П разни плажове и заведения на българското Черноморие това лято. В същото време на граничните пунктове към Гърция има опашки от автомобили, съобщава NOVA.
Според българското министерство на туризма спадът на почиващите край родните плажове тази година е между 5 и 8 %, а България все по-трудно се конкурира с цените на плажните услуги при съседите.
За сравнение, цената на плажните услуги в курорта „Аспровалта” на стотина километра от българската граница е равна на дневната консумация на туриста или минимум едно кафе или фрапе. В същото време два шезлонга и чадър в меката на нощния живот на Черноморието, „Слънчев бряг”, струват 30 лева.
Държавата отпуска допълнителни пари за реклама и привличане на туристи от нови пазари - това са част от идеите за развитие.
От януари до май 2 400 000 туристи са посетили България. А до дни очакваме и данните за юни, които ще покажат дали наистина този сезон по морето е по-слаб. От туристическото министерство ще поискат с 50% повече пари за реклама на родното Черноморие от следващата година. С тях основно ще се промотират родните плажове за юни и септември, когато и интересът е по-слаб.
По-малко туристи, но повече приходи по Черноморието от началото на сезона, отчете депутатът Валери Симонов след заседание на областния съвет по туризма във Варна. „Както се казва, сведенията за преждевременната смърт на българския туризъм за 2019 година се оказаха преувеличени”, заяви Симеонов.
„Изключително много ме е яд за тази негативна кампания, защото никога не сме крили, че има проблеми в сектора. Има достатъчно много туристи в националните ни курорти”, посочи министърът на туризма Николина Ангелкова.
За да се привлекат повече туристи към родните плажове и хотели – министерството иска нови 6 – над сегашните 11 млн. за реклама. „Да можем да отговорим на предизвикателствата и да можем да наложим България като предпочитана туристическа дестинация – особено за летен туризъм”, коментира Ангелкова.
За целта – първо започват разговори с туроператорите, които работят на пазарите в топ 10. „Отделно гледаме и топ 30, отделно и перспективните пазари – САЩ, Южна Корея, Япония, Китай, Индия, Близък Изток”, каза още министърът на туризма.
Започват и разговори с външно министерство – за да се издават визи по облекчен режим за гостите по Черноморието от Русия и Турция. А от тази есен се очаква по курортите да дойдат и първите немски туристи за рехабилитационни процедури. За целта обаче Националният борд по туризъм поиска и повече полети и през есенния сезон към морето.
След като Турция, Египет и Тунис се върнаха на пазара, отлив на почиващите усетиха първо хотелиерите в България. Битката между курортите по Черноморието и тези край гръцките плажове това лято е за всеки един турист.
Потвърждават го и първите данни от началото на сезона. До края на юни заетостта на хотелите край българското Черноморие е едва 30 %. Година по-рано е била 37%. Въпреки опитите на хотелиерите да спасят сезона с отстъпки до 30 % - голяма част от базата остава незапълнена. А все повече туристи тръгват към гръцките плажове.
В гръцкия курорт „Неа Врасна” на около 100 км от границата с България чадърът и шезлонгът излизат безплатно при консумация на напитки от близкото заведение. За сравнение в Балчик цената на сянката на плажа за двама е 27 лв.
„В нашия хотел българските туристи са около 40%. Минимумът, който оставят на ден за чадър е 10 евро и достига до 20-25 евро”, споделя гръцки хотелиер от „Неа Врасна”. „Цената на нощувката тук е 80 евро за двама души. Хотелът е пълен на 100%”.
Сервитьор на плажа в „Аспровалта” пък посочва, че всяка година посетителите от България са все повече.
„Между 6 и 10 евро на чадър е средната сметка. Чадърите и шезлонгите са безплатни. Но взимат бира, куп сандвичи и сметката може да достигне 20 евро”.
На някои от гръцките плажове, особено по островите, сянката се плаща, но цените са между 5 и 7 евро. По-скъпо е единствено на парти-дестинацията „Парадайс бийч” на остров Миконос – близо 40 лв. за два шезлонга и чадър.
В България сред най-скъпите плажни услуги по Черноморието са тези на първа линия на южния плаж Каваци – 70 лв. за чадър, 4 шезлонга и 4 шалтета.
Цените се определят и от държавната политика. Собственикът на хотел в „Аспровалта” плаща концесионна такса около 4000 евро за 50-60 чадъра. Средно в Гърция сумата, която дават концесионерите е равна на между 8 и 10 хил. лева.
Същевременно за плажа в Балчик концесионерът годишно плаща на държавата 57 хил. лв. без ДДС, за да стопанисва площ от 16 хил. квадратни метра. Най-висока е концесионната такса за плажовете „Слънчев бряг – Централен” и „Златни пясъци” – съответно 1,39 млн. и 1,92 млн. лв. за година. Там обаче и плажната ивица е много по-голяма.
Тази година Гърция намали ставката на Данък добавена стойност за туристическите услуги и ресторантите от 24% на 13%.
В България единствено настаняването в хотелите се облага с по-нисък данък от 9 на сто, а за всичко останало ДДС е 20%.
Гърция има и чисто географски предимства. В България плажните ивици край морето са дълги общо около 200 км, а гръцките, заедно с тези на островите, са близо 14 800 км. Затова и плажовете в Гърция, които отговарят на всички екоизисквания са с пъти повече – 430. По Черноморието с екосертификата „Син флаг” могат да се похвалят едва 14 плажа и едно яхтено пристанище.
„Положителното е, че ние ще си преструктурираме бизнеса и че може би цените ще станат по-приемливи за клиентите”, споделя български хотелиер.
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!