„Не вярвам корабът „Вежен” да е скъсал нарочно кабела в Балтийско море. Нямат интерес нито капитанът, нито екипажът, нито корабособствениците да извършат такова престъпление”. Това заяви в студиото на NOVA кап. Васил Данов, който е член на ръководството на Атлантическия съвет на България. Коментарът му е по повод задържания български плавателен съд от шведските власти по подозрение в саботаж. Корабът плава под малтийски флаг, но екипажът е български.
„Би трябвало от Българския морски флот да дадат по-кратко сведение за случилото се. Тези обяснения от кап. Калчев звучат малко неубедително”, смята експертът. По думите му съвременната техника ограничава до минимум подобни инциденти. „Корабът е построен в Китай през 2022 г. Той е съвършено нов – с доста добри електроника и автоматика. Подобно елементарно изпускане на котвата в лошо време е почти изключено при наличието на сериозна техника и такъв добър команден състав”, каза още кап. Данов.
Часове след като Швеция задържа кораба, шефът на БМФ даде брифинг, на който обясни как заради силна буря една от котвите на плавателния съд „изтекла” и вероятно именно тя е скъсала кабела.
„Няма как да не се чуе това. Котвата „гърми”, когато „изтича”. Екипажът би трябвало да го види”, подчерта експертът. „Корабът е 32 тона. Няма как вълните да го подмятат”, допълни той. По думите му вълна с височина 1-1.5 м не е опасна за подобен плавателен съд. Кап. Данов обаче не виждал умисъл в действията на екипажа на кораба, а по-скоро грешка или небрежност.
„Ако бъде доказана умисъл, виновните могат да получат много високи присъди. Зависи от законодателството, но обвиненията могат да са в саботаж и тероризъм”, заяви членът на ръководството на Атлантическия съвет на България.
Аналена Бербок за инцидента в Балтийско море: Това не може да е случайност
Световни медии и политици също следят разследването около кораба „Вежен“ и повредения кабел в Балтийско море. Те припомнят, че това не първият подобен инцидент в последните месеци.
Кореспондентът на NOVA в Германия Натали Пашева разказва как войната в Украйна превърна Балтийско море в зоната с най-много предполагаеми саботажи. На него имат излаз 9 държави. 8 от тях са членки на НАТО. Според експерти то е едно от най-натоварените морета в света.
Водите „се разбушуваха” през 2022 година. През февруари тогава избухна войната в Украйна, а пък през септември имаше взривове по „Северен поток”. През последните месеци обаче инцидентите със скъсани кабели зачистиха страшно много.
През октомври 2024 година товарен кораб от Русия прави странни маневри в морето. Тогава експерти се обединиха около тезата, че всъщност те могат да бъдат следствие на това, че плавателният съд опитва да събира информация.
Капитан Димитров: Никой не би хвърлил котва, там където е забранено
Само месец по-късно – през ноември 2024 г., са повредени оптични кабели между Швеция и Латвия и между Финландия и Германия. Според източници на сигурността, китайски кораб за насипни товари е отговорен за прерязването на кабелите.
На 25 декември миналата година танкерът Eagle S поврежда захранващ кабел между Естония и Финландия. За него се знае, че той е превозвал руски петрол и плава под флага на островите Кук. Според Европейския съюз е част от „сенчестия флот” на Русия. Според НАТО той отговаря на всички характеристики на флота.
Смята се, че Балтийско море е най-важният търговски път за руски петрол. Именно заради това случая и нашия кораб сдоби толкова широка популярност.
Припомняме, че българският плавателен „Вежен“ съд беше задържан от шведските власти по подозрение в саботаж. Става дума за скъсан оптичен кабел между Латвия и Швеция, който според властите там е повреден именно от този морски съд. Формално, корабът е под малтийски флаг, но командният му екипаж е български, както и собствеността. Изпълнителният директор на „Параходство Български Морски Флот” категорично отхвърли твърденията за саботаж и е на мнение, че става въпрос за случаен инцидент, причинен заради лошото време.
Целия разговор гледайте във видеото.
Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!