З а лотовете от 4 до 9 на автомагистрала "Хемус" няма издадени разрешителни за строеж. Не са започнали отчуждителни процедури по цялото трасе, те не са и приключили. Независимо от това към фирмите изпълнителки са преведени авансово огромни суми – за 4, 5 и 6 лот са преведени 77 млн. лева авансово.
Това съобщи заместник-директорът на Главна дирекция „Национална полиция” Атанас Илков във връзка с проверката за строежа на магистрала „Хемус“.
„В ГДНП постъпи сигнал, който касае строителството на АМ „Хемус“. В сигнала се съдържат данни за установени множество закононарушения при строителството на магистралата. В хода на проверката са установени нарушения. В хода на цялото строителство от лот 1 до лот 9 на автомагистралата са сключени два инхаус договора между АПИ и „Автомагистрали“, с който АПИ ѝ възлага за изграждането на автомагистралата от лот 1 до 9“, посочи Илков.
„Проверката установи, че от лот 4 до лот 9 няма издадени разрешителни за строеж, не са започнали отчуждителни процедури по трасето. Към фирмите изпълнителки, въпреки това, са преведени без разрешително за строеж за 27 км отсечка от лот 4 са преведени 77 млн. авансово. За лот 5 са преведени за 23 км 91 млн. авансово, за лот 6 с дължина 32 км са преведени авансово 101 млн. лв. Установено е, че лотове 7,8 и 9 няма започнати никакви строителни дейности, но и там имаме преведени авансови суми в размер на 92 млн. лв. В хода на проверката установяваме всички собственици на земи, през които ще мине трасето единствено в 4-ти лот е започнато отчуждаване на земите. Единствено там има реални строителни дейности. В 5 лот имам е около 2.5 км отнемане на земна маса. За 7, 8 и 9 нямаме никакви строителни дейности, независимо, че са преведени авансово огромни суми“, поясни Илков.
„Имаме над 150 собственици на земите, а общата бройка на собствениците, за които предстои отчуждителна процедура, са над 1500. Нашата проверка продължава за изясняване на конкретни подробности, които ще ви предоставим следващата седмица“, допълни той.
„В последния месец е проведена огромна работа от няколко структури в МВР по сигнала, подаден от МРРБ във връзка с АМ „Хемус“. В работата, която е извършена под мое ръководство, освен структурите на МВР, работим активно с НАП и ДАНС. При тази съвместна дейност са открити множество нарушения, за които работата ще продължи, като конкретика за фирмите и нарушенията ще бъдат предоставени следващата седмица“, заяви главният секретар на МВР главен комисар Петър Тодоров.
„През 2020 г. не е имало спешна необходимост да се раздадат 1 млрд. лева. Предишните управляващи са заели, че няма разрешения за строеж на лотовете от 4 до 9 на магистралата”, посочи от своя страна регионалният министър Виолета Комитова.
Тя уточни, че в България няма застраховател, който да може да покрие такава сума, така че раздаването на парите е създало риск за държавата.
„По време на вчерашната проверка инспекторите на НАП са оказали съдействие на разследващите в 3 направления – анализ на договорите между „Автомагистрали“ и подизпълнителите, преглед на счетоводството, както и проверка каква част от паричния поток е деклариран. Не мога да разкрия детайли по тази проверка, но когато излязат резултатите от тази проверка, ще направим обобщен анализ“, поясни директорът на НАП Румен Спецов.
НАП и МВР провеждат акция в "Автомагистрали"
„Ролята на НАП в тази операция е важна, защото целта е да проверим дали изтичането на този обществен ресурс не е отклонено с цел облаги и дали не са извършени данъчно-осигурителни нарушения и дали тези финансови операции не са нарушили фиска. Аналитичните дейности продължават. След края на тези проверки ще направим анализ как се е случило, ако има нарушения“, каза Спецов.
Вицепремиерът и служебен министър на вътрешните работи Бойко Рашков заяви, че властите не знаят коя е фирмата, която се е заела със строежа на участъци от „Хемус” и е получила авансовите плащания.
„Преди около месец министър Комитова публично започна да говори за великото строителство на Борисов – АМ „Хемус”, и доколкото можеше започна да информира обществото какво е правено от предишното правителство. Смисълът от тази информация на МРРБ се е изчерпал с това, което чухме. Това министерство оттук нататък няма други възможности. И тъй като в тази информация се съдържат данни за множество престъпления, МВР започна проверка. Тя продължава, ние ще я завършим в най-кратък срок”, посочи Рашков.
Протестиращи от "Автомагистрали - Черно море" опитаха да нахлуят в сградата на МРРБ
„От това, което чухме и което се виждат от документите, стана ясно, че за някои участъци не се знае кой работи, никой не идва да каже: „Аз работя там”. И за това си има основни причини”, отчете Рашков.
Според него за първи път в историята на България има строителен обект, за който не се знае кой е отговорен.
Рашков обвини ГЕРБ, че „са докарали тежки техники в центъра на София за протест”.
„Обявихме, че ще проверим кои са тези. Оказа се, че някои представители на протестиращите са от фирми, на които държавата е платила за тези лотове. В нашето разследване ще трябва да установим кой строи тези лотове, за които е платено авансово”, категоричен е Рашков.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!