В ъоръжените сили да участват в акции по предотвратяване на тероризъм и да имат някои от полицейските правомощия, предвидени в закона за МВР. Това предвижда одобреният днес от парламента на първо четене закон за противодействие на тероризма.
Проектът, внесен от Министерския съвет, предвижда още при данни за конкретна заплаха да бъдат ограничавани определени граждански права и свободи.
Текстовете подкрепиха 133 депутати, против бяха петима, 14 се въздържаха.
При участие по предотвратяване на тероризъм и преодоляване на последствия, военните ще могат да извършват проверки на лични вещи, проверки за установяване на самоличност, обиски, задържане на лице, използване на физическа сила, помощни средства и оръжие, когато това е абсолютно необходимо.
При провеждането на антитерористична операция се прилагат временни мерки и ограничения по отношение на определени права и свободи,
реши НС.
Превантивни мерки ще се налагат от председателя на ДАНС или от главния секретар на МВР. Изрично е предвидено те да са за срок до 6 месеца, като заповедите за налагането им, които по същество се явяват принудителни административни мерки, подлежат на незабавно изпълнение, но могат да се обжалват пред ВАС.
Предприятията, предоставящи обществени електронни мрежи и/или услуги, се задължават да дават незабавно достъп до трафичните данни въз основа на искане на съответния ръководител на службите. Данните ще се унищожават от структурите, ако в срок от 24 часа бъде постановен отказ от компетентния орган, за което се уведомява незабавно операторът.
Операторите нямат право да регистрират и/или активират на името на един потребител повече от 10 предплатени телефонни номера.
Предвидено е министърът на вътрешните работи със заповед да определя нивото на заплаха
и степента на готовност, в която следва да преминат министерствата, ведомствата, областни и общински администрации и обекти.
В законопроекта е разписано финансовите средства за осигуряване дейностите за изпълнение на задачи във връзка с противодействие на тероризма и за допълнително привлечените сили при антитерористична операция или при извънредно положение да бъдат предвидени в Закона за държавния бюджет и да се предоставят с акт на МС.
При терористичен акт, от който са настъпили смърт или увреждане на здравето на мнозина, имуществени вреди или вреди за икономиката в особено големи размери, значителни последици за околната среда,
ще може да се обявява извънредно положение.
Предвидено е и право на обезщетение на пострадалите.
За противодействие на престъпността, предотвратяване на терористичните действия и ограничаване на нелегалната миграция в закона за МВР се създава правна възможност служители в държавни органи и юридически лица да могат да стават "служители на прикритие на МВР". Подобна хипотеза има и за служители на ДАНС.
Законопроектът задължава правителството да приеме Национален план за противодействие на тероризма.
Министърът на вътрешните работи Румяна Бъчварова обясни, че в закона за СРС е предвидено удължаване на сроковете на прилагането им с цел предотвратяване на терористична дейност и миграция.
Антитерористичният закон в доста добра степен балансира специалните мерки, които предлагаме, и защитата правата на гражданите,
подчерта тя. Важно е, отбеляза министърът, че са включени мерки, насочени към предотвратяване на тероризъм и спазване на задълженията по отношение на основните права и свободи.
Председателят на ПГ на ГЕРБ Цветан Цветанов обясни, че ограничителните мерки ще са само по изключение.
Атанас Атанасов от Реформаторския блок определи като опасно разписаното изключително правомощие на министъра на вътрешните работи еднолично да въвежда извънредно положение под формата на антитерористична операция. По конституция такива права имат НС и президентът, поясни депутатът.
На ДАНС се дават полицейски функции, а агенцията е аналитична структура, разкритикува още текстовете той. Колегата му Димитър Делчев посочи, че няма определен краен срок до кога може да е в сила извънредното положение.
ДПС има съмнения за евентуална злоупотреба с правата на българските граждани, но подкрепя закона
ато цяло. Потенциалната опасност от тероризъм е по-скоро в гетата, а не в исляма, става въпрос за маргинални елементи, които лесно се поддават на внушения, подчерта Янко Янков.
Димитър Дъбов от БСП аргументира вота "въздържал се" на левицата с липсата на дефиниция на тероризма. Налице, според социалистите, е и фаворизиране на МВР, и омаловажаване на останалите антитерористични структури.
Съпредседателят на Патриотичния фронт Красимир Каракачанов подчерта, че само с един закон и поправки в няколко други нещата няма да бъдат решени. Предпочитам да слушам за съдебни процеси срещу служители, превишили правата си по този закон, отколкото за погребения, в резултат на терористични атаки, защити предвидените мерки той.
АБВ има резерви към понятието "обосновано предположение"
за заплаха. Смущаващо е, че в борбата с тероризма БА по начало се подчинява на закона за отбраната, но в този случай й се прехвърлят отговорности и задължения по закона за МВР, които не са й присъщи, и това трябва внимателно да се прецизира, каза Михо Михов.
Какви са антитерористичните закони по света - вижте във видеото:
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!