С редствата за градски транспорт, осигурени от Столичната община, не са достатъчни, за да се гарантира движението на обществения транспорт в София през втората половина на 2022 г.. Това съобщиха от Столичния общински съвет.
Затова в Икономическата рамка за обществения транспорт на столицата, която беше гласувана от градския парламент, се предвижда оптимизирано разписание на градския транспорт и закриване на три автобусни линии за лятото.
Икономическата рамка на обществения транспорт за 2022 г., която да гарантира работата на транспортните оператори и обслужването на пътниците, е със заложен дефицит от 149 281 000 лева, съобщи по време на дебатите председателят на СОС Георги Георгиев.
Фандъкова: Най-тежкият проблем са средствата за градския транспорт
Причините са основно две – последиците от пандемията и увеличените разходи за енергоносители и консумативи.
Транспортната задача за 2022 г. е в размер на 63 102 хил. км или 1,3 % намаление спрямо задачата за 2021 г., предвид въведени оптимизирани разписания. В разчетения пробег е предвидено преустановяване на експлоатацията на автобусни линии А45, А122 и А294 за периода от 01.07. до 31.08. 2022 година. Общата сума на разходите за изпълнение на транспортната задача е в размер на 200 312 000 лева.
Започна разширението на третата линия на метрото
Цените на природният газ, електричеството и дизелът, които са основните горива на обществения транспорт в столицата, са изключително високи. Само за първите четири месеца на 2022 г. разходите за природен газ на "Столичен автотранспорт" ЕАД са се увеличи с 332% от 3 206 420 лв. за периода януари-април 2021 год. на 13 844 094 лв. за същия период на 2022 г., съобщи Георгиев.
Предлагат градският транспорт в София да е безплатен за бежанците от Украйна
Разходите за дизелово гориво на "Столичен автотранспорт" са се увеличили от 4 820 574 лв. за периода януари-април 2021 г. на 6 963 044 лв. за същия период на 2022 г., т.е. увеличението е 2 142 470 млн. лв. или 44%. Увеличението на разходите за електрическа енергия на Столичен електротранспорт" е 230 %., като получената компенсация от държавата е 27% от общия разход.
МВР разследва неправомерно харчене на целеви средства от Столичната община
Разходите за електроенергия на "Метрополитен" ЕАД за периода януари-март 2022 г. са 10 918 704 лв., а за същия период през 2021 г. са били 3 292 205 лв. , т.е. увеличението е 232%, като размерът на получената компенсация от държавата е 29% от общия разход.
До момента трите транспортни дружества са получавали компенсация само за електрическа енергия. За огромното повишение на разходите за природния газ от 332%, както и за дизела не са изплащани никакви компенсации, подчерта председателят на СОС.
Фандъкова: Метрото не може да си плати сметките за ток
Прогнозните средства за разплащане на транспортната задача за 2022 г. генерирани от продажба на превозни документи чрез каналите на Центъра за градска мобилност са в размер на 66 659 хил. лв. без ДДС и са изчислени на база реализираните приходи през 2021 г. при заложено увеличение 7%. Планирани са и 46 148 000 лв. без ДДС компенсации за тарифно задължение от бюджета на Столична община, както и са планирани собствени приходи на транспортните оператори в размер на 71 571 хил. лв. без ДДС.
От СОС припомниха, че през последната година Столична община реализира серия от мерки за увеличаване на привлекателността на градският транспорт и неговата приоритизация пред останалите начини на придвижване в града. Сред тях е въвеждането на нови линии за връзки с метрото, както и нов лъч на метрото, работи новата система за видеонаблюдение и за таксуване на пътниците, която прави достъпа до превозни документи лесен и удобен. На база на аналитичната информация от тази система само до момента са ускорени 70 на сто от линиите на наземния транспорт.
Представиха новата тарифна политика на градския транспорт в София
Въпреки всички действия, натрупаните задължения на транспортните оператори и постоянно увличащите се разходи за енергоизточниците осигурените от общината средства са напълно недостатъчни, за да се гарантира движението на обществения транспорт в София във втората половина на годината, посочиха и вносителите на доклада Карлос Контрера и Зафир Зарков.
Те припомниха, че в бюджета си за 2022 г. Столичната община отдели 36% от собствените данъчни приходи на общината за обезпечаване на градския транспорт. Практически е невъзможно общината да отдели още средства за градския транспорт. За да се осигури непрекъсваемост на транспортната обществената услуга в столицата, е необходимо да се осигури допълнително финансиране при актуализацията на държавния бюджет, се казва в доклада, заявиха от СОС.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!