Б лизо 2,5 млрд. лв. са дадени за прикрито строителство. Това обяви финансовият министър Асен Василев на извънреден брифинг.
Комисия от експерти на Министерството на регионалното развитие и благоустройството и Министерството на финансите е прегледала 34 рамкови договора, подписвани между 2018-2020. Предмет на договорите бил текущ ремонт и поддръжка, предава NOVA.
„Това значи отстраняване на повреди, зимно прочистване, разчистване след катастрофи. Текущ ремонт и поддръжка не изисква одобрени инвестиционни проекти, не изисква надзор, не минава през комисия. Текущ ремонт и поддръжка не се приема за строителство. А за текущ ремонт не се дава и гаранция. Около 1000 на брой са направените възлагания по тези процедури, на стойност над 3,419 милиарда”, обясни Василев.
Караджов: Петков пусна сензационна лъжа
„От 3,419 милиарда – 1 милиард са за текущ ремонт и поддръжка, над 2,462 милиарда са прикрито строителство, което е възложено без одобрени инвестиционни проекти, без строителен надзор, без актове и протоколи, без комисия, която да приеме качеството. Това строителство е без гаранция”, заяви Василев.
„Ако АПИ се беше придържала към текущ ремонт, нямаше да сме във финансовия казус, в който сме в момента. Нарушението на Закона за обществените поръчки се дължи изцяло на прикрито строителство. Става въпрос за почти 2,5 милиарда”, каза Василев.
„79% от допълнителните извънредни задания са инвестиционно проектиране, основен ремонт и реконструкция, които изискват оценка за съответствие, инвестиционни проекти, разрешение за строежи, надзор, гаранция. Реално 80% от направените възлагания ги нямат, а би следвало да ги имат. Тези отсечки са незаконни строежи, по смисъла на Закона за устройство на територията. Те представляват неправомерна държавна помощ, тъй като са възложени на неконкурентен принцип”, смята Василев.
Петков: Темата за РСМ се използва за отвличане на общественото внимание
„Някои практики са меко казано „скандални”, продължи финансовият министър.
Той даде пример с отсечка от път край Смолян. Става въпрос за превантивен ремонт на път, на стойност над 45 милиона лева.
„Строителството е възложено на 28 август 2020 г., а проектирането на 5 ноември 2020 г. Явно някой е ползвал машина на времето, след като е възложено проектирането около 2 месеца и половина по-късно и с машина на времето сме се върнали 3 месеца, за да възложим проекта с точност до стотинка”, поясни Василев.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!