М инистерството на транспорта и съобщенията работи по ускоряване на всички проекти, свързани с целите на зеления и цифров преход. Това каза зам.- министърът на транспорта Димитър Недялков по време на дискусия, организирана от Русенския университет „Ангел Кънчев“, съобщиха от пресцентъра на ведомството.
Недялков посочи, че общият бюджет на европрограмата „Транспортна свързаност“ за целия период от 2021 - 2027 г. е 3.718 млрд. лв. Средствата ще бъдат използвани основно за развитие на железопътната и пътната инфраструктура по Трансевропейската транспортна мрежа (TEN-T), внедряване на интелигентни транспортни системи, насърчаване на интермодалността и изграждане на инфраструктура за алтернативни горива.
Предвидено е с 40 млн. евро да бъдат изградени 160 зарядни станции за алтернативни горива по републиканската пътна мрежа и четири в пристанищата за обществен транспорт с национално значение.
По Националния план за възстановяване и устойчивост (НПВУ) са планирани инвестиции за закупуването на седем двуетажни и 35 едноетажни електрически мотрисни влака, 20 едноетажни пуш-пул състава, 18 електрически маневрени локомотива, както и доставката на бордово оборудване за 108 електрически локомотива и мотрисни влака. По думите на зам.-министъра, след преглед се е оказало, че в обществените поръчки за нов подвижен състав са допуснати съществени пропуски и се е наложило те да бъдат спрени. Планира се до края на юли поръчките да стартират отново. Спирането стана с решение на министъра на транспорта Георги Гвоздейков в края на юни. Според Гвоздейков предишният екип на министерството е допуснал няколко съществени порока в процедурите, а именно - не е извършена задължителната процедура за предварителен контрол, която се прави от Министерството на финансите съгласно изискванията на НПВУ, предвиденият механизъм за ремонт е рисков и нецелесъобразен, а изискванията към 18-те маневрени локомотива са необосновано завишени.
Димитър Недялков каза още, че със средства по Плана ще се внедри Европейска система за управление на железопътния трафик (ERTMS Ниво 2) в жп участъка Русе – Каспичан. Отново със средства по Плана до средата на 2026 г. трябва да се изгради Интермодален терминал в Русе. Вече е стартирана обществената поръчка и се очаква до септември да има избран изпълнител. Индикативната стойност на проекта е 54 млн. лв.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!