Ми истерството
на културата публикува проекта за реформа в сценичните
изкуства, ден след като министър Вежди Рашидов го представи на заседание
на правителството. На някои места незабавно се приготвиха да протестират.
Предлагат се
революционни промени във финансирането на културните институти.
Директорите на театри, опери и филхармонии най-после ще имат това, за което всеки от тях, който си разбира от работата, настоява от години - по-голяма автономия,
за да могат самостоятелно да се разпореждат със средствата.
Директорите на печеливши театри най-после ще могат сами да разпределят парите от продажба
на билети, които ще остават при тях, вместо да отиват в Министерството на
културата, което след това да ги преразпределя по порочната система "на калпак".
Шефовете ще могат да определят сами
числеността на персонала и индивидуалните възнаграждения на служителите и
работниците.
Театрите и другите културни
институти ще работят с делегирани гъвкави бюджети и ще получават и
средства за програми и проекти, финансирани от
министерството, за които ще се явяват на конкурси.
В
проекта е записано, че реализираните в края на годината
икономии от средствата за финансиране на дейността на държавните
културни институти ще остават като преходен остатък и ще се включват в
бюджетите им за следващата година.
Важна част от промяната е
обединяването на някои театри и преобразуването на неуспешно формираните т.нар. оперно-филхармонични дружества.
Несъществуващият на практика "Сълза и смях", който е само един салон и чиято самостоятелност се изчерпва с получаващите заплати директор и зам.-директор, минава под управлението на Народния театър "Иван Вазов", както впрочем е било преди половин век.
Изкуствено създадените и формално съществували турскоезични театри в Кърджали и Разград преминават под управлението на Драматично-кукления театър "Димитър Димов" - Кърджали и Драматичния театър "Антон Страшимиров" - Разград.
Целта на тези промени е обяснена в съобщение на министерството така: "за да се постигне подобряване на
творческото сътрудничество и взаимодействие на артистичните звена,
подобряване на мениджмънта чрез общо администриране и финансиране,
оптимизиране на административно-обслужващия персонал и уплътняване на
творческата заетост на артистичните трупи".
Мъчително оцелявалата години наред трупа на Балет "Арабеск" (и въпреки това, със забележителни художествени постижения) по естествен път се присъединява към Музикалния театър "Стефан Македонски", чиято база и без това използва от десетилетия.
Новото формирование ще се нарича Софийски музикален и
балетен център. И тук целта е "общо финансово и административно ръководство и подобряване на
мениджмънта".
В Оперетата обаче пак протестират. В открито писмо до премиера, подписано от синдикалната организация, се настоява временно изпълняващият длъжността директор Тодор Димитров да бъде освободен с мотивите - "липса на знания, опит, както и нужното образование и ценз, за да ръководи институт с национално значение".
Преди 6 месеца, след бойкота срещу избора на Борис Панкин за директор Димитров бе приет от колектива с доверие, "защото е един от нас".
Кретащите от години, но гръмко зовящи се "филхармонии" в Плевен, Шумен, Враца и Видин ще
бъдат преобразувани в по-скромни и подходящи за тези градове оркестри - симфониети. Министерството на културата обяснява това логично преобразуване заради ограничения интерес на публиката и е с цел "стимулиране на политиката за местно и
регионално покритие на създадения художествен продукт".
Родопският
драматичен театър "Николай Хайтов" в Смолян ще се влее в Драматичния
театър "Н. О. Масалитинов" в Пловдив".
Оперно-филхармоничното дружество в Пловдив се преобразува в Пловдивска филхармония с хор и солисти. Това е логично, тъй като в Пловдив от години няма условия - а и едва ли скоро ще има - за оперни и балетни спектакли.
За 2009 г. дружеството е имало 48 представления, които са събрали само
9561 зрители. Приходите от билети за т.г. са 50 144 лв., а държавната
субсидия - над 2 млн. лв. "Пловдив не може да остане без опера", заяви обаче зам.-кметът Петя Гогова.
Кметът Славчо Атанасов също скочи срещу министъра на културата и е изпратил писмо с искане за спешна среща. Атанасов твърди, въпреки огромните дългове, които дължи на гръцка фирма, че "в града да се строи най-модерната опера на Балканите".
"Пловдив освен в икономическа блокада се оказва , че е и в културна такава", заяви Славчо Атанасов и допълни, че за да я има пловдивската опера, държавата иска общината изцяло да финансира издръжката й, което според него е недопустимо.
"Гаврите с Пловдив стават прекалено много", обобщи кметът.
Реакцията на някои общини е накарала министър Рашидов да заяви пред в. "Труд": "Викахме ги, казахме им, ако искат да вземат на свое разпореждане театъра, операта. За съжаление и в Пловдив, и другаде общините си замълчаха. Защото, както знаете, тези институти искат обгрижване..."
Оперно-филхармоничните
дружества в Русе и Бургас се преобразуват в държавни оперни театри, тъй като в тези градове има възможности и традиции за - както се аргументира министерството - "формиране на репертоарната политика в музикално-сценичните
жанрове, съобразно интереса на аудиторията".
Във Варна
Оперно-филхармоничното дружество и Драматичният театър "Стоян Бъчваров", които винаги са делели една сграда и сцена,
се сливат и преобразуват в Театрално-музикален продуцентски център.
В Драматично-кукления театър "Сава Доброплодни" в Силистра кукления театър и драматичнта трупа ще се разделят.
Министерството на културата съобщи, че
министърът на финансите трябва да предостави 1.8 млн. лв от бюджета за
тази година за замислените преобразувания.
Започва реална реформа в сценичните изкуства
Министерството на културата предлага отдавна чаканите революционни промени във финансирането на културните институти и логични обединения и преобразувания
16 юли 2010, 09:06
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!