Н ай-сетне качеството на въздуха е в центъра на общественото внимание. Днес е значима тема дори за местните избори - поне в София. По този повод всички водещи кандидати излизат с куп предложения, които ще коментирам тук, но първо започвам с две новини:
Добрата новина: Масово вече се осъзнава, че големите източници на замърсяване са отоплението на твърдо гориво и личните автомобили. Тоест разбрахме, че сами си го правим.
Лошата новина: Искаме бързи мерки, а те не работят. Нямат забележим ефект, но водят до значими пропуснати ползи. И колкото по-забранителен и ограничаващ характер имат, толкова по-тежко се отразяват на живота на отделния индивид и разделят обществото.
Google ще измерва вредните емисии в градовете
Сега малко факти:
София е единствената голяма европейска столица, обградена отблизо с високи планини, при това в страна с и без това сравнително ниски средни скорости на вятъра. Планините около София я осъждат да бъде едновременно прекрасно място за живот и честа жертва на мръсния въздух. Аз лично не си ги давам за нищо на света. Работещо решение няма. Каквото и да правим, никога няма да дишаме абсолютно чист въздух. Приемете го!
Най-добрите снимки за проблемите на околната среда
Данните са красноречиви - макар и все още лошо, качеството на въздуха в София се подобрява (на графиката). Спадат както средногодишните концентрации на фин прах (ФПЧ10), така и броят дни в годината с пиково замърсяване (превишение на прага за среднодневна концентрация от 50 мкг/куб.м). Допреди десетина години прекарвахме почти целия отоплителен сезон в мъгла от фин прах и други още по-неприятни вещества, а днес вече това са отделни, все по-редки периоди на типичните за Софийското поле температурни инверсии. И точно затова все по-ясно ги забелязваме и усещаме.
Световната практика показва, че чист въздух в големи градове има там, където отоплението се базира изцяло на топлофикация, газ или електричество, има отлично развит обществен транспорт, а автомобилният парк е обект на стриктен контрол и бързо обновление. С една дума: чист въздух дишат в богатите и уредени градове по света. Някой да е изненадан?
Местната власт не е вездесъща. Тя оперира в среда, дефинирана от европейските и национални политики. Факт – точно европейските климатични политики забавят подобряването на качеството на въздуха в София.
Какво може и трябва да се прави и какво няма смисъл да се прави в София?
Да, нужна е масова подмяна на старите и неефективни печки за твърдо гориво на домакинствата с нови. Има пари, СО вече стартира процеса, но само около 5000 домакинства са изявили желание да се включат при положение, че поне 10 пъти повече се отопляват така. Явно ще има нужда и от елемент на принуда – примерно енергийни помощи в твърдо гориво да се дават само на семействата, които са подменили печките си…
Не, няма начин да спрем напълно отоплението на твърдо гориво – все още има много хора, които скоро няма да могат да си позволят нещо друго. А дървата дълго ще останат най-евтиното гориво, особено в условията на климатични политики, които все по-тежко облагат всичко друго.
Да, трябва да намерим работещо решение за бъдещето на Топлофикация София, която технически отдавна е във фалит. За мен то е само едно: концесиониране на дружеството с международен инвеститор с доказан опит в управлението на такива активи по модела на топлофикациите в Пловдив и Варна. Само така може да се постигне качествена услуга, разширение на мрежата и броя на абонатите.
Не, проектът за изграждане на инсинератор за отпадъци не трябва да бъде спиран. Това е нормален начин за отопление на практически всеки голям град в Европа и заедно с биомасата, слънчевата и геотермалната енергия дава сериозен принос към диверсификацията на горивната база и енергийната независимост. Важно е, разбира се, инсталацията да бъде изградена и оперирана от някой, който знае, може и ще бъде ефективно контролиран. Освен това, ако сега спрем проекта и тръгнем да го преработваме, ще загубим европейското финансиране и той вероятно няма да се случи никога.
Да, поставянето на филтри за комини на всички обществени сгради и заведенията за хранене, които използват твърди горива, трябва да се случи. Там има голямо потребление на енергия със сравнително постоянно качество на горивата и ограничен брой обекти. Ще работи.
Не, няма никакъв смисъл да слагаме филтри на всяка къща. Твърде скъпо е, твърде разнородни са горивата, иска се много и скъпа поддръжка. Няма да работи.
Не, нерегламентираното изгарянето на гуми, пластмаси, масла и всякакви други подобни „горива“ не трябва да се допуска. Не мисля, че е чак толкова трудно да се реагира навременно на сигнали.
Да, СО трябва максимално да улесни напредъка на газификацията. Газът е основният енергиен източник за отопление в развития свят, защото е чист и ефективен. България все повече получава достъп до ниските цени на световния газов пазар и българинът трябва да се възползва максимално от това.
Не, спешните мерки като приетият механизъм за реакция при пиково замърсяване на въздуха, (информация, призиви за оставяне на колите, забрани за паркиране в центъра, зелено билетче, идеи за поставяне на екостикери и ограничаване на достъпа за стари коли) не работят. Подобни мерки само поляризират обществото, а приносът на транспорта към пиковото замърсяване през зимата така или иначе не надхвърля 10%.
Да, важно е да се внедри принципа „замърсителят плаща“. Не, това не трябва да се случва на база възраст, потребление на гориво, СО2 емисии или мощност на автомобилите, защото често те не корелират с нивото на емисии на замърсители. Всяка десета кола в София видимо си пуши – такива коли просто трябва да бъдат санкционирани и спирани от движение. КАТ да си свърши работата. Освен това, системата на годишните технически прегледи не трябва да допуска коли, които не отговарят на ЕВРО стандарта си. Това ще реши в огромна степен казуса със замърсяването от транспорта.
Не, не е вярно, че общината няма как да намали трафика от личните автомобили. Елементарен пример е осигуряване на услугата "училищен автобус" - платена, разбира се.
Да, инвестициите в енергийна ефективност, изграждането на метрото и мрежата от велоалеи, обновяването на автобусния парк, миенето на улиците, залесяването, контролът на строителните дейности, безплатното паркиране и зарядните станции за електромобили, събирането на стари гуми са все дългосрочни мерки, които имат своя принос. Всичко това трябва да продължи.
Вместо заключение:
При равни физикогеографски условия, колкото по-свободни и богати (а тези два компонента почти винаги вървят заедно) са хората в една страна, толкова по-чист въздух дишат. Това е напълно логично - свободните общества най-отдавна са преминали към чиста енергия и продължават неизменно да подобряват състоянието на околната среда. Хем имат тази възможност, хем бизнесът и политиката реално отразяват изискванията на обществото.
Решението е ръст на икономическата свобода, която се изразява в следните четири измерения: върховенство на закона; ограничена намеса на държавата; регулаторна ефективност; отворени пазари.
Мнението на Боян Рашев е публикувано във "Фейсбук", препечатваме го с негово съгласие
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още съдържание последвайте страницата ни в Instagram.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!