Е вропейският парламент реши днес да разгледа спорния пакет "Мобилност“, който предизвиква остра реакция сред българския транспортен бранш. За това гласуваха 156 депутати, против бяха 154.
Два гласа не достигнаха гласуването на пакета "Мобилност“ да се отложи за следващия Европейски парламент, каквото е желанието на българската страна, а гласуването се случи в отсъствието на трима български евродепутати.
След този развой на събитията, от Съюза на международните превозвачи днес излизат на протест в Страсбург
заедно с колегите си от Румъния, Латвия, Литва, Полша и Унгария.
"С протеста ни в Страсбург ще заявим позицията си, а именно, че в сегашния му вид пакетът е безумен и недомислен. Абсолютен прецедент е как той бива прокаран да влезе в последния възможен момент в сегашния парламент", коментира Николай Рашков, член на Съюза на международните превозвачи.
Тази нощ председателят на Европейския парламент Антонио Таяни е върнал пакета "Мобилност"
в транспортната комисия и днес вот няма да има. Това съобщи пред медиите Йордан Арабаджиев от Съюза на международните превозвачи.
"Благодарим на нашите евродепутати, които с много, много усилия от тяхна страна да стигнат до този резултат", добави той.
Ако правилата влязат в сила
ударът за българската икономика ще е равен на 17% от Брутния вътрешен продукт, смятат превозвачите, с което се предрича фалит на голяма част от българските транспортни компании, смятат от бранша.
Основното, за което България настоява,
е пакетът да бъде разгледан и гласуван от следващия Европарламент. "Ще предложим и свои разпоредби", обеща транспортният министър Росен Желязков.
Какво предвижда приетият от Съвета текст
При последното гласуване - на 10 януари - от разгледаните три доклада Комисията по транспорт на Европейския парламент подкрепи предложението камионите, извършващи товарни превози в ЕС да се връщат веднъж на три седмици в държавата, където е регистрирана фирмата собственик.
Това не е окончателно решение и въпросът предстои да бъде обсъден в пленарната зала на ЕП.
На последния Съвет на Европейския съюз беше взето решение в страната, в която е регистрирана фирмата, да се връща само водачът.
Отхвърлени бяха двата доклада, свързани с почивките на водачите и техните възнаграждения.
Беше гласуван и компромис за каботажния превоз. След извършването на такъв курс, в рамките на 5-6 дни водачите да се връщат в страната, в която е регистрирана фирмата, където да престоят 60 часа преди да поемат за новия курс.
Все още има неяснота по въпроса за нощувките в кабините. За да влязат обаче в сила гласуваните поправки, те трябва да минат през пленарна зала на Европейския парламент.
Накрая, текстът, одобрен от транспортните министри, ще служи за основа за преговори с Европейския парламент преди приемането на новата европейска нормативна уредба за транспортния сектор.
Според изпълнителния директор на Съюза на международните превозвачи Йордан Арабаджиев
"текстът минава много набързо в края на този Европарламент, а планът "Макрон“ има 1200 поправки.
Това означава, че всеки един евродепутат има различно мнение от другия и е внесъл поне по две поправки в пакета“. Което довежда до създалия се в момента хаос.
"Има определена група евродепутати от западноевропейски държави, които явно имат особен интерес, мотивирани са по някакъв начин. Влизането на пакета в проекта на дневен ред дори беше със заобикаляне на правилата. Наясно сме, че противникът ни действа, без да се съобразява с правилата, действа манипулативно, действа под прикритието на това, че се борят за социални права. Срещу нас се води икономическа война с политически средства. В последния възможен момент се вкарва нещо скандално, което три пъти досега е гласувано в ЕП и отхвърлено. Дори вкарвайки го никой, не знае какво точно ще се гласува“, продължи Арабаджиев.
Според него чисто технически няма как пакетът "Мобилност“ да бъде финализиран в този Европарламент. "Тук по-скоро отчитаме политическия ефект", каза той.
В София също ще има протест
Това стана ясно след интервю за "Фокус" с Красимир Лалов, зам.-председател на Националното сдружение на българските превозвачи - една от четирите браншови организации, които представляват международния транспорт в България.
Лалов посочва, че поради липсата на възможност за други самолети, за Страсбург заминава само един самолет с превозвачи, които ще протестират пред Европарламента.
"Протестът в София ще бъде национален, а не на превозвачите, тъй като се оказва, че не само превозвачите ще загубят от приемането на пакета "Макрон". Много съпътстващи дейности, които подпомагат превозвачите в бизнеса им, също ще загубят", обяснява Лалов.
"Има борба между интересите на Западна Европа и нашите. За никого не е тайна, че интересите на Западна Европа са в това да вземе все повече и повече работници от периферията на Европа, които да работят в техните икономики. Без да ги интересува какво ще стане с икономиките на тези страни-членки. Не намирам това за коректно. Явно тези държави си работят сами за себе си и не ги интересува нищо друго", каза още Лалов.
Днес се очаква около 600 български превозвачи да протестират пред Европейския парламент в Страсбург. Във вторник бе съобщено, че има разрешение за камион, който да бъде използван за трибуна по време на протеста, но по-късно през деня Красимир Лалов опроверга тази информация, като заяви, че камиони няма да се допускат.
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!