В ъзстановено е движението в двете посоки по АМ „Струма“ в участъка Ново Делчево – Сандански, където във вторник стана врижна катастрофа с 30 коли, съобщи пресцентърът на агенция „Пътна инфраструктура“.
Участъкът беше затворен през целия ден вчера заради инцидента, при който загина един човек, а 13 други са ранени.
Катастрофата е станала около 8 ч. Свидетели разказват, че гъста мъгла буквално задушила магистрала „Струма” и за секунди видимостта станала по-малко от 5 метра.
ВИЖТЕ СНИМКИ ОТ МЯСТОТО НА ИНЦИДЕНТА
По последна информация
Десет души, пострадали във верижната катастрофа на магистрала „Струма”, остават в болница. Състоянието на трима от тях продължава да е изключително тежко.
Няколко коли влизат с висока скорост в непрогледната бяла стена. Най-отпред рязко спират два камиона. В тях със страшна сила се удрят няколко коли. За миг общо 30 автомобила стават част от мелето. Шофьорите казват, че освен мъглата, пътят е бил и хлъзгав, информира NOVA.
Интелигентните системи, изградени на фаталната отсечка от магистралата не са предупредили за непрогледната мъгла.
Прокуратурата ще установява има ли някой вина за липсата на информация за влошените условия на пътя.
В ефира на „Здравей, България” по NOVA Мартин Костов от Института за пътна безопасност каза, че през последните два месеца са станали около 10 тежки верижни сблъсъка с 6 жертви. „Ако интелигентните табла по магистралите работеха, щяха да се предотвратят по-сериозните последствия от катастрофата .В ситуацията щеше да помогне и ако на мястото имаше отговорник на пътя, ако стопанинът на пътя беше упълномощил някакво лице за съответния път и след като се види какво е състоянието в конкретната ситуация, да се предприемат съответните мерки да се уведомят шофьорите за голямата мъгла”, категоричен беше той.
Костов коментира, че ако загиналият на „Струма” мъж е бил останал в колата си, вместо да се опитва да предупреждава идващите отзад шофьори за опасността, сега щеше да е жив. „Този човек е постъпил доблестно, но по принцип е по-добре при подобен инцидент да останеш в автомобила”, каза Костов.
Каква е отговорността на държавата?
На въпрос дали шофьорите реагират правилно примъгла или често подценяват ситуацията експертът отговори: „Според мен шофьорите се съобразяват с правилата за движение по пътищата. Има една философия, която е залегнала и в моментния закон за движение по пътищата и има опити тя да бъде прехвърлена и в новия проектозакон, която гласи, че цялата отговорност следва да се прехвърли на шофьорите.
Държавите чиновници, държавната администрация не поемат никаква отговорност. Следва ясно да се разпише каква именно е отговорността на държавата, за да не се оправдава всичко с т. нар. несъобразена скорост. В момента са налице много ситуации, в които всичко се оправдава с несъобразената скорост. Съгласете се, че не може само това да е причината за всички ПТП-та”.
Позицията на АПИ
Изключително внимателното шофиране при много слаба видимост е един от сигурните начини шофьорите да избегнат верижни катастрофи, каквито стават при мъгла и слаба видимост.
Това се посочва в съобщение от АПИ по повод
„опитите за пореден път да се хвърли вина за тежък пътен инцидент върху пътната инфраструктура и то на новоизградена отсечка, сигнализирана с пътни знаци и маркировка по всички правила на нормативната уредба“.
Участъкът между Кресна и Сандански от автомагистрала (АМ) „Струма“ има изградена техническа инфраструктура за интелигентна транспортна система, посочват от АПИ. Инфраструктурата ще продължи да се надгражда, тъй като е част от цялостния проект за интелигентна транспортна система за лотове 3.1, 3.2 и 3.3 от АМ „Струма“.
Системата ще има общ център за управление на трафика и той ще започне работа със завършването на лот 3.1 между Благоевград и Крупник, тъй като изграждането на центъра за управление е включено в лот 3.1 на АМ „Струма“. Тъй като изграждането на лот 3.3 от Кресна до Сандански завърши предсрочно, а лот 3.1 е в процес на изграждане, от АПИ са предприети стъпки за изграждането на временен контролен център за управление на трафика, който ще е в сградата на Областното пътно управление в Благоевград.
Интелигентната транспортна система включва станции за броене и управление на трафика, видео наблюдение, информационни табла, измерване на теглото на превозните средства и метеорологично наблюдение.
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!