П ремиерът Кирил Петков е предложил поскъпване на превозните документи за градски транспорт в София, за да се компенсират загубите в сферата.
Това съобщи Зафир Зарков, зам.-председател на Комисията по транспорт и пътна безопасност към Столичния общински съвет (СОС), по време на пресконференция за новия тарифен план за градския транспорт на територията на София, предава DarikNews.bg.
„В последните седмици получихме редица препоръки от премиера в оставка, като една от препоръките му беше да се намалят линиите. А в последствие получихме и писмо от кабинета на министър-председателя, в което той ни препоръчваше да увеличим цените“, обяви Зарков.
Билетите на автобусите поскъпват, каква е средната цена
По думите му това е неприемливо, защото означава софиянци и гостите на столицата да понесат товара „на една неадекватна политика и неразбирането на това как функционира обществения транспорт“.
„Направих си усилието да пресметна, ако послушам препоръката на г-н Кирил Петков за увеличаване на превозните документи, за да се компенсират загубите от COVID пандемията 2 години в транспорта и драстичния ръст на цените на енергоносителите, които са в стотин процента, над 300% за газта, над 200% за другите енергоносители“, каза Зарков и добави, че ако препоръката бъде спазена, това би означавало поскъпване на превозните документи с малко над 100%.
„Това би довело до голям отлив на хората, които ползват градски транспорт“, заяви Зарков.
„Към настоящия момент няма реакция от държавата така, както се случи в Европа и обществените транспорти получиха директна компенсация от правителствата. Надяваме се това да се случи в следващите дни, особено в хипотезата, че се разглежда актуализация на бюджета“, поясни Зарков.
Градският транспорт в София: Какво ново и какво отпада
От началото на януари гражданите ще могат да ползват два нови билета - „Билет 30 +“ и „Билет 60 +“, заяви Зарков. „Билет 30 +“ ще е на стойност 1.60 лева. Той ще позволява на пътниците да се прекачват неограничено в рамките на 30 минути и да ползват всички видове транспорт. Аналогично „Билет 60 +“ ще предоставя същата възможност, само че ще е валиден един час и цената му ще бъде 2.20 лева.
Запазва се „Умна дневна карта“, която е на стойност 4 лева и може да се ползва между 00:00 часа и 23:59 часа. Също така ще бъде въведена и Електронна карта за 24 часа. Тя ще важи и за нощния транспорт и ще струва 6 лева. Тридневната карта за всички линии ще бъде трансформирана в електронна такава и ще е на стойност 15 лева. С новия тарифен план се предвижда и въвеждане на Карта за календарна седмица – пет поредни дневни карти с агрегация. Тя ще струва 20 лева.
Предвижда се въвеждане на годишни карти за ученици и студенти на преференциални цени – 200 лева за година.
За младежи до 26-годишна възраст, които не спадат към групата на учениците и студентите, ще бъде въведена месечна карта на стойност 25 лева и годишна – 250 лева.
Родителите, които са в отпуск за отглеждане на дете до 2 години също ще бъдат облагодетелствани от новия тарифен план. За тях се предвижда карта на стойност 10 лева месечно за цялата градска мрежа.
С въвеждането на новите краткосрочни превозни документи („Билет 30+“, „Билет 60 +“) отпадат старите за еднократно пътуване без право на прекачване, продавани от будките на Центъра за градска мобилност или от водача на превозното средство. Предвиден е двумесечен гратисен период.
Председателят на СОС Георги Георгиев отбеляза, че дневно се продават около 40 хил. хартиени билетчета. Най- важното постижение на тарифната политика е възможността за пътуване за време, което ще го направи по-изгодно и по-удобно за граждани, изтъкна той.
Новата тарифна политика за пътуване с обществен транспорт на територията на Столична община ще бъде гледана в зала от Столичния общински съвет (СОС) на 21 юли. Ако бъде приета, тя ще влезе в сила от 1 септември тази година - за всички дългосрочни превозни документи и от 1 януари 2023 година - за всички краткосрочни превозни документи.
Ще се даде възможност превозните документи да се закупуват онлайн, чрез мобилни приложения, чрез банкова карта или чрез телефон.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!