Ф ондация „Прознание” насърчава предприемаческия дух сред младежите в България, стимулира творческото мислене и увереността в собствените възможности. Екипът на фондацията стартира програмата „Тийноватор”, която свърза българските ученици с успешни предприемачи и бизнес ментори, за да развият умения, които не са застъпени в традиционното образование, а са ключови за успешната реализация.
Ето какво споделиха те за Vesti.bg:
- Как се зароди идеята да помогнете на учениците точно в този аспект?
- Предприемачеството е основен двигател на иновациите и икономическото развитие за всяка държава. За да се развива то успешно, трябва този начин на мислене да се зароди още в ранна възраст. И тъй като традиционната образователна система е консервативна по отношение на иновациите, са нужни практически насочени програми за учениците, които да я допълват.
Още когато стартирахме през учебната 2018-2019 г., се срещнахме със статистика, която подхрани амбициите ни, а именно – предприемаческа активност на българските младежи от 18 до 24 години беше едва 4.4%. Според Глобалния предприемачески мониторинг за 2018-2019, България е на 42-ро място по предприемаческа активност от 48 държави, участвали в изследването, едва 2.83% от младежите изучават предприемачество в училище, а едва 6% от българите участват в някаква форма на предприемаческа активност. Така се роди Тийноватор за ученици в 10-ти и 11-ти клас – програмата, която развива на предприемачеството, стартъп културата и бизнес мисленето и дава хоризонт на учениците за бъдещето.
- Трябва ли нещо, и ако да какво, да се промени в обществото ни, за да подпомогне то вашата инициатива?
Трябва обществото да има повече вкус към иновациите и желание за новото, както и активна загриженост за бъдещето. Трябва да обърне поглед към младите и да се опита да ги разбере наистина, без да слага етикети и да предполага. Всичко, което предполагате за младежите, без да ги познавате, е грешно. Също така, подценява се техния капацитет да участват активно в социалния живот дори на тази възраст.
В Тийноватор срещаме младежи, отворени към бъдещето, които са с прогресивно мислене, необременени от тежестта на политическите събития и с креативен потенциал. Защо да не ги оценим. И не на последно място – това, което нашите ментори дават със собствен пример, а именно връщане обратно към обществото – на наученото и на професионалния опит. Те постъпват много благородно, бидейки част от програмата.
- Срещате ли разбиране и помощ от страна на родителите и до колко важно е участието на семейството за вашата инициатива?
Родителите са на страната на Тийноватор. От перспективата на три реализирани години и четвърта настояща можем да кажем, че не сме имали отпор от страна на родителите. Те се съгласяват писмено в началото на годината за участието на децата си. И виждат, и оценяват промяната, която се случва благодарение на Тийноватор. Често именно контактът с менторите помага на учениците да направят избор за специалност, в която да кандидатстват след училище.
- Как и с какво биха могли да помогнат различните институции за по-добра реализация на вашата инициатива?
Институциите могат да помогнат като осигурят благоприятна среда и подкрепа за развитието на такива програми за активни и будни младежи не само в големите, но и в малките населени места. Има огромна разлика между стартъп екосистемата и икономическото развитие в София и по-малките населени места и съответно там е по-трудно да намерим ментори, но пък откриваме точните хора. Представете си всички ученици в България да имат равен достъп до предприемачеството и пряк контакт с реализирали се успешни хора в бизнеса. Подпомагането на Тийноватор е инвестиция в бъдещето на страната. Иначе имаме подкрепата на МОН, както и чудесни взаимоотношения с училищата-партньори.
- Какви трудности срещате заради пандемията от COVID-19?
- Пандемията е непоканено и нежелано събитие за целия свят, но тя отвори и някои врати. Негативната страна е намаленият жив контакт между менторите и учениците, което влияе на мотивацията на учениците, но ни мобилизира и ни кара да търсим нови начини да поддържаме и развиваме нашата общност. Позитивният ефект е че онлайн средата ни позволи да отворим Тийноватор за цялата страна.
Тийноватор 4 има стартъп клубове в София, Варна, Пловдив, Стара Загора, Враца, Своге, Карнобат, Добрич, Русе, Плевен, както и отделни участници от Бургас, Елена, Ямбол, Троян, Харманли, Благоевград, Сливница, Кюстендил, Монтана, Чирпан, Златоград, Разград, Якоруда и др., групирани в смесени онлайн отбори. Въпреки пандемията вече втора година откакто сме в нея, успяваме да организираме Финалното състезание на открито и това е празник за учениците и менторите.
- Можете ли да адаптирате вашата инициатива за условията на социална изолация заради пандемията от COVID-19?
Успешно го направихме още миналата година, като онлайн средата ни позволи да включим ученици извън училищата, с които работехме дотогава. Тази година имаме рекорден ръст в броя на записалите се – 420 ученици и 60 ментори в цялата страна. Поради липса на бюджет и друг ресурс това не би било възможно извън пандемичната обстановка. Срещите на стартъп клубовете между менторите и учениците се състоят всяка седмица в онлайн среда. Имаме 30 клуба, които работят с 60 ментори, като на всеки клуб се падат по двама ментори.
- Коя е най-голямата ви цел, свързана с тази инициатива, която мечтаете да видите реализирана?
Тийноватор да достигне до всяка точка в България и да осигури равен достъп за всички желаещи да участват млади хора. Повече успешни стартъп идеи на Финала и повече реализирани проекти. Бизнес със световен мащаб, който е тръгнал от Тийноватор. Тийноватор извън България.
Можете да гласувате за финалистите на ПРОМЯНАТА на www.nova.bg/promyanata
ПРОМЯНАТА е най-голямата социално отговорна инициатива на Нова Броудкастинг Груп, която се осъществява за осма поредна година в партньорство с фондация Reach for Change България. Тя цели да подобри трайно живота на децата и младежите в България, като открива мотивирани социални предприемачи и им помага да реализират по устойчив начин идеите си за по-доброто и сигурно бъдеще на българските деца. От 2014 г. досега ПРОМЯНАТА помогна на над 200 000 деца и младежи от цялата страна, а Нова Броудкастинг Груп инвестира над 190 000 лв. в инициативата всяка година.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!