З аседналият кораб край Камен бряг не може да бъде спасен. Състоянието на плавателния съд е изключително компрометирано и той вече се води за потънало имущество. Това стана ясно от направените днес огледи от водолази, които се качиха и на борда на кораба.
Направените снимки и видео от огледа днес показват, че машинното отделение е затопено, тъй като външните врати не са били херметически затворени, заяви директорът на Морска администрация капитан Венцислав Иванов, цитиран от БНР.
Не са били взети и допълнителните документи. В следващите дни се очаква корабособственикът да обяви, че изоставя кораба или че предприема някакви други действия. Към момента не може да се определи състоянието на товара.
Разглеждат се няколко хипотези за погубване на товара - чрез измиване от морето, разпад на място или депониране на определени места, ако отварянето на люковете не бъде възможно, като те ще бъдат обсъдени с МОСВ. По думите на капитан Иванов до началото на ноември месец едва ли ще се пристъпи към каквито и да било действия по претоварването на кораба.
По-рано днес следовател от Националната следствена служба потвърди, че заспиване на вахтения е сред версиите за инцидента.
"Вина със сигурност носят 2 човека, срещу които има обвинение. Според досега събраните доказателства става въпрос за заспиване на вахтения в рамките на 15-20 минути, което е довело до засядането на кораба. Преди брега е трябвало корабът да завие наляво, но е продължил направо", обясни пред NOVA следовател Иво Ангелов.
Следователите имат и съмнения за унищожаване или манипулиране на част от документацията на кораба. Ангелов похвали колегите си от следствения отдел в Добрич за свършената работа дотук. А екипът от НСлС още днес ще направи опит да се качи на борда.
"Има документи, които ни интересуват. Тях ще ги вземем", обясни Иво Ангелов. И допълни, че ще се проверяват камерите и дали има унищожени записи.
"Действията на екипажа ни водят до това да мислим, че нещо не е както трябва", каза Ангелов.
Екипът на НСлС ще се качи при първа възможност на кораба, когато времето го позволява.
"Ще влизат в трюмовете, в машинното помещение, ще се проверява има ли манипулация в навигацията", обясни следователят.
Ще бъдат проверявани и действията на Морска администрация. От НСлС са на място със собствена лаборатория, защото искат да проверят и за замърсяване на водите.
"Длъжни сме да проверим резултатите, затова сме с наша лаборатория", каза Ангелов.
Освен това има съмнения, че в товара има още нещо, освен декларираното.
"Първо искаме да ги проверим, след това може да се окаже, че съмненията ни са неоснователни", каза Ангелов.
Междувременно от екоминистерството съобщиха, че са направени анализи по биологични елементи за качество
– фитопланктон (развитие на водорасли) и хлорофил–а, които до момента потвърждават екологична оценка за "умерено състояние" на крайбрежните води, където се намира заседналият плавателен съд, посочват от МОСВ.
Резултатите от пробите показват стабилност в стойностите на наблюдаваните показатели като pH, соленост, разтворен кислород, наситеност с кислород, амониев азот, нитритен азот и нитратен азот.
Водните проби за амониев азот, взети в близост до кораба, също показват близки стойности. Потвърждава се отчитаната и до момента тенденция за задържане на стойностите на наблюдаваните показатели.
В непосредствена близост до заседналия кораб, освен ежедневно следените показатели, е проведено и изследване на водите за съдържание на тежки метали – желязо, манган, цинк, олово, кадмий, никел, общ хром. Отчетените резултати по всеки от анализираните метали са под границите на стандартите за качество на околната среда, което е индикация, че водите около кораба не са замърсени с метални соли.
От МОСВ са предприети и действия за възлагане на пълен анализ на товара на кораба. Резултатите от анализа на пробата потвърждават, че товарът е чист карбамид, което напълно отговаря на предоставения информационен лист за безопасност на товара.
Допълнителният площен мониторинг, разработен съвместно с експерти от Института по океанология към БАН, е проведен въпреки сложната метеорологична обстановка. Подбраните 7 пункта в района южно и югоизточно от кораба "Вера Су" са съобразени с посоката на преобладаващото морско течение.
Разположението на пунктовете позволява проследяване на потенциално въздействие върху морската околна среда в по-дългосрочен план чрез провеждане на периодични моделирани изследвания на крайбрежните морски води, пишат още от Министерството на околната среда.
От ведомството посочват още, че продължават всекидневно да следят състоянието на водите в Черно море в непосредствена близост до заседналия кораб и остават в готовност за съдействие по време на следваща операция по разтоварване на кораба.
Търговският кораб "Вера Су" заседна на 20 септември край бреговете на Яйлата, до каварненското село Камен бряг. Корабът плава под панамски флаг и превозва торове. Екипажът от деветима души напусна плавателния съд на 6 октомври по искане на капитана.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!