И ван Атанасов и Яна Аврамова създават „Монети Академия“, за да подобрят едно от важните житейски умения на българските деца и младежи – финансовата им грамотност. Иван е финансист с над 20 годишен опит в сферата на финансовите и банковите услуги. Идеята за създаването на „Монети Академия” се заражда, когато Иван започва разговора за парите и финансите с големия си син. Яна Аврамова се присъединява към Иван, вдъхновена от мисията за създаването на едно по-грамотно поколение, което знае как да борави правилно с парите си. Яна е акредитиран Лайф и Екзекютив Коуч с над 10 години опит в областта на иновациите, образованието и личностното развитие и 9 години мениджърски опит.
Ето какво споделиха те за Vesti.bg:
- Как се зароди идеята да помогнете на децата точно в този аспект?
- Като родители, колкото повече децата ни растяха, толкова по-често се сблъсквахме с предизвикателството да обясняваме за парите. Всичко започва, когато детето не може да приеме „не“ за отговор и отвръща с лудо тръшкане по пода на магазина. Или пък, когато кажеш, че не сме планирали да купим този огромен мечок днес, детето да предложи да изтеглим пари от банкомата, сякаш това е някаква вълшебна машина. Впоследствие идват трудностите с разпределяне на домакински отговорности, изграждането на ежедневни навици, както и на добронамереното разглезване от страна на бабите и дядовците, които в наше време не са толкова активни и компенсират или с парички или с подаръци.
А за нас родителите, също е предизвикателство как да подхванем темата за парите, тъй като никой не ни е учил на финансова грамотност. С други думи, идеята се породи от лична нужда и прерастна в мисия да помагаме на възможно най-много родители и деца с продукти за финансова грамотност. Колкото повече помагаме, толкова повече учим и ние нови финансови знания и помагаме на себе си и на нашите семейства.
- Трябва ли нещо, и ако да какво, да се промени в обществото ни, за да подпомогне то вашата инициатива?
- За съжаление в България, много хора имат негативни вярвания свързани с парите и без да осъзнават прехвърлят тези вярвания и към децата. Това пречи да се осъзнае, че парите сами по себе си не са нито добри, нито лоши. Парите са вид енергия и средство да постигнем една или друга цел. Когато сме финансово грамотни и знаем как да управляваме парите правилно, можем да се фокусираме върху наистина важните неща: здраве, приятели, семейство.
Не на последно място, е много важно да се осъзнае, че чрез обучението по финансова грамотност децата развиват дисциплина и отговорност към себе си и околните, както и усвояват полезни финансови навици като спестяване, бюджетиране и разумно харчене, които ще им дадат възможност да имат по-добър и успешен живот.
- Срещате ли разбиране и помощ от страна на родителите и до колко важно е участието на семейството за вашата инициатива?
Има много родители, които като нас, са осъзнали наболялата нужда от развиването на финансова грамотност у децата. Те търсят всякакви възможни инструменти и подходи, които да използват. Въпреки, че инициативата ни е за въвеждане на финансовата грамотност в училищата, вярваме че родителите са ключов фактор в усвояването на основните знания за парите. Затова създаваме и продукти, които са фокусирани върху децата и техните родители и целят да дадат нужните подходи, за да се започне разговора за парите вкъщи. Повечето деца имат повече респект от учителите, но основите е най-добре да се поставят колкото се може по-рано в семейната среда.
- Как и с какво биха могли да помогнат различните институции за по-добра реализация на вашата инициатива?
- За да бъдем максимално полезни, за нас е от изключителна важност да изградим устойчива екосистема от съмишленици и партньори. Надяваме се различните институции да бъдат част от тази екосистема, както и да се включат с техни експерти и специалисти в нея. Колкото по-голяма и хетерогенна е тя, толкова по-значителна ще бъде промяната, която ще постигнем. В момента са добре дошли да се присъединят към нас педагози, учители, обучители, финансисти, хора от бизнеса, както и родители.
- Какви трудности срещате заради пандемията от COVID-19?
- Ние започнахме реализирането на идеята малко преди COVID и всъщност сме свикнали с новата дигитална действителност. Дори може да кажем, че дигиталното общуване за нас имаше предимства – като по-лесен достъп до среща с ключови експерти, съмишленици в България и чужбина. Повечето прекарано време с децата ни и техните връстници ни помогна да разберем и напълно да осъзнаем огромната нужда от финансово образование от ранна детска възраст. В момента, поради намаленият внос от Китай има затруднение с печатниците и нужните материали за новите ни обучителни комплекти, но вярваме, че това е преходно.
- Можете ли да адаптирате вашата инициатива за условията на социална изолация заради пандемията от COVID-19?
- Нашата инициатива е замислена, така че да не се влияе от пандемичните условия. Мисията ни е да разработим онлайн решение за всички училища, което да предоставя персонализиран достъп на всеки ученик и той или тя да може да се възползва от платформата – да решава предизвикателства, интерактивни тестове и игри, вкъщи или в училище. Всичко ще е замислено така, че да бъде интересно и желано от децата и постигнатите резултати ще могат да се обсъждат в класната стая – присъствено или виртуално.
- Коя е най-голямата ви цел, свързана с тази инициатива, която мечтаете да видите реализирана?
- Мечтаем да видим финансовата грамотност като отделен предмет или част от съществуващ предмет в училищата – от първи до дванадесети клас. В рамките на инициативата ни за разработването на онлайн игрова образователна платформа за финансова грамотност, мечтаем да видим разработени програми за всяка възраст, както и възможността непрестанно да може да се добавят повече предизвикателства и игри, така че освен да се забавляват – децата и младежите да учат и развиват себе си и силните си качества.
Можете да гласувате за финалистите на ПРОМЯНАТА на www.nova.bg/promyanata
ПРОМЯНАТА е най-голямата социално отговорна инициатива на Нова Броудкастинг Груп, която се осъществява за осма поредна година в партньорство с фондация Reach for Change България. Тя цели да подобри трайно живота на децата и младежите в България, като открива мотивирани социални предприемачи и им помага да реализират по устойчив начин идеите си за по-доброто и сигурно бъдеще на българските деца. От 2014 г. досега ПРОМЯНАТА помогна на над 200 000 деца и младежи от цялата страна, а Нова Броудкастинг Груп инвестира над 190 000 лв. в инициативата всяка година.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!