Турските превозвачи заплашиха да затворят напълно границата
Източник: БГНЕС
65

Т урски шофьори заплашиха, че ще спрат движението и на коли и автобуси през ГКПП Капитан Андреево, ако до полунощ не бъде прекратена блокадата, наложена от българските превозвачи.

Опашката от товарни автомобили на граничния пункт вече е близо 15 км. Блокиран е и ГКПП Лесово

Над 100 представители на малки транспортни фирми от Югоизточна България спряха преминаването на всички тежкотоварни автомобили през пункта в понеделник като ответна реакция на турските митничари, които спряха обработката на документи на български тирове. 

Следобед към мястото замина зам.-министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Антон Гинев, съобщиха от Министерството на транспорта информационните технологии и съобщенията.

Гинев ще обсъди на място различни варианти за решаване на затрудненията на превозвачите.

Пред БНТ вицепремиерът Даниела Бобева съобщи, че в понеделник ще има среща на министрите на транспорта на двете страни. България е готова дори на компромис, за да се реши по-бързо проблемът, каза тя.

Бобева каза, че през нощта България ще предостави на Турция половината от предварителната квота разрешителни и се очаква границата да бъде отворена.

Изпълнителният директор на турската автомобилна асоциация Фатих Шенер каза, че превозваческата криза е

засегнала много сериозно турския износ.

Блокирането на ГКПП Капъкуле, откъдето минава по-голямата част от турския износ за Европа, забавя турския износ. Забавянето засега е с около 1000 тира дневно, каза Шенер.

Той призова страните "спешно да направят каквото е необходимо за нормализиране на превозите през турско-българската граница".

Според Шенер Турция и България досега са осигурявали насрещно разрешителните за превозите, но сега в случая ставало дума за

"заплаха, шантаж" от българска страна.

"България не издаде достатъчно разрешителни за транзитните превози на турските тирове, за да минават през България на път за Европа. За първото полугодие трябваше да издаде 125 хил. транзитни разрешителни, но издаде само 5000, и използва това като шантаж. Турското министерство на транспорта, корабоплаването и съобщенията настоява да бъдат издадени договорените транзитни разрешителни, защото има споразумение, което е подписано от транспортните министри на двете страни, и трябва да бъде спазено. Но след като не бе спазено, двете страни взаимно затвориха границите на 30 януари", казва той.

Развитието на турската икономика се базира на износа за Близкия изток, Африка, Средна Азия, но в голяма степен и за Европа, поради което износът за Европа е особено важен. Той минава през две държави – България и Гърция. След като България затвори Капъкуле, Турция трябваше да пренасочи тировете към Ипсала на границата с Гърция. Но капацитетът на Ипсала е много ограничен, инфраструктурата там не е добра. Ако през Капъкуле преминават по 300-400 тира дневно, през Ипсала минават едва 50 или 60 тира. След преговори с гръцката страна пропускателният капацитет на Ипсала е бил увеличен на 100-150 тира дневно, но въпреки това са се натрупали опашки, дълги десетки километри.

Турската страна работи и върху други

алтернативни модели за заобикаляне на превозите през България,

но за разработката им се иска време. Турция има опит от кризата със Сирия, когато спешно пусна транспортна линия през Египет за страните от Залива и сега обмисля подобен вариант и за превозите през България.

Друга страна на кризата на турско-българската граница е Европа. Турските транспортни власти подчертават, че проблемите с разрешителните започнали след като България бе приета в ЕС. "Българските превозвачи сега искат дял от тортата (която е на стойност между 500 млн. и 750 млн.евро) на турските тирове за европейските пазари", заяви турският министър на транспорта, морската администрация и съобщенията Лютфи Елван.

Европейските браншови институции трябва да окажат натиск върху България,

смятат турските транспортни власти, тъй като проблемът засяга и европейските страни, главно Германия. По официални данни около 29 на сто от износа на Турция е на немски фирми, базирани в Турция.

Според Фатих Шенер проблемът с транзитните разрешителни на България "виси като дамоклев меч" над главите им.

"Не може да се живее вечно със заплахата от страна на България за нашия износ за Европа.

