П оех ангажимент и създадох комисия по качеството, която прави проверки на пътищата в гаранция. Вече имам доклад, в който от 61 пътя на практика 81% са с дефекти.
Заварих едно състояние, в което качеството не беше на дневен ред. Това заяви министърът на регионалното развитие Десислава Терзиева по радио "Дарик".
Тя отбеляза, че сега течащите тунели на АМ "Люлин" се ремонтират за 250 хил. лв.
Министър Терзиева отбеляза още, че 35% от републиканската пътна мрежа е в окаяно състояние. Според нея държавата трябва да започне нова политика и всяка година да инвестира в поддръжката на по- малките пътища.
"Написали сме програма, така че от следващата година да започнат да се инвестират определени средства, съобразно наличните бюджетни средства. Освен това по ОП "Региони в растеж" успяхме да договорим на експертно ниво около 170 млн. евро за изграждането на пътища от втори и трети клас", изтъкна министърът.
На въпрос за пътя до Рилския манастир, Десислава Терзиева подчерта, че има направена процедура за определяне на проектант и догодина по новата оперативна програма трябва да започне изграждането.
"АМ "Хемус" е в приоритетите на правителството. Тя е записана в индикативните проекти по ОП "Транспорт", каза министър Терзиева.
Тя обясни, че АМ "Струма" трябва да се построи задължително през следващия планов период, защото това е условие на ЕК.
Стойността й е около 750 млн. евро, което на практика е цялата сума на оперативната програма.
"С министъра на транспорта сме предложили съфинансирането от страна на България да се увеличи като проценти, което ще даде възможност през следващия период да се инвестира в повече проекти", каза министър Терзиева и подчерта, че това трябва да бъде в рамките на бюджетните възможности.
По думите й няма начин да не се изгражда тунелът на АМ "Струма", защото е свързано с екологичното равновесие в региона.
"Начертахме още през юни спешен план за спасяването на АМ Марица, тъй като работите бяха изцяло спрени", каза още министърът на регионалното развитие. В отговор на въпрос на водещия, Терзиева обясни, че търгът за Западната дъга на София беше отменен от АПИ, тъй като кандидатът беше останал само един и ще започне нов търг.
Тя добави, че финансиране и време за изграждането на дъгата има. "Тунелът под Шипка също е приоритетен проект и е свързан с проекта за обходен път на Габрово. Никой никога не е казвал, че тунелът е изваден от някакъв списък – напротив – той е в индикативния списък на ОП "Транспорт", категорична беше министър Терзиева. Тя обясни, че за изграждането на тунела ще се необходими 80 млн. евро.
"Трябва да имаме интегриран подход в инвестирането в отделните общини, като не става дума само за европейските, но и за бюджетните средства. Европейските средства са допълващи.
Трябва да гоним такъв икономически растеж, за да може един ден и за нас парите от ЕК да са допълващи", каза още министър Десислава Терзиева. Тя добави, че се разработва специална стратегия за северозападния регион, която е свързана точно с интегрирания начин на разходване на средствата.
По отношение на зимното почистване министърът каза, че АПИ е отделила 60 млн.лв., но това не означава, че всички пари трябва да се похарчат за тази цел. Ако останат средства, те ще бъдат предвидени за рехабилитация на пътища.
"Парите ще се разходват под строг контрол. Създали сме стройна организация", каза министърът.
На въпрос за санирането тя изтъкна, че се работи по създаването на по- достъпен начин за участие на гражданите в проектите. Според министъра проблемите при санирането са предимно бюрократични.
Във връзка с проблемите с водоснабдяването министър Терзиева подчерта, че през 2009 г. предишното правителство е спряло много водни проекти.
"Тогава бюджетът е бил друг и е имало възможност да бъдат довършени проектите. Сега те са замразени и няма как с наличния бюджет да се довършат", каза министърът.
Терзиева изтъкна, че е необходимо да се започне реформата във ВиК сектора. "Направили сме програма на обща стойност 35 млн. лв. за борба с безводието за следващата година", каза тя.
Помолена да коментира отхвърления вот на недоверие, министър Терзиева каза, че мотивите на опозицията са били несъстоятелни констатации.
"Статистиката показва, че след 2009 г. по основни показатели за развитие различията между регионите в България са се задълбочили.
Това е резултат не само от глобалната криза, но и от водената политики. В София са се наливали огромни инвестиции и в големите инфраструктурни обектни, но е имало нулева политика по отношение на малкия и средния бизнес, икономическия растеж и създаването на работни места. Няма как за няколко месеца сегашното правителство да е задълбочило различията между регионите", каза министър Терзиева.
Тя отбеляза, че е заварила ОП "Регионално развитие" с риск от загуба на повече от 260 млн.лв., като този риск е бил ясен още в края на миналата година, но не са били предприети никакви мерки.
"Наложи се за четири месеца да реагираме много бързо, да преправим апликационните форми на два големи проекта. Според мен свършихме доста работа, за да намалим риска от загуба на пари", каза министърът.
Терзиева отбеляза още, че бившите управляващи са си сложили розови очила и са имали свръхочакване за парите, които ще дойдат от Европа.
"За последните няколко години нищо не е направено по въпроса с бежанците.
Сега правителството е изправено пред много трудна задача - за няколко месеца да реши неща, които е трябвало да се решават няколко години по- рано", отговори министър Терзиева на въпрос на водещия.
По отношение на продажбата на земеделска земя на чужденци тя изтъкна: "При тези пустеещи земи, ако има хора, които искат да инвестират и да създадат с това работни места, защо не?".
Според Десислава Терзиева администрацията в държавата трябва да се оптимизира. "През последните години са назначени 7000 държавни служители – такава е равносметката при предишното правителство", отбеляза тя.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!