„Справедливо е замърсителят да плаща. Ние сме за здравето на хората, за по-чистия въздух и да се опитаме да научим хората да си правят сметките в по-дълго време. Това е цената, за да не се превърнем в бунището на Европа от автомобили”, обясни Александър Иванов от ГЕРБ за данъците на старите коли, пред "Здравей, България" по NOVA.
"Министерски съвет сбърка с внасянето на тези изменения в Закона за местните данъци и такси и по процедурата, и по начина, по който го направи. Членовете на парламента от управляващата коалиция можеха да поправят правителството". Това заяви епутатът от БСП Дора Янкова.
Според нея предложението за повишение на данъците е несправедливо предизвикателство към социалната справедливост и чувствителност на българските граждани. Тя цитира данни, според които, около 4 130 000 автомобили са регистрирани в КАТ, като само 150 хиляди от тях са нови.
„Избърза се с този законопроект, предизвика се обществото и то реагира справедливо, защото в Конституцията е записано, че данъците са според имуществото и доходите, където трябва да има социална справедливост и баланс”, смята Янкова.
Александър Иванов от ГЕРБ обясни, че с промените се дава възможност на общините да решат в каква част и кои коефициенти във формирането на данъка за колите да използват. „Запазва се имущественият компонент при формирането на данъка на автомобилите, които и за в бъдеще ще бъде по-новите автомобили, по-мощните, по-скъпите, да плащат по-голям данък. Въвежда се новият екологичен компонент, който от 2005 година, т.е. стандартите „Евро 4” и нагоре, т.е. това са автомобили на 13 години и по-нови, които ще ползват преференция”, добави депутатът.
По думите на Иванов общините вече са обявили, че ще използват минималните ставки при формирането на компонентната за екологичен и икономически стандарт при формирането на данъка. „И сега в България, един и същи автомобил, еднакви конски сили, има девиация в пътния данък и това е според преценката на общините”, каза още Иванов.
Депутатите отвхърлиха вчера ветото на президента. По-високият данък за по-старите автомобили остава, реши Бюджетната комисия в парламента.
От президентството и БСП контрираха, че не смятат, че вдигането на данъка за колите, произведени преди 2005-та, ще подобри въздуха у нас или ще мотивира хората да купуват по-нови автомобили. Във формирането на цената на данъка вече ще се включва и евро –категорията на превозното средство.
„За автомобили над 10-11 години и основно с мощност до 100 к.с. , увеличението е над 80 или 100%. От друга страна намалението на новите коли, които са до 5 години и съответстващи на евро 5 и 6 също е на половина”, заяви Илия Христозов от администрацията на президентството
„Ще има ли екологичен ефект? Човек, който е дал 150 хиляди за луксозна кола и харчейки по 1000 лева за бензин, той дали ще си промени поведението по замърсяването, защото ще плати по 30 лева повече”, попита пък депутатът от БСП Румен Гечев.
Промените в Кодекса за застраховането, с които се въвежда лимит от 5000 лева за неимуществени щети на далечни роднини на загинал на пътя, отпаднаха от дневния ред на комисията. Не е ясно с какви мотиви се отлага точката, с която трябваше кодексът да се пригоди към решението на Върховния касационен съд за разширяване на кръга на имащите право на обезщетения от Гражданската отговорност.
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!