Ако няма да минаваме през България, ако България няма да се държи като добра съседка и е решена да затвори вратите си за турските превозвачи и така да влоши отношенията си с Турция, няма какво повече да се прави. Това е национален въпрос. Ние трябва незабавно да поискаме намесата на европейските институции, защото маршрутът, по който ще минава износът ни за Европа, е първостепенен проблем, който виси като един дамоклев меч на българите над нас. Съюзът на турските борси и палати и Парламентът на турските износители са решителни за това. Приходите на България от турските превозвачи са между 250 и 300 млн. евро. Това представлява един процент от националния доход на България", казва Фатих Шенер.

Много турски шофьори настояват за по-активна и спешна намеса на турското транспортно министерство за разрешаване на проблемите им. Всъщност и турските, и българските отговорни представители подчертават в изявленията си, че защитават интересите на собствените си превозвачи.

За 21 февруари е насрочена среща между делегациите на транспортните министерства на двете страни.

Коментари 65
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

65 коментара
 
При един художник идва млада и красива мадама. Той и предлага кафе. В един момент поглежда през прозореца и подскача: - Жена ми! Моля ви…
Прочети целия
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Таксиметрови шофьори излизат на масов протест

Таксиметрови шофьори излизат на масов протест

България Преди 7 минути

Те ще изразят недоволството си от значителното поскъпване на задължителната застраховка "Гражданска отговорност"

Тийнейджър уби шофьор на автобус, отказал да го превози

Тийнейджър уби шофьор на автобус, отказал да го превози

Свят Преди 14 минути

58-годишният Кийт Ролинсън починал в болница след сърдечен арест

КНСБ: Очакваме да видим в бюджета за 2025 г. минимална заплата от 1077 лева

КНСБ: Очакваме да видим в бюджета за 2025 г. минимална заплата от 1077 лева

България Преди 38 минути

Очевидно е, че няма да има замразяване на заплатите, независимо кой какво говори, коментира той

<p>Арестуваха шофьора, врязал се в група деца пред училище</p>

Арестуваха шофьора, врязал се в група деца пред училище в Китай

Свят Преди 58 минути

"Ръката на "строгостта" никога не може да бъде отслабена"

Москва с категорична позиция на хилядния ден от началото на войната

Москва с категорична позиция на хилядния ден от началото на войната

Свят Преди 1 час

"Военната операция ще продължи", докато не бъдат постигнати "поставените цели", каза говорителят на Кремъл

<p>Зеленски: Путин цели победа, сам няма да се спре (ВИДЕО)</p>

Зеленски по повод 1000 дни война: Никой не плува в спокойни води по време на буря

Свят Преди 1 час

По неговите думи Русия може да бъде заставена с общи усилия да приеме справедлив мир

,

Как се празнува Денят на мъжете в различни страни: История и традиции на празника

Любопитно Преди 1 час

Всяка година на 19 ноември светът отбелязва Международния ден на мъжа

Принц Уилям

Обявиха принц Уилям за най-сексапилния плешив мъж

Любопитно Преди 2 часа

Проучването се основава на различни фактори, включително колко лъскави са главите им, златното сечение на лицето им, височината и усмивката

<p>Защо най-студеният ден на Земята не е най-късият</p>

Защо най-студеният ден на Земята не е най-късият

Любопитно Преди 2 часа

Всъщност най-ниските температури биват измервани горе-долу месец след тези дни

Ще помилва ли Доналд Тръмп Пъф Деди?

Ще помилва ли Доналд Тръмп Пъф Деди?

Свят Преди 2 часа

Основателят на Bad Boy Records Комбс беше арестуван на 16 септември

Десетки снаряда бяха изстреляни от Ливан към Израел

Десетки снаряда бяха изстреляни от Ливан към Израел

Свят Преди 2 часа

В централната част на Израел са открити „четирима души с леки наранявания от стъклени парчета"

,

Огромен океан, който все още съществува, но вместо вода в него има...

Любопитно Преди 2 часа

Всичко по темата може да прочетете в следващите редове

<p>Не се предвижда увеличение на осигурителната вноска в бюджета за 2025 г.</p>

Главчев: Не се предвижда увеличение на осигурителната вноска в бюджета за 2025 г.

България Преди 2 часа

Той посочи, че финансовият министър вече е представил проектобюджета

Политически реакции по повод 1000 дни от войната в Украйна

Политически реакции по повод 1000 дни от войната в Украйна

Свят Преди 2 часа

"Тази война е за основите на нашето общество - за свобода, равенство, суверенитет"