К оментар от Иван Бедров за Deutsche Welle:

От началото на годината до 28 август по българските пътища са загинали 393 души. Статистика, която гарантира на България неизменното челно място в Европейския съюз по брой на жертвите спрямо броя на населението. И която изобщо няма да се уплаши от поредното чиновническо безсилие, материализирало се този път в идеята за "нов държавен орган за надзор над пътната безопасност". Какъв ще е този орган? Засега нямаме точен отговор на този въпрос.

Само от началото на мандата на това правителство, премиерът поне три пъти е събирал при себе си ключови фигури от управлението по темата за жертвите на пътя. И всеки път идеите са грандиозни. След тях обаче всичко си продължава постарому. Така ще е и този път. Не, това не е черногледство, а бегло съпоставяне между политическите заявки и реалния живот.

"Пощада няма да има за никого"

"Пощада няма да има за никого. Много ясно са отрегулирани процесите в държавата", зарече се премиерът Бойко Борисов след катастрофата край Своге, при която загинаха 17 души. Процесите обаче не са много ясно отрегулирани. Според регионалния министър Николай Нанков, в асфалта имало "недопустими“ съставки, които правели пътя некачествен, тоест - хлъзгав. Пътят обаче има всички необходими документи за качество, надзор и приемане на строителството. Същият министър обясни това с "евентуално фалшифициране“. За капак се оказа, че част от задължителните тестове са извършени в лаборатория, която е собственост на фирмата строител. А проблемите по този път били забелязани и документирани няколко пъти, но отговорните институции не предприели мерки той да бъде поправен. Кое точно тук е отрегулирано?

Темата за некачествения път е важна, но засега не се знае дали е пряко свързана с инцидента. Докато продължава разследването, властта ще създава "новия държавен орган“ и няма да си спомня предишните си обещания. Миналия ноември отново имаше тежка катастрофа с автобус - тогава край ловешкото село Микре загинаха 9 души, а правителството заговори за "видеорегистратори в автобусите" и за задължение на всички автобуси да сложат колани на седалките. В момента законът казва, че пътниците и шофьорите "използват обезопасителните колани, с които моторните превозни средства са оборудвани". Тоест, когато автобусът няма колани, няма и задължение.

Месеците минаваха, но законът не се променяше и така колани не се появяваха. Стана април, когато автобус се обърна на магистрала "Тракия“ и загинаха шест души. И тогава властта се закани да реши проблема с коланите. Но пак не го реши. Дойде август, когато 17 души намериха смъртта си в пропастта край Своге. Отново без колани и отново властта се зарече, че още "тази есен“ вкарва в парламента законопроекта за задължителните колани в автобусите. В имитацията на дейност се включи и прокуратурата, която през юни обяви, че била разпоредила проверка „за спазване на задължението за ползване на обезопасителни колани“.

Защо изобщо?

По-добре институциите изобщо да не правят нищо, отколкото да произвеждат подобни нелепици. Имитацията на дейност е първата причина за нерешаването на проблема. Ако искаш да не решиш един въпрос, създай комисия - едва ли сме си представяли по-крещяща илюстрация на старата поговорка за бюрокрацията. Втората причина е нежеланието да се погледнат конкретните фактори за всяка една трагедия. Автобусът е излетял в пропастта, скъсвайки като хартиена лента мантинелата.

Как на никого не му мина през главата, че е добре пътищата над пропасти да бъдат по-сериозно обезопасявани - с по-здрави мантинели или огради. А когато статистиката казва, че най-много жертви има при челни удари и дори показва местата с най-чести катастрофи, защо никой не се сеща да раздели насрещните платна с физическа преграда, за да нямат възможност автомобилите да се срещнат челно?

Третата причина е най-сериозна - корупцията. Тя е при строителството на пътища и липсата на ефективен контрол на качеството. Корупцията е и при спазването на правилата за движение, защото банкнотите решават всеки спор, а мутрите могат необезпокоявано да превишават скоростта и да създават опасни ситуации. Корупцията е също при издаването на документи - фалшиви шофьорски книжки и разрешителни за транспорт, дори когато автобусът не отговаря на редица изисквания. Точно заради тази корупция Николай Колев-Босия гладува вече трети месец, а управляващите не проявяват никакъв интерес към неговите твърдения. Това е достатъчен знак, че никой не иска да реши проблема. И че оставаме в омагьосания кръг на предизвестените трагедии.

Но има и още един знак на чиновническото безсилие - сега ще създават "нов държавен орган“, защото очевидно са забравили, че преди 15 години държавата вече си е измила ръцете по този начин и такъв орган отдавна има - Държавно-обществената консултативна комисия по проблемите на безопасността на движението по пътищата. Някой да е чувал за нея?

