Т ол контролът има всички правомощия като контролен орган на пътя. Може да осъществява спиране на пътно превозно средство и проверка. Тя се извършва на първа стъпка на базата на талона на автомобила. След като се установи нарушение, тогава могат да се поискат документите на водача с цел съставяне на акт за установяване на нарушение. Ако водачът откаже в някоя от стъпките да си даде документите, ние сме в координация с КАТ, съответно докладваме.
Това обясни проф. Олег Асенов, член на управителния съвет на АПИ в предаването "Здравей, България" по NOVA.
Публикуваха тарифите на ТОЛ таксите
Над 6 000 километра първокласни и частично второкласни пътища ще бъдат платени. Така равносметката показва, че около 14 хиляди километра републиканска пътна мрежа остава безплатна за товарните автомобили с тегло над три тона и половина. След старта на тол системата, тези камиони няма да плащат и винетка.
"Проверката на бензиностанции в Европа е основна практика. На големите паркинги в Европа върви човек с компютър или таблет и проверява. Ние се опитваме полека да приучваме и нашите контролни органи да извършват и тази практика. Тъй като след 1 март това ще е един от основните ни механизми. С автоматичното правоприлагане ще имаме вече заснети нарушения на пътя. Ще можем да ги установяваме и връчваме актовете на паркинги", обясни той.
"С повишения контрол това лято вече сме с 10 млн. лв. над приходите от миналата година. Събраните суми това лято са повече от 15 млн. лв. от транзитен трафик", разкри Асенов.
"Все още нарушителите са голям процент. Те са около 10%, за нас и в европейски план е голям процент. Ние все още държим границата от 10%, което води до събираемост на компенсаторни такси, която е изключително висока. Те преминават вече 7 млн. лв. Това са такси, събрани от тол контрола, през пос терминалите, които са в колите. Ще достигнем повече от 30 млн. повече приход отколкото миналата година, в резултат на по-доброто правоприлагане и електронния характер на системата", смята професорът.
Колко ще струва - примери
По време на разговора в студиото бе представена карта на пътната мрежа в България.
"Всичко, което е в оранжево - е безплатно, останалото - платено", обясни Асенов.
В случай че става въпрос за тир с четири и повече оси, при маршрут от Бургас до София, цените са:
"От Бургас до София, ако е екологична категория – например Евро 4, цената е малко над 70 лв. Ако е по-ниска категория – 86 лв. За малките камиони, съответно тарифата от 3,5 до 12 тона при добра екологична категория е от Бургас до София малко над 14 лв, а от София до Варна – малко над 16 лв.", обясни Асенов.
И още
"При тежък трафик, на базата на винетна система, са отчетени между 12 и 18 000 преминаващи камиона на ден. По отношение на лекия трафик е по-трудно да се отчете, но там пак са около тази граница за ден. Приходът от тол системата при цените, които са предложени, за месец се очакват приходи от 40-60 милиона лева на месец, а за година - да събираме между 550-650 милиона лева", обясни професорът.
Още по темата вижте и във видеото.
АПИ: Камионите над 3,5 тона ще плащат тол такси за 6050 км
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!