П отребителите на Търговския регистър и регистъра на юридическите лицa с нестопанска цел вече могат го да ползват, но само за справки на фирми по т.нар. ЕИК номер.
Възможни ще бъдат само електронните справки. Според Агенцията по вписванията, сривът в базата данни се дължи не на хакерска атака, а на технически проблем.
От страницата си в Интернет, Агенцията по вписванията се извинява на граждани и юридически лица за причиненото неудобство.
Заради срива в регистъра, от петък насам никой не може да регистрира нова фирма, да впише промени в управлението или собствеността на дружество или просто да направи справка. От Агенцията по вписванията уведомиха за проблема министъра на правосъдието, който на свой ред е сезирал прокуратурата, ДАНС и МВР.
Приложен е авариен План за действие за възстановяване на пълната функционалност на регистъра.
От Агенцията по вписванията обявиха, че за отстраняването на проблема незабавно са ангажирани екипи на всички поддържащи фирми, IT експерти от Агенция по вписванията, както и от други държавни ведомства.
Всички останали регистри на Агенция по вписванията са достъпни и функционират нормално.
Какво може да причини срива в Търговския регистър
"Възобновено е актуалното състояние, тоест може да се възобнови търговският оборот, но липсват данните, досиетата, документите. Липсата на данни досега блокира напълно търговския оборот", каза в предаването "Преди всички" адвокат Грета Ганева. Тя допълни, че рисковете за сделките през дните, в които регистърът не работеше, са много сериозни, защото те са били сключвани "изцяло на доверие".
Хакнаха сайта на МОН с фесове и Кунева
Хакнаха профила на Бойко Борисов във „Фейсбук“
Липсата на данни към този момент според юриста повдига много въпроси. Ганева изрази притесненията си за базата данни на всички юридическите лица в страната:
"Безпомощността на институциите до този момент някак подсилва съмнението, че няма гаранция за данните на юридическите лица в България. Това е въпрос, свързан с контрола върху тези данни и свързаните с тях процеси, включително процесите на управление."
Без да създавам някаква паника, считам, че институциите трябва да действат в условия на криза, подчерта Грета Ганева.
Достъпът до актуалното състояние в момента осигурява прозрачност на търговския оборот, смята IT специалистът Божидар Божанов. Разглеждайки хипотезата за изгубени данни, той посочи, че в IT поддръжката е задължително да имаш актуално копие на данните, валидно към предния ден. "Не е нормално да няма back up - най-естественото нещо", допълни Божанов.
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още актуални новини и любопитно съдържание от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!