Вижте още: 

Жители на Своге излизат на протест пак, трима от ранените с опасност за живота

СНИМКИ ОТ МЯСТОТО НА ИНЦИДЕНТА МОЖЕ ДА ВИДИТЕ В ГАЛЕРИЯТА НИ

Съдът пусна шофьора на автобуса

Разказ на жена, оцеляла в автобуса

Борисов: Към никого няма да има пощада

Свидетелите на катастрофата: Какво е станало

Министър: Използваният асфалт край Своге е недопустим

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram

-Скъпа, какво има за вечеря? -Паниран карфиол, салата с рукола, чия и кълнове. -Ако искаш развод просто ми кажи, не така заобиколно.  
Прочети целия
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Двама българи са задържани в Гърция за "ало" измама

Двама българи са задържани в Гърция за "ало" измама

Свят Преди 6 минути

При разследването били установени още 11 подобни случая на измама

Тръмп заплаши Европейския съюз с контрамерки

Тръмп заплаши Европейския съюз с контрамерки

Свят Преди 49 минути

Тръмп: Европейският съюз е създаден, за да се възползва от предимствата на САЩ

Историческа възможност: Обезопасяване на химическите оръжия в Сирия

Историческа възможност: Обезопасяване на химическите оръжия в Сирия

Свят Преди 4 часа

"Всички споделяме стремежа към свят, свободен от химически оръжия"

Зеленски: Няма да признаем окупираните територии за руски

Зеленски: Няма да признаем окупираните територии за руски

Свят Преди 5 часа

Данните на Deep State сочат, че украинската армия се е изтеглила от Суджа

Истинският Тръмп: 10 големи разкрития от новата книга за президента на САЩ

Истинският Тръмп: 10 големи разкрития от новата книга за президента на САЩ

Любопитно Преди 5 часа

Майкъл Улф хвърля светлина върху живота на Доналд Тръмп в новата си книга „Всичко или нищо: Как Тръмп си върна Америка“

<p>Канада отвръща на удара на Тръмп, налага мита за C$ 30 млрд.&nbsp;</p>

Канада отвръща на Тръмп: Мита за 30 милиарда канадски долара срещу САЩ

Свят Преди 5 часа

Митата са в отговор на тарифите на Тръмп срещу канадската стомана и алуминий

Принц Уилям ще посети британските военни, участващи в мисията на НАТО в Естония

Принц Уилям ще посети британските военни, участващи в мисията на НАТО в Естония

Свят Преди 6 часа

Уилям ще се запознае с това как Естония реагира на настоящия конфликт в Украйна

Кирил Петков се отказа от имунитета си по казуса с Йоловски

Кирил Петков се отказа от имунитета си по казуса с Йоловски

България Преди 6 часа

Това съобщи председателят на Народното събрание Наталия Киселова

Ферарио Спасов

Осъдиха шофьора, убил Ферарио Спасов

България Преди 6 часа

25-годишният Начо Пантелеев от Лясковец получи присъда

Конституционният съд два пъти искал изборните книжа

Конституционният съд два пъти искал изборните книжа

България Преди 6 часа

Централната избирателна комисия предоставила на съда с писмо изборните книжа само за част от избирателните секции

Дъщерята на Чарли Шийн сподели, че е била тормозена заради приликата с баща си

Дъщерята на Чарли Шийн сподели, че е била тормозена заради приликата с баща си

Любопитно Преди 6 часа

Сами Шийн призна, че дълги години е живяла с усещането, че носът ѝ е „твърде голям“

Огнището на морбили в САЩ обхваща три щата

Огнището на морбили в САЩ обхваща три щата

Свят Преди 6 часа

„Проблемът е, когато се разпространи в общности, които нямат високи нива на ваксинация“, казва д-р Катрин Троиси

Може ли НЗОК да покрие операция за отслабване?

Може ли НЗОК да покрие операция за отслабване?

България Преди 7 часа

Това е един от често задаваните към Касата въпроси

„Винаги съм се чувствал различен“: Бенсън Буун разказа за живота си като мормон

„Винаги съм се чувствал различен“: Бенсън Буун разказа за живота си като мормон

Любопитно Преди 7 часа

„Не искам да бъда част от една религия. Имам собствено мнение“, казва още певецът

<p>FT: Армията на Германия се свива и застарява</p>

„Файненшъл таймс“: Армията на Германия се свива и застарява

Свят Преди 7 часа

Ева Хьогел, комисар по въоръжените сили в германския парламент, заяви, че политиците ще трябва да обмислят какво Бундесверът все още може да направи и какво „вече не е възможно“

Обрат в Румъния: Консултантът на Джорджеску се кандидатира за президент

Обрат в Румъния: Консултантът на Джорджеску се кандидатира за президент

Свят Преди 8 часа

“Единственото решение да излезем от хаоса, в който ни хвърлиха, е да се кандидатирам за президент на Румъния", казва Антон Писароглу в TикToк