С промени в Закона за пътищата се въвежда задължително диференциране на таксите за ползване на пътищата според екологичните характеристики на превозните средства, съобщи pariteni.bg.
Предвижда се пътните такси да се определят не само според категорията и броя оси на автомобила, но и в зависимост от общата технически допустима максимална маса, екологичната категория ЕВРО, клас емисии СО2 и специфични емисии на превозното средство. Това предвиждат промени в закона, внесени от Министерски съвет в Народното събрание.
Целта им е чрез финансови стимули, като облекчени ставки или премии, да се насърчи преминаването към по-модерни, по-екологични и нисковъглеродни превозни средства. От друга страна, по-замърсяващите автомобили ще плащат по-високи такси.
Промените целят е хармонизиране на националното с европейското законодателство.
Предвижда се и въвеждане на еднодневна винетна такса. В член 1 от Директивата за изменение на член 7а от Директива 1999/62/ЕО е указано, че, ако се прилагат такси за ползване по отношение на леките автомобили, ползването на инфраструктурата се предлага най-малко за следните периоди: ден, седмица или 10 дни, или и двете, месец или два месеца, или и двете, и година.
Предоставена е възможност държавата членка по свое усмотрение да ограничи дневната такса за ползване само до целите на транзитно преминаване, но с оглед на големия интерес на обществото и многобройните запитвания, получавани в Агенция „Пътна инфраструктура“, от физически лица и Омбудсмана на Република България е възприето решението еднодневната винетна такса да бъде въведена за всички ползватели, попадащи в приложното поле ва Закона за пътищата.
Предложеното изменение по отношение на въвеждането на еднодневната винетна такса ще влезе в сила в 6-месечен срок от обнародването на ЗИД на ЗП в „Държавен вестник“ с оглед на необходимостта от извършване на доработване на функционалностите на електронната система.
Заради промяната в тол таксите за пръв път в Закона за пътищата се въвежда понятието „Такса за инфраструктура“ - налагана с цел да се възстановят разходите, направени в държава членка, за изграждане, поддържане, експлоатация и развитие на инфраструктурата.
Определя се и понятието „Такса за задръствания“, която се налага с цел възстановяване на разходите, породени от задръстванията, и за намаляване на задръстванията.
„Такса за външни разходи“ е такса, налагана с цел да се възстановят разходите, свързани с един или повече от следните фактори:
1. замърсяване на въздуха;
2. шумово замърсяване, причинено от трафик;
3. емисии на въглероден диоксид, дължащи се на трафик.