но отговорните институции не предприели мерки той да бъде поправен. Кое точно тук е отрегулирано?

Темата за некачествения път е важна, но засега не се знае дали е пряко свързана с инцидента. Докато продължава разследването, властта ще създава "новия държавен орган“ и няма да си спомня предишните си обещания. Миналия ноември отново имаше тежка катастрофа с автобус - тогава край ловешкото село Микре загинаха 9 души, а правителството заговори за "видеорегистратори в автобусите" и за задължение на всички автобуси да сложат колани на седалките. В момента законът казва, че пътниците и шофьорите "използват обезопасителните колани, с които моторните превозни средства са оборудвани". Тоест, когато автобусът няма колани, няма и задължение.

Месеците минаваха, но законът не се променяше и така колани не се появяваха. Стана април, когато автобус се обърна на магистрала "Тракия“ и загинаха шест души. И тогава властта се закани да реши проблема с коланите. Но пак не го реши. Дойде август, когато 17 души намериха смъртта си в пропастта край Своге. Отново без колани и отново властта се зарече, че още "тази есен“ вкарва в парламента законопроекта за задължителните колани в автобусите. В имитацията на дейност се включи и прокуратурата, която през юни обяви, че била разпоредила проверка „за спазване на задължението за ползване на обезопасителни колани“.

Защо изобщо?

По-добре институциите изобщо да не правят нищо, отколкото да произвеждат подобни нелепици. Имитацията на дейност е първата причина за нерешаването на проблема. Ако искаш да не решиш един въпрос, създай комисия - едва ли сме си представяли по-крещяща илюстрация на старата поговорка за бюрокрацията. Втората причина е нежеланието да се погледнат конкретните фактори за всяка една трагедия. Автобусът е излетял в пропастта, скъсвайки като хартиена лента мантинелата.

Как на никого не му мина през главата, че е добре пътищата над пропасти да бъдат по-сериозно обезопасявани - с по-здрави мантинели или огради. А когато статистиката казва, че най-много жертви има при челни удари и дори показва местата с най-чести катастрофи, защо никой не се сеща да раздели насрещните платна с физическа преграда, за да нямат възможност автомобилите да се срещнат челно?

Третата причина е най-сериозна - корупцията. Тя е при строителството на пътища и липсата на ефективен контрол на качеството. Корупцията е и при спазването на правилата за движение, защото банкнотите решават всеки спор, а мутрите могат необезпокоявано да превишават скоростта и да създават опасни ситуации. Корупцията е също при издаването на документи - фалшиви шофьорски книжки и разрешителни за транспорт, дори когато автобусът не отговаря на редица изисквания. Точно заради тази корупция Николай Колев-Босия гладува вече трети месец, а управляващите не проявяват никакъв интерес към неговите твърдения. Това е достатъчен знак, че никой не иска да реши проблема. И че оставаме в омагьосания кръг на предизвестените трагедии.

Но има и още един знак на чиновническото безсилие - сега ще създават "нов държавен орган“, защото очевидно са забравили, че преди 15 години държавата вече си е измила ръцете по този начин и такъв орган отдавна има - Държавно-обществената консултативна комисия по проблемите на безопасността на движението по пътищата. Някой да е чувал за нея?

Вижте още: 

Жители на Своге излизат на протест пак, трима от ранените с опасност за живота

СНИМКИ ОТ МЯСТОТО НА ИНЦИДЕНТА МОЖЕ ДА ВИДИТЕ В ГАЛЕРИЯТА НИ

Съдът пусна шофьора на автобуса

Разказ на жена, оцеляла в автобуса

Борисов: Към никого няма да има пощада

Свидетелите на катастрофата: Какво е станало

Министър: Използваният асфалт край Своге е недопустим

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram

Коментари 18
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

18 коментара
 
- Когато комшията си купи телевизор, ти ме накара да купим, когато си взе нова кола, ти ме накара да купим, а сега какво правим?…
Прочети целия
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Българи в Санторини: Земята не спря да се тресе

Българи в Санторини: Земята не спря да се тресе

Свят Преди 4 часа

Няма данни за пострадали наши сънародници на острова

Путин ще прави нов музикален конкурс

Путин ще прави нов музикален конкурс

Свят Преди 5 часа

Кремъл не посочи дата за провеждане на конкурса

Полиция простреля двама в Париж, единият рисувал свастика

Полиция простреля двама в Париж, единият рисувал свастика

Свят Преди 10 часа

Екип на железопътната полиция използвал "няколкократно" служебното си оръжие

Украински дронове удариха дълбоко в Русия

Украински дронове удариха дълбоко в Русия

Свят Преди 10 часа

„Росавиация“ временно спря полетите от летищата в Астрахан и Волгоград

Прокуратурата се самосезира за натровените с ботокс

Прокуратурата се самосезира за натровените с ботокс

България Преди 11 часа

Проверката следва да се извърши в най-кратък срок

Швеция: Последното прекъсване на кабел в Балтийско море не е саботаж

Швеция: Последното прекъсване на кабел в Балтийско море не е саботаж

Свят Преди 11 часа

Латвийската обществена телевизия LSM съобщи по време на инцидента, че прекъсването е било резултат от „външна намеса“

Делото за освобождаване на Десислава Иванчева е отложено

Делото за освобождаване на Десислава Иванчева е отложено

България Преди 11 часа

Тя излежава шестгодишна ефективна присъда за корупция

<p>Нов по-силен трус, изригва ли супервулкан под Санторини</p>

Нов по-силен трус, ще изригне ли супервулкан под Санторини

Свят Преди 12 часа

Остров Санторини е част от калдерата на супервулкан

Тейлър Суифт не спечели нито една награда "Грами"

Тейлър Суифт не спечели нито една награда "Грами"

Любопитно Преди 12 часа

35-годишната Суифт загуби и в шестте категории, в които беше номинирана

Ето какво каза Кание Уест на съпругата си по време на голата поява на „Грами“

Ето какво каза Кание Уест на съпругата си по време на голата поява на „Грами“

Любопитно Преди 12 часа

30-годишната Бианка не остави почти нищо на въображението при появата си на червения килим

КНДР с първа директна критика към администрацията на Тръмп

КНДР с първа директна критика към администрацията на Тръмп

Свят Преди 12 часа

"Марко Рубио потвърди още веднъж, че политиката на Вашингтон към КНДР остава непроменена"

Ядреният физик Васил Гурев пропадна в пукнатина в Антарктида

Ядреният физик Васил Гурев пропадна в пукнатина в Антарктида

Свят Преди 13 часа

Полевият асистент Александър Вълчев, успя да го задържи на два метра дълбочина и да го извади

Ще има ли трети българин в Космоса?

Ще има ли трети българин в Космоса?

Любопитно Преди 13 часа

Това е въпросът, който вълнува много от нас

Мъж в Германия призна за убийство на четирима българи

Мъж в Германия призна за убийство на четирима българи

Свят Преди 13 часа

Подпалвачът заяви днес в съда, че осъзнал колко страдание е причинил

Шефът на НАТО намеква за тайна стратегия срещу Путин

Шефът на НАТО намеква за тайна стратегия срещу Путин

Свят Преди 13 часа

Рюте заяви, че НАТО трябва да "гарантира, че Украйна е в най-добрата възможна позиция"

Обучението и развитието като ключови фактори за успешна кариера в сигурността

Обучението и развитието като ключови фактори за успешна кариера в сигурността

Технологии Преди 13 часа

За „ВИП Секюрити” подкрепата за служителите е приоритет