В ъв Варна започва строителството на първата изцяло електрическа еко яхта. 9-метровият прототип ще премине ходови изпитания в края на годината, пише Maritime.bg.
Електрическата яхта има изключително стилни черти и следва да даде път за серийно производство на екологични плавателни съдове за дневни излети на море, в затворени водни басейни и по вътрешни водни пътища.
„Главната ни цел е да създадем разпознаваема марка екологични плавателни съдове, задвижвани изцяло с електричество. Дизайнът е наш, конструкцията е наша, строителството се осъществява от нас във Варна и се надяваме в бъдещ етап повечето компоненти да могат да бъдат произвеждани в България“, заяви управителят на корабостроителната компания Светослав Стоянов.
Проектният мениджър к.д.п. Андрей Станев коментира, че реализацията на яхтата става факт с активното участие на българския морски научен потенциал.
Яхта за 17 млн. евро акостира във Варна
Корпусът, силовата уредба, както и винтовете, които са от ключово значение при електрическите плавателни съдове, при които е важно да се постигне минимално съпротивление, вече са изпитани и тествани в Центъра по хидро- и аеродинамика във Варна. Мостикът също е дело на наши морски специалисти и ще се произведе тук.
За добрия престой на борда гарантира минималистичният стил на интериора, изработен от висококачествени материали. Яхтата ще бъде оборудвана със санитарен възел, отделна спалня, кухненски бокс, както и ще разполага с обособени релакс зони на носа и кърмата.
„Сред най-големите плюсове на яхтата е, че тя ще се задвижва с два азипода, което гарантира много по-лесно маневриране и буквално интуитивно управление с джойстик, а това със сигурност е удобство, което драстично ще улесни неквалифициран екипаж“, казва капитан Станев.
Плавателният съд ще предоставя абсолютно „зелена“ автономност до 4-5 часа на море при круизна скорост до 8 kn.
„Яхтата е за желаещите круиз за един ден или част от деня по вода, без непременно да имате предвид дестинация“, разяснява още Светослав Стоянов.
Плавателният съд превъзхожда конкурентите си на пазара с по-ниска цена и повече оборудване за класа си, интегрирано в изцяло алуминиев корпус и конструкция. Яхтата ще бъде оборудвана и със соларен покрив на надстройката, който осигурява зареждане на акумулаторите. Интегрираните на борда електрическите двигатели пък осигуряват обратно зареждане на акумулаторите, когато е на котва.
„Сега някои компоненти, за съжаление, се осигуряват от чужди компании. Надяваме се повече български компании да бъдат включени в бъдещия производствен цикъл, което би ни позволило драстично оптимизирането на цената при серийното производство“, заявява Стоянов.
Първата българска изцяло електрическа яхта има максимална дължина от 9 метра.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!